مقالات زبان بدن

تاثیر زبان بدن بر سخنرانی

تاثیر زبان بدن بر سخنرانی

 هنگامی که بحث سخنرانی به میان می‌آید، نمی‌توان از تاثیر زبان بدن بر سخنرانی صحبت نکرد زیرا مهارت های سخنران جز مسائلی است که بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

پژوهش های متعدد دانشگاهی نشان داده اند که اگر بتوانید بوسیله برقراری ارتباط موثر با مخاطبان، روی آن ها تاثیر بگذارید، می‌توانید یک سخنرانی موفق داشته باشید. یکی از مهم ترین راه های تاثیر گذاری بر روی مخاطبان در حین ارائه مطلب، زبان بدن است. به گفته محققین بیش از نیمی از موفقیت یک سخنرانی بستگی به زبان بدن شما دارد. صدا جایگاه مهم بعدی و محتوا در رتبه آخر قرار دارد که واقعا بسیار جالب و قابل تامل است. از این رو هر سخنران باید استفاده صحیح از زبان بدن را بیاموزد و از آن در جهت بهبود کیفیت سخنرانی خود استفاده نماید.

استراتژی زبان بدن در سخنرانی :

  • در همان ثانیه های اول باید توجه مخاطبین را جلب کنید و روی آن ها تاثیر مثبتی بگذارید.
  • اگر به هر دلیل نمی‌‎توانید بر جلسه تسلط داشته باشید، مسئله ای نیست. همه نباید از درون شما با خبر باشند. سعی کنید تا ظاهر را به بهترین شکل حفظ کنید و وانمود کنید که بر همه چیز مسلط هستید.
  • به نحوه ایستادن خود دقت کنید. از دوستان یا همکاران خود کمک بگیرید تا دریابید که کدام حالت ایستادن، شما را با اعتماد به نفس بالا نشان می‌دهد. به شانه‌ها و پشت خودتان نیز دقت بیشتری داشته باشید و سعی کنید اصلا قوز نکنید.
  • در حین سخنرانی یک جا نایستید و حرکت داشته باشید. به سمت مخاطبین حرکت کرده و با آن ها ارتباط برقرار کنید. این کار حس خوبی به مخاطب شما می‌دهد و باعث علاقه بیشتر برای پیگیری سخنان شما در حین ارائه مطلب می‌‎گردد.
  • سعی کنید تا می‌توانید از دستان خود استفاده بهینه نمایید. از دست‌های خود در جهت ارتباط گیری موثر با مخاطبین استفاده کنید، زیرا دست‌ها بهترین ابزار های دیداری هستند که ما در اختیار داریم.
  • چگونه از زبان بدن درست در سخنرانی استفاده کنیم؟

سعی کنید حالت خوبی به خود بگیرید. صاف ایستاده و شانه ها را به عقب بکشید. خیلی ارام پا را به اندازه عرض شانه باز کنید. دست های خود را روی هم قرار ندهید. دستان خود را در جیب خود قرار ندهید. تا حد ممکن سعی کنید وقتی با مخاطب برخورد می کنید زبان بدن باز برای خود بگیرید. نفس آرامی بگیرید و از حرکات دست برای تاکید روی کلمه خاص استفاده کنید. هنگام نمایش آمار یا داده ای خود شما هم به طرف آن نگاه کنید تا مخاطبان شما هم به آن توجه کنند.

زبان بدن یکی از برترین و مهم ترین مهارت های مورد نیاز در زندگی شخصی و کاری همه انسان ها است.تاثیر زبان بدن بر سخنرانی

آنچه که در سخنرانی با زبان بدن انجام ندهیم :

در ادامه مقاله تاثیر زبان بدن بر سخنرانی آنچه که در سخنرانی نباید با استفاده از زبان بدن انجام دهید را بازگو خواهیم نمود:

  • سعی کنید تا ارتباط چشمی با مخاطب برقرار کنید و آسمان یا زمین را نگاه نکنید.
  • تا زمانی که به جایگاه سخنرانی نرسیده‌اید، صحبت کردن را شروع نکنید
  • اصلا با انشگت خود مستقیما به سمت کسی یا چیزی اشاره نکنید.
  • سعی کنید تا می‌توانید با موهای سر یا صورت خود بازی نکنید.
  • به هیچ وجه دست به سینه نباشید، سعی کنید راحت باشید.
  • تا جایی که برایتان مقدور است، پاهایتان را روی هم نیندازید.
  • پاهایتان را جفت نکنید و روی یک پا هم تکیه نداشته باشید.
  • هرگز به حضار پشت نکنید، زیرا احساس خوبی به مخاطب انتقال نمی‌دهد.

 

تاثیر زبان بدن بر سخنرانی سخنرانی و فن بیان یکی از مهارت های مهم زندگی است که با ارتقا آن می توان در همه زمینه ها از جمله زندگی شخصی و کار خصوصا در مذاکرات و فروش به موفقیت دست یافت.

جذاب تر کردن محتوای سخنرانی

سخنران باید به واسطه ی مهارت هایی که بصورت ذاتی در خود دارد یا آن ها را در دوره زبان بدن فرا گرفته است، به سخنرانی خود چاشنی جذابیت اضافه کند. سخنرانی باید انقدر جذاب باشد که همه به صندلی خود میخکوب شوند و گذر زمان را احساس نکنند. راه های مختلفی برای ایجاد جذابیت در سخنرانی وجود دارد که چند مورد آن به شرح زیر است :

  • ایجاد هیجان حساب شده در حین سخنرانی
  • داستان پردازی و پر و بال دادن به موضوع
  • کاربردی سازی موضوع سخنرانی در عمل

یکی از راه هایی که می‌توانیم سخنرانی خود را جذاب کنیم، ایجاد هیجان در یک سری از قسمت های سخنرانی است که باید بسیار حساب شده برای آن برنامه ریزی کنیم. باید توازنی ایجاد کنیم تا سخنرانی نه خیلی هیجانی و نه خیلی خسته کننده باشد. در بعضی زمان ها باید سخنرانی را هیجانی کنیم تا جذابیت مطلب برای حاضرین بالا و بالا تر برود.

زبان بدن چه ارتباطی با گفتار دارد؟

زبان بدن در هنگام سخنرانی کمک می‌کند مخاطب خود را درگیر حرف های خود کنید. به عنوان مثال : برای ایجاد اطمینان در مخاطب نسبت به سخنرانی خود، باید یک وضعیت امن چشمی با آنها برقرار کنید تا مخاطبان نسبت به صحت سخنان شما شک نداشته باشند. صداقت مهمترین کلید هر سخنرانی می‌باشد.

داستان پردازی در سخنرانی

یکی دیگر از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم تا حاضرین را جذب خود کنیم، داستان پردازی  استفادهاز ، زبان بدن است. یکی از آموزش های مهمی که به سخنرانان داده می‌شود، توانایی داستان پردازی و قصه گویی است. در حین سخنرانی باید داستان هایی مرتبط با موضوع ارائه کنیم تا بتوانیم موضوع مورد بحث را راحت تر در ذهن شرکت کنندگان جا بیندازیم. تحقیق ها نشان داده اند که داستان های ارائه شده در سخنرانی ها بیشتر در ذهن حضار باقی مانده است تا اطلاعاتی که در حین سخنرانی ارائه شده است.

کابردی سازی موضوع سخنرانی یکی دیگر از مهارت‌هایی است که می‌توانیم برای جذاب نمودن سخنرانی خود از آن استفاده نمائیم. تکیک های کامل این روش در دوره فن بیان به صورت کامل شرح داده شده است . سخنرانی شما باید طوری ارائه شود که وقتی سخنرانی به پایان رسید، مخاطب پس از ترک محل، به آن فکر کند و نتیجه بگیرد که به آسانی می‌تواند از آن در زندگی روزمره خود استفاده نماید. در حین سخنرانی از کلمات واضح استفاده کنید تا همه، معنی آن را راحت درک کنند و از راهنمایی های شما در حین ارائه، به نحو احسن استفاده کنند.

اثر زبان بدن در گفتار

اگر بخواهیم به صورت دقیق در مورد تاثیر زبان بدن در سخنرانی بگویم. بدانید 7 درصد معنای گفتار ما در کلمات خلاصه می‌شود. جالب اینکه حدود 55 درصد از قدرت گفتار ما مربوط به زبان بدن می‌باشد. این تاثیر در زمانی که مخاطب به فکر یادآوری موضوعی است بیشتر دیده می‌شود. در این حالت شما می‌توانید با زبان بدن خود مخاطبان خود را مجذوب سخنرانی خود کنید. زبان بدن درست کمک می‌کند قدرت دا و گفتار شما رساتر و تاثیر گذار‌تر شود.

حرکت‌های اشاره‌ای، تاکیدی یا میمیک صورت در تحت تاثیر قرار دادن مخاطبان نقش بالایی بازی می‌کند. چرا که با حرکات بدن ذهن فرد را به خود دوخته و سخن خود را با تاثیر درصد بالا به مخاطب خود منتقل می‌کنید. به عنوان مثال نوع نشستن شما در حین سخنرانی می‌تواند پیام‌های زیادی به مخاطبان شما منتقل کند. یا اینکه حالت‌های صورت می‌تواند احساس مخاطبان نسیت به سخنان شما را بیشتر نمایان کند.

2 نوع ارتباط کلامی را نام ببرید؟

ارتباط کلامی شفاهی که در مورد هر آنچیزی که در قالب کلمات با مخاطبان صحبت می‌کنیم.

ارتباط کتبی که در قالب کلمات نوشته شده به مخاطب منتقل می‌شود.

 

سخنوران با استفاده از ارتباطات غیرکلامی که اغلب به آن حرکات یا زبان بدن گفته می شود، احساسات و علاقه زیادی ایجاد می کنند. بدن گوینده می تواند ابزاری موثر برای تاکید و شفاف سازی کلماتی باشد که به کار می برند و در عین حال صمیمیت و اشتیاق او را تقویت کند.

دانستن نحوه خواندن افکار و احساسات مخاطبان خود یک مهارت بسیار مفید است که بعداً بسیار مفید خواهد بود. اگر شما نمی خواهید از آن دسته از سخنوران یا مجریانی باشید که فکر می کنند روی صحنه کار خوبی انجام می دهند در حالی که در واقعیت مخاطب خود را تا حد مرگ خسته می کنند! باشید حتما مهارت های مربوط به سخنوری و فن بیان را با علم زبان بدن بیاموزید.

سخنوری و فن بیان جز مهم ترین مهارت های مذاکره کنندگان و یا مدیران می باشد که یا بصورت ذاتی دارند یا باید آنرا فرا بگیرند. تاثیر زبان بدن بر سخنرانی

 

  • 4 مدل ژست مهم در سخنرانی را نام ببرید؟

  • ضرب و شتم با حرکات دست
  • نمادین و استعاری
  • تصویری
  • حرکات ضربه ای با تنظیم سرعت گفتار

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا