مقالات مدیریت و رهبری

دوره DBA چیست؟

دوره DBA چیست؟ با توجه به پیشرفت‌های جهانی در تمامی عرصه‌ها از جمله مدیریت، نیاز به بالا بردن اطلاعات در زمینه‌های مدیریتی و رهبری، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است. مدیریت به شیوه‌های گذشته تقریبا منسوخ شده و متد‌های جدید و علمی که بازخوردهای مثبت فراوانی داشته است، جای خود را به روش‌های قدیمی داده است. مدیریت به روش کنونی ماحصل انجام پژوهش های فراوان، ارائه و به کار گیری نظریه‌های متفاوت مدیریت، سعی و خطای بسیار و جمع آوری بازخوردهای متنوع از جوامع آماری متفاوت از سراسر دنیا می‌باشد.

بسیاری از مدیران کسب و کارها امروز به این درک رسیده اند که باید برای مدیریت بهتر مجموعه شان، دانش و مهارت مدیریتی خودشان را بالا ببرند یا اگر دانش فنی درستی ندارند، اصول مرتبط با رهبری را به صورت آکادمیک فرا بگیرند. شاید نام دوره های MBA و DBA به گوش شما خورده باشد و این سوال برایتان پیش آمده باشد که دوره MBA و دوره DBA چیست؟

دوره DBA چیست؟

دوره DBA چیست؟

کلمه DBA با برداشتن حرف اول از مجموع کلمات انگلیسی Doctorate of Business Administration به وجود آمده است که معنی آن دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار است. دوره‌های متعددی با نام دوره DBA در سطح داخلی و جهانی برگذار می‌شود که هدف اصلی آن انتقال علم روز در مقوله مدیریت به مدیران ارشد برای ارتقا سیستم مدیریتی سازمان مورد نظرشان و در نتیجه ارتقا و بهبود سازمان تحت رهبریشان می‌باشد. در واقع دوره ” دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار DBA بالا ترین و در واقع عالی ترین سطح آموزش مدیریتی برای مدیران کسب و کارها و سازمان‌ها است. دوره DBA در واقع یک سطح از لحاظ علمی و کاربردی از دوره MBA بالاتر است.

سال‌های سال است که چهارچوب مدیریتی بسیاری از مدیران از همان روش سنتی رئیس و مرئوسی تبعیت می‌کند که امروز ثابت شده است که این روش مدیریت دیگر جواب نمی‌دهد و روش درست مدیریت یک مجموعه در واقع رهبری (LEADERSHIP) است. دوره مدیریت DBA، آموزش‌هایی به مدیران می‌دهد تا بتوانند سازمان تحت مدیریت خود را به بهترین شکل ممکن با استفاده از درست ترین متد‌ها رهبری کنند و در نهایت به ماکزیمم بهره وری برسند. بالا بردن بهره وری در نهایت به بالا رفتن فروش و سود مجموعه و در کنار آن به رضایت سازمانی منتهی می‌گردد.

توانایی هایی که در دوره دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار کسب می‌شود.

کسانی که در این دوره مدیریتی ثبت نام می‌کنند، طوری آموزش می‌بینند که در آینده آمادگی مواجهه با هر مسئله ای را داشته باشند و بتوانند در آن موقعیت بهترین تصمیم گیری را داشته باشند. یکی از سرفصل‌هایی که در این دوره‌ها تدریس می‌شود، مدیریت مالی است. فراگیری این مهارت‌ها به مدیران این امکان را می‌دهد تا درک بهتری از اوضاع اقتصادی سازمان خود پیدا کنند و در نهایت بتوانند اشراف صد در صدی بر اتفاقات مالی مجموعه خود داشته باشند.

علاوه بر مهارت یاد شده در دوره DBA به مدیران آموزش داده می‌شود تا تدوین استراتژی‌های کسب و کار را در صدر اموری که باید انجام دهند قرار داده و برای همه امور برنامه ریزی نمایند. اگر بخواهیم خیلی ساده بگوئیم، هدف این دوره مدیریتی، در واقع قابل استفاده نمودن علم مدیریت و لمس نتیجه ی علوم مدیریتی در دنیای واقعی است.

dba

چرا دوره دکترای مدیریت حرفه ای کسب و کار ؟

با توجه به شرایط پر تلاطم اقتصاد داخلی و همچنین فراز و فرود اقتصاد جهانی در سال‌های اخیر، رقابت شرکت‌ها وارد فضای چالشی جدیدی شده که نسبت به سابق کاملا پیچیده تر گردیده و صرف داشتن سرمایه و حتی تجربه مدیریتی قبلی، باز هم تضمینی برای موفقیت یک سازمان وجود ندارد. در چنین شرایطی، استفاده مجموعه‌ها و سازمان‌ها از نیروهای انسانی که دانش تخصصی و مهارت کاربردی در حوزه مدیریت دارند، عامل ماندگاری پایدار و کسب موفقیت واقعی می‌باشد. دوره دکترای حرفه ای کسب و کار با توجه به سرفصل‌هایی که پوشش می‌دهد،

تمام نیازهای آموزشی مدیریتی را در بر می‌گیرد. این دوره‌ها معمولا به صورت عمومی تدریس می‌گردند و سرفصل های متعددی از جمله کارآفرینی و رهبری، اصول وفنون مذاکره، رفتار سازمانی، استراتژی‌های برندینگ و اصول مدیریت مالی برای مدیران را شامل می‌شوند. لازم به ذکر است تمامی کسانی که در چند سال اخیر از دوره‌های مدیریتی از جمله دوره مدیریت DBA با مدرک معتبر فارغ التحصیل شده اند، سریعا جذب کار شده و به همان سرعت هم رشد کرده اند.

مدرسه کسب و کار آیا، با تجربه بسیار موفق در زمینه برپایی دوره‌های مدیریتی متعدد، اقدام به برگزاری کامل ترین و طولانی ترین دوره مدیریت حرفه ای کسب و کار یا DBA، نموده است. این دوره به مدت 288 ساعت، جامع ترین دوره DBA موجود در کشورمان ایران است که شامل 12 سرفصل مهم مدیریتی است که هر کدام به صورت یک دوره جداگانه تدریس می‌شود.

سرفصل های آموزشی دوره دکتری مدیریت کسب و کار dba مدرسه آیا

  • آشنایی با مدیریت مالی
  • اقتصاد در کسب و کار
  • مدیریت ریسک و سرمایه
  • گزارش های تحلیلی با اکسل 
  • سازماندهی و تیم سازی
  • کارآفرینی، مدیریت و رهبری
  • تصمیم گیری برای مدیران
  • مذاکره با غول ها
  • مدیریت استراتژیک
  • رفتار سازمانی
  • منابع انسانی
  • مفاهیم و استراتژی های برندینگ

دوره های جامع مشابه مدیریت :

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

برگزارکننده دوره های آموزشی حوزه مهارت های فردی، مدیریت و دوره های تخصصی فروش و بازاریابی در ایران.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا