مقالات مدیریت و رهبریمقالات مهارت های فردی

مدیریت ذهن چیست؟

در زمینه موفقیت و به ویژه موفقیت در کسب و کار دیگر نمی توان به صورت سنتی نگریست و باید به طور اصولی برای اساس مدیریت ذهن به کلیه مباحث کلیدی و پایه ای در این مقوله توجه داشت.  مدیریت ذهن می باشد که باید به درستی آن را در نظر داشت. این مفهوم البته یک مفهوم مدیریتی صرف نیست و آن را مفهومی میان رشته ای می توان دانست که در اصل ذیل دانش روان شناسی تعریف می گردد.

اما از آن جهت که امروزه تاثیرات دانش روانشناسی را در علم مدیریت اصلا نمی توان انکار کرد، باید این موضوع را در ذیل دانش مدیریت نیز تعریف نمود. به طور کلی دانش مدیریت امروزه کاملا وابسته به علم روان شناسی می باشد. زیرا مدیریت علمی کاملا کاربردی است و علوم کاربردی به شناخت انسان ها نیاز مبرم دارند. حال به موضوع اصلی خودمان یعنی مدیریت ذهن می پردازیم که بسیاری از افراد حتی این عبارت را نشنیده اند و درصد بالایی هم به طور دقیق نمی دانند معنای عبارت مدیریت ذهن چیست؟ در این مطلب به طور تخصصی به این مفهوم و کاربردهای آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

مدیریت ذهن چیست؟

وقتی می خواهیم در مورد مدیریت ذهن سخن بگوییم بهتر است ابتدا در مورد ذهن صحبت را آغاز کنیم و ابتدا به خود مفهوم ذهن بپردازیم. با یک تعبیر قابل لمس می توان گفت اگر مغز افراد را کامپیوتر بدانیم، ذهن این افراد در حقیقت به مثابه نرم افزار یا برنامه اجرایی آن می باشد و خود مغز در حقیقت سخت افزار خواهد بود. این که می گوییم مدیریت مغز و ذهن افراد، در حقیقت مدیریت کلیه رفتارها و باورهای انسان را شامل می شود. زیرا تمامی رفتارها و باورهای انسان از ذهن وی بر می خیزد.

قدرت ذهن انسان فوق العاده می باشد و ذهن انسان دارای ويژگيهايی خاص است، عليرغم اينكه همين ذهن قدرت كم و زياد نمودن كيفيت های خارجی را در خود دارد و گاه اين كم و زياد نمودن ها به صورت بيمار گونه ای بروز می نمايد.

شاید پاسخ این سوال که "مدیریت ذهن چیست؟" پیچیده تر از یک جمله باشد، اما به زبان ساده می توان گفت: مدیریت ذهن عبارت است از مدیریت کلیه افکار و باورهای انسان.

تعریف مدیریت ذهن

بنا بر مطالب ذکر شده به سادگی هر چه تمام تر می توان گفت تعریف مدیریت ذهن عبارت است از مدیریت کلیه افکار و باورهای انسان. زمانی که انسان بتواند آنقدر بر خود مسلط باشد که کلیه رفتارها و باورهای خود را کنترل کرده و در حقیقت ذهن و مغز خود را مدیریت کند، در مسیر رسیدن به خواسته ها و اهداف زندگی بسیار موفق تر خواهد بود. این موضوع را می توان در افرادی که به موفقیت های بزرگ رسیده اند به وضوح مشاهده کرد.

به عنوان مثال جوانان کارآفرین که موفق شده اند استارت آپ های ارزش آفرین تاسیس نمایند و به عنوان کارآفرین تعداد زیادی از افراد را در مجموعه خود به کار مشغول کنند و خود نیز به سود مناسب برسند از سال ها قبل مدیریت ذهن خود را در دست گرفته اند، که در نهایت نتیجه به موفقیت این چنین رسیده است. این افراد استثنا نیستند و فقط راه درست را رفته اند و این تنها تفاوت آن ها با سایر افراد است.

از این رو باید در نظر داشت که همه ما هم می توانیم با دانستن راه درست مدیریت ذهن، به همین راهی گام بگذاریم که این افراد در آن قدم نهاده اند. برای این منظور باید با ذهن خود آشنایی پیدا کنیم و از موارد مختلف در مورد آن آگاه شویم تا ذهن ما رفتارها و برخوردها و تصمیم گیری های جدید از خود نشان دهد که این موارد می تواند سرآغاز تغییر اساسی در زندگی ما شده و ما را به سوی موفقیت چشمگیر رهنمون سازد.

کاربردهای مدیریت ذهن

مدیریت ذهن برای نیل به موفقیت از نیازهای اساسی هر انسانی است و البته موردی غیر اکتسابی و غیر قابل تقویت نیز نمی باشد. هر فردی می تواند توان مدیریت ذهن را در خود بسیار بالا ببرد و این گونه نیست که برخی انسان های خاص مانند کار آفرینان این توان را دارند و بقیه هیچ. بحث مديريت ذهن در حوزه آموزه های دینی ما نیز از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است به نحوی كه بررسی توصيه ها و دستورات دینی به خوبی گویای راه‌كارهای تاثير گذار و عملی در مديريت برتر ذهن می باشند.

ترکیب ذهن و مدیریت، آگاهی و موفقیت را برای هر انسانی و در هر زمینه ای می تواند در پی داشته باشد. اگر برای لحظه ای بتوانیم باور داشته باشیم که ۱۰۰ درصد مدیریت ذهن امکان پذیر می باشد، آنگاه حاصل آن بایستی ۱۰۰ درصد موفقیت باشد. یعنی هر میزان مدیریت ذهن خود را بیشتر در اختیار بگیریم به همان میزان شانس موفقیت ما بالا خواهد رفت.

شاید پاسخ این سوال که "مدیریت ذهن چیست؟" پیچیده تر از یک جمله باشد، اما به زبان ساده می توان گفت: مدیریت ذهن عبارت است از مدیریت کلیه افکار و باورهای انسان.

چگونه ذهن خود را مدیریت کنیم؟

همان طور که عرض شد مدیریت ذهن شاید توانایی باشد که برخی افراد به صورت ذاتی از آن برخوردارند. اما نباید گفت سایر افراد نمی توانند آن را در خود تقویت کنند. بلکه امکان تقویت این توانایی در کلیه افراد وجود دارد. حال قصد داریم نکاتی چند ارائه نماییم و توضیح دهیم که با کمک آن ها چگونه ذهن خود را مدیریت کنیم؟  پیشنهاد می کنیم با انجام تست آی کیو میزان قدرت هوش را بسنجید.

امروزه بر اساس مولفه های زندگی ماشینی و شهری و با توجه به مشغله‌ های مختلف روزمره برای افراد و شرایطی که پیرامون اکثریت ما وجود دارد و بهداشت روانی ما را با مشکلات فراوانی رو به رو می‌ کند، ضرورت مدیریت کردن ذهن بیش از پیش نمایان می ‌شود و باید در این زمینه وقت گذاشته و آموزش های مناسبی دید تا بتوان با این کار هم سلامت روان خود را بهبود بخشید و هم بتوان در راه نیل به موفقیت و اهداف عالی در زندگی گام هایی استوار تر برداشت.

از بهترین راهکارهایی که در این زمینه پیشنهاد می ‌شود، صافی ذهن است. بدین منظور لازم است یک صافی را در ذهن تصور کنیم که از ورودی بعضی از افکار جلوگیری می کند. در واقع ما باید برخی از افکار آزار دهنده و مخرب را پشت این صافی نگه داریم. در حقیقت این گونه ذهن ما پالایش می شود سلامت ذهن ما نیز بسیار شرایط بهتری پیدا می کند.

بررسی و گزینش اهداف برای زندگی یکی از راهکارهای مدیریت ذهن برای نیل به موفقیت است. بدین منظور باید بدانید دقیقا از زندگی چه می خواهید و هدفتان از زندگی و از انجام هر کاری چیست. البته نمی توان گفت که هر کس باید هدف داشته باشد و اگر با این شیوه زندگی کردن مشکلی ندارید، نیازی به تغییر نیست.

ولی اگر به دنبال تغییر در شیوه زندگی خود هستید و حس می کنید شاید بخواهید به موفقیت های بزرگ دست یابید باید بدانید که اولین و مهم ترین قدم انتخاب هدف است. اهداف می توانند بلند مدت و یا کوتاه مدت باشند. ولی در کل تمامی این اهداف به شکل گیری فرد و ساخت یک تصویر کلی از زندگی کمک می کنند.

باید در نظر داشت اهداف می توانند مسیر زندگی ما را تعیین کنند و ما را در جهت رسیدن به خود راهنمایی کنند. خیلی مهم است که هر فردی برای زندگی خود هدف داشته باشد. زیرا بدون داشتن هدف زندگی انسان پوچ شده و از نظر روحی و فکری انسان سالم نی تواند بماند.

حال که اهداف را تعیین کردیم باید ببینیم برای رسیدن به اهداف تعیین شده به چه ابزاری نیاز داریم. مشخص کردن اهداف زندگی بسیار قدم بزرگی برای جهت دادن به زندگی و نیل به موفقیت است، ولی به خودی خود کافی نیستند. فرد باید تمامی ذخایر و ابزارهای لازم را برای رسیدن به اهداف خود به کار گیرد. اگر دوست دارید با مهارت هوش هیجانی آشنا شوید تست رایگان هوش هیجانی را شرکت کنید.

با محدودیت هایی که شما را از رسیدن به اهدافتان منع می کنند، آشنا شوید. در این بین یکسری افکار منفی و باورهای شخصی غلط وجود دارند که باید از سر راه برداشته شوند و مدیریت گردند. برای این مشکل می توانید به هدف تان فکر کنید و سپس احساس و افکار خود را بعد از فکر کردن به هدف خود بنویسید. به این صورت می توانید افکار خود را بشناسید و روی آن ها کار کنید. یکی از مهم ترین اقداماتی که می توانید برای از بین بردن افکار منفی و کنترل بیشتر زندگی خود انجام دهید، یادگیری راهکارهایی برای توسعه فردی است.

باید در نظر داشت این تکنیک ها هر یک به تنهایی نمی توانند به مدیریت ذهن و سلامت ذهن و نیل به موفقیت کمک کنند کامل نمایند. بلکه ترکیبی از همه آن ها می تواند نتیجه بخش باشد.

هوش هیجانی به معنی توانایی هر شخص برای مدیریت احساسات، اضطراب و کنترل تنش ها در کنار امیدواری، خوش بینی و داشتن انگیزه در مسیر رسیدن به اهداف است.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا