مقالات هوش هیجانی

هوش هیجانی در مدیریت کسب و کار

هوش هیجانی در مدیریت کسب و کار یکی از رایج ترین مسائل مدیریت در سال‌های اخیر، هوش هیجانی یا EQ است. هوش هیجانی از یک سو مفاهیم ارزشمند و مهمی را در خود جای داده و از سوی دیگر به صورت حرف‌ها، ادعاها و توصیه‌های غیر علمی منتشر گردیده است. برای آشنایی بیشتر با هوش هیجانی و کاربرد آن در مدیریت با مدرسه کسب و کار آیا همراه باشید.

هوش هیجانی به زبان ساده

اگر به هوش هیجانی با معنی نقش احساسات و هیجانات در تصمیم گیری و رفتار در کنار اهمیت آن بنگریم، باید خدمت شما عرض کنیم که این تعریف از هوش هیجانی سال‌ها قدمت دارد. به طور مثال تعریفی که برای طبع چهارگانه انسان ارائه گردیده و استفاده از مفاهیمی مانند خلق و خو، نمونه‌هایی از توجه به نقش و اهمیت هیجانات و احساسات در گذشته‌های دور هستند.

در طی سالهای گذشته پژوهش‌های متعددی در زمینه احساسات و هیجانات و ظاهر شدن آن در قالب زبان بدن و رفتار، حالات مختلف چهره، پاسخ‌های هیجانی بدن و موارد دیگر انجام گردیده که از مهم ترین آن‌ها می‌توان به پژوهش‌های چارلز داروین اشاره نمود. بنابراین هوش هیجانی در واقع تلاش برای ایجاد یک چهارچوب صحیح برای تعاریف پراکنده قبلی است و یک علم جدید نیست.

هوش هیجانی

اگر بخواهیم بزرگانی را که بر روی هوش هیجانی کار نموده و آن را گسترش داده اند نام ببریم، می‌توانیم به افرادی مانند جان مایر و پیتر سالووی اشاره کنیم که راهشان توسط دانیل گولمن و روون بارون (بار-ان) ادامه داده شد. امروز پس از گذشت سال‌ها از این موضوع، هوش هیجانی به یکی از مهم ترین و اثر بخش ترین موارد در مدیریت کسب و کارها و همین طور در زندگی شخصی محسوب می‌گردد.

تعریفی که جان مایر درباره هوش هیجانی ارائه می‌نماید به شرح زیر است:

هوش هیجانی به معنی دریافت هیجانات و احساسات خود و دیگران است. به این معنی که هیجانات و عواطف ما چه پیام‌هایی درباره رابطه با دیگران به ما می‌دهد و اینکه چگونه می‌توانیم هیجانات و احساسات خود و دیگران را کنترل کنیم. این تعریف شامل اعتماد به نفس، شروع کننده بودن و خوش بینی که امروزه در تعریف هوش هیجانی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، نمی‌گردد.

EQ یا IQ؟ کدام به معنی هوش هیجانی است؟ 

در سخنرانی‌ها، مقالات هوش هیجانی، سمینارها، کارگاه‌های هوش هیجانی، متون و دوره‌هایی که درباره هوش هیجانی وجود دارد، از دو کلمه EQ و  IQ بسیار استفاده می شود. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بپرسید چه فرقی بین این دو وجود دارد؟ و اینکه اهمیت eq نسبت به iq چیست؟

اصطلاح EI که بسیاری از آن برای اشاره به هوش هیجانی استفاده می‌کنند، کوتاه شده Emotional Intelligence است، از روزهای اولیه ای که درباره هوش هیجانی صحبت‌هایی به میان آمد مطرح شد و در بسیاری از مقالات و متون رسمی هوش هیجانی از آن استفاده می‌گردد. اصطلاح EQ هم اصطلاحی است که به پیروی از اصطلاح IQ ساخته شده و توسط بسیاری از بزرگان مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت آشنایی بیشتر نسبت به روش‌های افزایش مهارت کنترل احساسات مقاله افزایش هوش هیجانی مطالعه کنید.

کاربردهای هوش هیجانی 

هوش هیجانی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که انسان باید در طول زندگی خود فرا بگیرد، زیرا این مهارت بر تمام جنبه‌های زندگی افراد تاثیر گذار است. هوش هیجانی مهارتی است که باعث ایجاد ارتباطات قوی تر بین انسان‌ها گردیده، موفقیت در همه حوزه‌ها از جمله تحصیلات را تضمین نموده و در رسیدن به همه اهداف در زندگی نقش مهمی را بازی می کند. اهمیت هوش هیجانی در زندگی به این دلیل است که احساسات و عواطف در زندگی افراد از جایگاه مهمی برخوردارند.

کنترل احساسات و عواطف بخصوص در زمان عصبانیت و فشار و اتخاذ تصمیم‌های صحیح تر در چنین شرایطی، مصداق بارز هوش هیجانی بالاست. هوش هیجانی علاوه بر اینکه در زندگی شخصی ما تاثیر بسزایی دارد، در زندگی حرفه ای ما نیز نقش مهمی بازی می‌کند. هوش هیجانی به مدیریت رفتار ما کمک بسزایی نموده و این موضوع به صورت مستقیم بر روابط ما تاثیرگذار است.

مزایای هوش هیجانی در مدیریت افراد

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند در موارد زیر نسبت به دیگران بهتر عمل می کنند:

  • کنترل بالا در مدیریت رفتارهای تکانشی
  • کنترل و مدیریت هیجانات و ایجاد تاخیر در آنها
  • ایجاد انگیزه و بالا بردن پشتکار در افراد در موقعیت‌های بحرانی
  • جلوگیری از غلبه کردن هیجان و استرس بر قوای تفکر
  • تشخیص و درک احساسات دیگران و در نهایت تاثیرگذاری بر آنها
  • توانایی همدلی کردن با دیگران
  • شناخت و درک احساسات خود

 

مزایای هوش هیجانی بالا در مدیریت

هوش هیجانی که به هوش احساسی و هوش عاطفی و EQ نیز معروف است، در واقع مهارت شناخت و کنترل احساسات و هیجانات در خود و در دیگر افراد است. این مهارت در بسیاری به صورت ذاتی وجود دارد اما اکثریت مردم برای برخورداری از این مهارت باید با آموزش و تمرین و تست eq در کنار گذشت زمان، هوش هیجانی را در خود پرورش دهند.

بسیاری از بزرگان معتقدند EQ یا هوش هیجانی مهارت‌های متعددی را شامل می‌شود و مزایای هوش هیجانی بالا آنچنان مهم است که می‌تواند ضامن موفقیت انسان در عرصه‌های مختلف زندگی شود. افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند، توانایی بالایی در کنترل احساسات و هیجانات خود دارند. این افراد علاوه بر آنچه ذکر شد، توانایی درک عواطف و احساسات دیگران را نیز دارند و به همین علت می‌توانند در موقعیت‌های هیجانی طوری رفتار کنند که در آن لحظه خاص متناسب و صحیح بوده و بتواند بهترین تاثیر را روی دیگران بگذارد.

اهمیت هوش هیجانی در مدیریت

آنچه در پاراگراف بالا ذکر گردید، دقیقا خصوصیت یک مدیر با هوش هیجانی بالا است و اهمیت هوش هیجانی در مدیریت را به وضوح نشان می‌دهد. این گونه افراد بهترین گزینه برای مدیریت یک سازمان و کسب و کار می‌باشند، زیرا ابتدا شناخت کاملی از احساسات و عواطف خود کسب نموده اند و به این درک رسیده اند که هر یک از رفتارهای آنها چه تاثیری می‌تواند بر روی دیگران بگذارد. این دسته از افراد معمولا به دلیل اینکه کنترل بالایی بر اعمال و رفتار خود دارند، کمتر پیش می‌آید که دیگران را برنجانند و یا کاری بکنند که باعث دلخوری بقیه شود بلکه معمولا کارهایی می‌کنند تا به دیگران انگیزه داده، آنها را سر ذوق آورده و به سوی موفقیت رهنمون سازد.

اهمیت هوش هیجانی در محیط کار

با توجه به مواردی که ذکر شد، هوش هیجانی می‌تواند یکی از مهم ترین المان‌ها در مدیریت کسب و کارها باشد زیرا مدیرانی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار باشند، درک صحیحی از احساسات و هیجانات کارکنان خود دارند و به راحتی می‌توانند این احساسات را کنترل و به سمت و سویی صحیح هدایت کنند.

بسیاری همچنین معتقدند اگر هوش هیجانی به عنوان یک مهارت مهم به اعضای سازمان آموزش داده شود باعث می‌شود اعضای سازمان بتوانند در بزنگاه‌های مهم بر احساسات خود کنترل بیشتری داشته و روحیه انتقاد پذیری را نیز در خود پرورش دهند. بدین معنی که زمانی که با انتقادی واقعی و به دور از غرض ورزی مواجه شوند، آن را با آغوش باز می‌پذیرند و در سدد رفع آن و بهبود خود بر می‌آیند. دقیقا به جای اینکه عصبانی شده و از کوره در رفته و بخواهند با طرف مقابل به بحث و جدل بپردازند.

پیشنهاد می‌کنیم برای بهره مندی از مزایای هوش هیجانی بالا در خود تست هوش هیجانی رایگان را انجام دهید تا دقیق‌تر با خصوصیات فردی خود نسبت به کنترل احساسات خود و افراد آشنا شوید.

بهره وری یک سازمان در گرو داشتن نیروهای با ارزشی است که بتوانند با افزایش مهارت های هوش هیجانی خود از طریق برنامه های آموزش سازمانی به استانداردی از شکوفایی فردی برسند تا بتوانند با چالش های سازمانی همدلی کنند. اگر مدیری آموزش پرسنل خود را متوقف کند و هیچ امکان پیشرفت شغلی برای آنها مهیا نکند حتی اگر نیروی خوب آن سازمان هم باشد، سازمان را ترک خواهد کرد.

خودآگاهی یکی از مباحث بسیار مهم در هوش هیجانی است که بیانگر میزان شناخت فرد نسبت به عواطف و احساسات خود می باشد. چگونه آگاهی بهتری نسبت به خود داشته باشیم؟

مزایای هوش هیجانی در مدیریت کسب و کار

افرادی که از مزایای هوش هیجانی بالا در کسب و کار خود برخوردارند، زمانی که به یک جمع جدید وارد شوند به راحتی می‌توانند با دیگران رابطه ای قوی و بر اساس اعتماد متقابل برقرار کنند. این گونه افراد قابلیت کار تیمی بالایی دارند که این موضوع دقیق همان چیزی است که هر کارفرما و یا مدیر کسب و کاری به دنبال آن است. ضمنا برخورداری از eq بالا می‌تواند در جلسات مذاکره و فروش و همین طور در مقابل مشتریان بسیار موثر بوده و حس حرفه ای بودن شما را به آن‌ها منتقل کند.

خودآگاهی بالا نیز همچنین یکی از موهبات برخورداری از eq قوی است که شامل قدرت درک احساسات و تحلیل عواطف، محرک‌های درونی و حالات‌های روحی می‌باشد که توانایی‌های یاد شده موجب می‌گردد رفتارهایی که انسان با دیگران انجام می‌دهد، تاثیر مستقیم روی روابطش با آنها بگذارد.

افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند معمولا انسان‌هایی به شدت با انگیزه هستند و در هر سازمان، شرکت و یا کسب و کاری که مشغول شوند، برای آن سازمان یک مزیت بزرگ محسوب می‌گردند. این افراد به دلیل انگیزه بالایی که دارند، اشتیاق انجام هر کاری را دارند و با انرژی بالا در مسیر نیل به اهداف سازمان حرکت می‌کنند. برای اطلاعات بیشتر مقاله چرا هوش هیجانی از آی کیو مهم تر است؟ را مطالعه کنید.

بالا بودن هوش هیجانی در سازمان باعث می شود ارتباطات بین کارمندان با یکدیگر مثبت شده و به بهبود فرهنگ سازمانی کمک کند. کارمندان و رهبران با مهارت های اجتماعی عالی می توانند با همکاران ارتباط برقرار کنند و ایده های آنها را به طور موثر منتقل کنند. افراد با مهارت های اجتماعی خوب نه تنها همکاران تیمی عالی هستند، بلکه می توانند در صورت نیاز نقش های رهبری را نیز بر عهده بگیرند.

به عنوان مثال گاهی اوقات ممکن است به دلیل اختلاف سلیقه با چالش ناخواسته، باعث درگیری دو کارمند یا تیمی با تیم دیگر منجر شود. در چنین صورتی افراد با هوش هیجانی بالا به جای پیچیده کردن و ادامه دعوا و به هم ریختن نظم سازمانی به دنیال راه عالی برای رفع تضاد به وجود آمده خواهند بود.

دوره هوش هیجانی مدرسه کسب و کار آیا

همان طور که طی این مقاله عنوان شد، هوش هیجانی یکی از مهم ترین مهارت‌ها در زندگی شخصی و حرفه ای افراد است. در دوره هوش هیجانی مدرسه کسب و کار آیا به تمام المان‌هایی که هوش هیجانی افراد را ارتقا می‌دهد به صورت جداگانه پرداخته می‌شود. مواردی مانند همدلی، خودآگاهی، خود تنظیمی، تصمیم گیری، شناخت نقاط قوت و ضعف، خود ابرازی، روش‌های مدیریت استرس و غلبه بر هیجانات و بسیاری موارد دیگر که در کنار یکدیگر می‌تواند از شما یک شخص با مهارت eq بالا بسازد.

این دوره، پر فروش ترین دوره هوش هیجانی کشور است و دلیل آن هم این موضوع است که هر دانش پذیر برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این دوره کاملا به صورت کارگاهی برگزار می‌گردد و این مهارت‌ها به صورت فردی به افراد آموزش داده می‌شود. همه شرکت کنندگان فرصت صحبت کردن دارند و مسائل و مشکلات خود را مطرح می‌کنند تا بتوانند سریع تر و آسان تر به آنچه می‌خواهند برسند.

هوش هیجانی به معنی توانایی هر شخص برای مدیریت احساسات، اضطراب و کنترل تنش ها در کنار امیدواری، خوش بینی و داشتن انگیزه در مسیر رسیدن به اهداف است.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫15 دیدگاه ها

    1. با سلام خدمت شما. ممنون از اینکه افتخار داده و با مقالات ما همراه هستید.

  1. به نظر بنده هم هوش هیجانی میتواند مهم ترین در مدیریت کسب و کار باشد . ممنون از انتشار مطالب آموزنده

    1. با سلام و سپاس فراوان. از اینکه شما با مقالات هوش هیجانی ما همراه هستید مفتخریم

    1. با سلام خدمت شما. از اینکه منت بر سر ما گذاشته و با ما همراه بودید، از شما متشکریم. خوشحال می شویم با بقیه مقالات ما هم همراه باشید.

    2. با سلام و وقت بخیر.
      سپاسگزارم بابت محتوای ارزشمندی که به اشتراک می گذارید.
      خواهشی داشتم آقای بشیری بزرگوار لطف بفرمایید به دوستانی که قیمت گذاری بر روی محصولات را برعهده دارند ،شرایط اقتصادی موجود جامعه و نیاز مردم به آموزش را یا اوری کنید از جانب ما و خدمت ایشان بفرمایید سرانه مطالعه در سالهای پیش را قطعا مطلعند و در سال جاری با افزایش ناگهانی قیمت کاهش چشمگیر مطالعه را خواهیم داشت.البته با کتابهای دیجیتال تا حدودی تلطیف شده.
      لطف بفرمایید قیمت محصولات را باز بینی بفرمایید و دمویی از محصولات جهت اشنایی مخاطب با محتوای ارائه شده عرضه بفرمایید.
      این نمونه محصول که حدود یک تا سه دقیقه می تواند باشد در کانال تلگرام می شود بارگذاری کرد و مخاطب را ترغیب به سرمایه گذاری کرد.
      مجدد تشکر میکنم از گروه آیا و سلام ما را به اقای علوی برسانید.

      1. با سلام و عرض ادب و احترام و ممنون از همراهی شما. حتما نقطه نظرات شما انتقال داده خواهد شد.

  2. با سلام و درود
    بحث هوش هیجانی بسیار جالب بود و امیدوارم بتوانم از توانمندیهای شما در آینده بهره بیشتری ببرم.
    موفق و موید و سربلند و پیروز باشید

  3. ممنون از اینکه این مقاله های مفید و آموزنده رو برای ما تهیه می کنید. با تشکر دکتر جان

    1. با سلام خدمت شما عسل عزیز. ممنون از اینکه وقت ارزشمندتون رو صرف خواندن این مقاله ها می کنید. این موضوع به ما انگیزه و انرژی میده تا مقاله بهتری برای شما تهیه کنیم و هر روز اطلاعات شما رو بیشتر بالا ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا