مقالات زبان بدنمقالات مذاکره

نکات ضروری زبان بدن

body language tricks

زبان بدن یک توانایی ارتباطی است که هر انسانی از بدو تولد آن را در اختیار دارد. انسان به طور طبیعی در دوران نوزادی و طفولیت تا زمانی که به زبان گفتار تسلط کافی به دست نیاورد، بیشترین ارتباطات خود را با والدین و سایر انسان ها برای رفع نیاز های اولیه خود از طریق زبان بدن برقرار می کند. اما بسیار مهم است که توجه شود انسانی که به بلوغ می رسد و می تواند به خوبی از زبان گفتار استفاده کند، نباید زبان بدن را کنار بگذارد.

زبان بدن می تواند به خوبی برای بیان بهتر احساسات و حالات و نظرات انسان به کمک زبان گفتار بیاید و فرد را در برقراری ارتباط و رساندن مفاهیم یاری دهد. همچنین بسیار لازم است که انسان با یادگیری تکنیک ها و نکات ضروری زبان بدن، توانایی درک حالات و احساسات و عواطف دیگران از طریق مشاهده زبان بدن آن ها را نیز داشته باشد تا بتواند به خوبی رفتار خود را با شرایط طرف مقابل تنظیم نماید. این گونه می توان از روابط و ملاقات ها بهترین استفاده را برده و مستحکم ترین روابط را با دیگران ایجاد نمود.

زبان بدن نکات ضروری زیادی دارد، اما در این مطلب به طور ویژه به ارائه نکات ضروری زبان بدن که بیشتر در ملاقاتها و مذاکرات رعایت آن کارساز است می پردازیم. با ما همراه باشید.

چگونه خود را با استفاده از زبان بدن، قدرتمند و محکم نشان دهیم؟

یکی از مهم ترین نکات ضروری زبان بدن این است که چگونه خود را با استفاده از زبان بدن قدرتمند و محکم نشان دهیم؟ این نکته در زمینه ملاقات های کاری و برای مدیران کاربرد بیشتری دارد. اما برای سایرین نیز در برخی موافق می تواند به کار رود.

قرار گرفتن بدن با حالاتی کشیده به طوری که تکیه داده و دست ها را پشت سر قرار دهیم و یا ایستادن و دست ها را به حالت کشیده باز کردن که حس احاطه ما را به طرف مقابل دیکته خواهد کرد. از نظر فیزیولوژی بدن انسان نیز اگر حتی برای دو دقیقه این حرکت انجام گردد، سطح بالایی از تسترون که همان هورمون مرتبط با موضوع قدرت و تسلط است را تحریک می کند و همچنین باعث کاهش سطح کورتیزول در انسان می شود.

هورمون کورتیزول در حقیقت هورمون استرس است و افرادی که مرتب مضطرب هستند سطح این هورمون در بدنشان بسیار بالاتر از سایرین می باشد. در زمانی که انسان احساس استرس و ترس را در خود درک می کند، اما می خواهد به طرف مقابل این مورد را نشان ندهد، باید از این روش زبان بدن استفاده کند. زیرا با این روش اعتماد به نفس درونی خود را بالا برده و همچنین قدرت و احاطه خود را به طرف مقابل نشان می دهد. همچنین این مورد و نکته مهم در زمینه زبان بدن، علاوه بر ایجاد تغییرات هورمونی در مردان و زنان، منجر به افزایش احساس قدرت و تحمل بیشتر در برابر خطر می شوند.

طبق یافته های اساتید روانشناسی دانشگاه هاروارد، حتی تظاهر به مسلط بودن به همه چیز و اینکه فرد خوشحال باشد، میزان تستوسترون را بالا برده و اعتماد به نفس را زیاد می کند.

قرار دادن بدن به صورت ریلکس و راحت

به طور معمول مذاکره می ‌تواند با استرس و تنش همراه باشد، زیرا دو طرف برای رسیدن به خواسته های خود معمولا با هم به چالش وارد می شوند. از این رو باید حالت مناسبی را که بدن در آن ریلکس باشد پیدا کرد و بدن را در همان حالت قرار داد تا تنش های عصبی به میزان ممکن کاهش یابند.

قرارگیری بدن همراه با آرامش و مهربانانه صحبت کردن با طرف مقابل همراه، به ساختن اعتماد بین دو طرف کمک کرده و به مذاکرات موثرتر انجامیده و در نهایت مذاکره را به رسیدن به توافق نزدیک می کند. ژست ‌های بدنی‌ فرد مذاکره کننده در صورتی که با صحبت با صدای نرم و اظهار نظر غیر تهاجمی و پیشه کردن صبر همراه باشد، رسیدن به نتیجه مطلوب و دستیابی به توافق در مذاکره را بسیار محتمل می سازد.

انسان ها در طول صحبت کردن و مذاکره با یکدیگر، ژست ها و حالات مختلفی را به بدن خود می دهند. اما باید در نظر داشت که هر ژستی که عصبانیت و نگرانی فرد را به دیگران نشان دهد، به رقبا گوشزد خواهد نمود که چیزی اشتباه است و همه چیز خوب و روی روال جلو نمی رود. بدین منظور بسیار مناسب است که پاهای خود را دراز کرده و به طرف مقابل نشان داده شود که فرد تصمیم خود را با قاطعیت گرفته و اعتماد به نفس کافی را داراست. به طور کلی طرف مقابل در مذاکره باید ببیند که شخص آرام و مطمئن بوده و از اعتماد به نفس کافی برخوردار است.

پیشنهاد می کنیم در مورد تکنیک زبان بدن دست ها که یکی از مهمترین بخش های کلیدی زبان بدن است مطالعه کنید، زیرا یادگیری زبان بدن دست ها نقش تعیین کننده ای در مذاکرات و روابط دارد و همچنین برای کشف احساس و نیاز طرف مقابل مهم است.

قراردادن پاها به صورت محکم روی زمین

بسیاری به علت در معرض دید بودن صورت و سر و گردن و حتی دست ها فقط زبان بدن را به این اعضای مهم بدن انسان منحصر می دانند. البته که این اعضا شاید بیشترین تاثیر را در زبان بدن دارند. اما نباید مواردی مانند پاها را نیز که زیاد در معرض دید نیستند کم اهمیت شمرد. به این سبب بهتر است که پاهای خود را محکم روی زمین قرار دهید تا آرامش خود را به طرف مقابل نشان دهید.

این کار همچنین به طرف مقابل اطمینان می‌ دهد که شما دمدمی مزاج نیستید و قرار نیست با او لجبازی کنید و وی را به رسیدن به توافق با شما راغب تر می کند. طبیعی است که این کار علاوه بر داشتن تاثیر روی طرف مقابل به خود فرد نیز اعتماد به نفس بیشتری می دهد.

داشتن تماس چشمی مناسب

اگرچه فاکتورهای زبان بدن دیگری نیز وجود دارند که ممکن است باعث شوند مهارتهای مذاکره شما محدود شود، اما زیان بارترین آن‌ها خدشه در زبان بدن چشم است. این مثل معروف که می‌گوید چشمها دروازه نفوذ به عمق افراد هستند، در مورد ارتباطات مؤثر نیز صادق است. عدم حفظ تماس چشمی، تلقی راحت نبودن و کمبود اعتماد به نفس و اطمینان را به طرف مقابل نشان می‌دهد و این نقطه ضعف بزرگی برای یک مذاکره کننده خوب است.

لبخند زدن برای ایجاد حس مثبت

حتما شنیده اید که در بین دوستانتان شخصی وقتی وارد جمع می شود همه می گویند با آمدنش با خود انرژی مثبت را هم به همراه آورده است. معمولا چنین افرادی شاد و بذله گو و بشاش هستند و دیگران را نیز با وجود خود در هر جمعی شاد می کنند. برای اطلاعات بیشتر مقاله شادمانی فردی چیست؟ را مطالعه کنید.  لبخند واقعی نه تنها باعث ایجاد یک حس خوب در درون خود فرد می شود، بلکه به اطرافیان نیز انرژی مثبت را منتقل کرده و نشان می دهد که فرد قابل اعتماد و اهل مشارکت بوده و ارتباط برقرار کردن با وی کار سختی نیست و به قول معروف وی فردی اجتماعی است.

اما برخی از لبخندها واقعی نیستند و این انرژی را منتقل نمی کنند و بعضا بالعکس عمل کرده و انرژی بسیار بد و حسی نامناسب را منتقل می کند. از نشانه های لبخند حقیقی این است که یک لبخند واقعی، به آرامی بر روی چهره می نشیند، چشم ها را تنگ تر می کند، چهره را روشن می کند و به آرامی محو می شود. همچنین با لبخند زدن می توانید بفهمید که دیگران چگونه به شما پاسخ می دهند، زیرا لبخند دارای تاثیر مستقیم بوده و وقتی شما به طرف مقابل لبخند می زنید، وی نیز در جواب، به شما لبخند می زند.

مخفی کردن انگشت شست در زبان بدن

مخفی کردن انگشت شست

اگر شخصی دست خود را از طریق شست در جیب شلوار کند به گونه ای که 4 انگشت او بیرون باشد نشانه عدم اعتماد به نفس، نا امنی و احساس تهدید محسوب می شود. مشاهده شده است که افراد موفق گاهی در زمانی که استراحت می کنند این زبان بدن را نشان می دهند. از این زبان بدن برای مواقعی که با دوستان صمیمی خود در حالت صحبت هستید می توانید دست های خود گاهی در جیب خود قرار دهید.

قرار دادن دست در جیب
قرار دادن دست در جیب

اگر فردی هر دو دست خود را مانند شکل بالا در جیب خود قرار دهد که شست های آن بیرون باشد نشانه اعتماد به نفس حتی با وجود اینکه دست ها داخل جیب ها هستند، است. تفاوت بزرگ در اینجا این است که شست ها بیرون زده اند. شست ها نیز قوی ترین نشانه دست شما هستند. هنگامی که آنها با اطمینان نشان داده می شوند، این اغلب می تواند نشان دهنده اعتماد یا قدرت در یک موقعیت خاص باشد.

تکان دادن سر به نشانه تایید

یکی دیگر از تکنیک های زبان بدن برای برقراری بهتر ارتباط با طرف مقابل، تکان دادن سر به نشانه تایید است. بسیاری از مذاکره کنندگان موفق در مذاکرات خود حتما از این تکنیک زبان بدن بهره می برند. حتی وقتی این افراد درگیر بحث انتقادی یا مخالفت شدید افراد با خود می شوند به صورت هوشمندانه ای سر خود را تکان داده و تماس چشمی خود را با طرف مقابل حفظ می کنند تا در اوج تنش ایجاد شده در فرآیند مذاکره، بتوانند تنش را کم کرده و یا حتی آن را از بین ببرند و بتوانند با ایجاد حس همگرایی در نهایت، رسیدن به نقاط مشترک و توافق را حاصل نمایند.

در ویدیوی بالا این حالت شک یا عدم اطمینان است که ممکن است کسی با چیزی که شما می گویید موافق نباشد. افراد معمولاً گردن خود را درست زیر لاله گوش خود می خراشند. اگر کارآفرینی هستید که محصول خود را به سرمایه گذاران ارائه می دهید یا در یک جلسه کاری و راه حل جدیدی را برای رئیس ارائه می دهید، به خراش های گردن توجه کنید. خراش در 5 ثانیه، 5 بار نشان داده می شود.

تقلید از طرف مقابل

روانشناسان اثبات کرده اند که انسان ها به طور طبیعی پاسخ بهتری به آنهایی که احساس کنند در برخی از حالات شبیه خودشان هستند، می دهند. در واقع شباهت ها موجب ایجاد حس همدلی و همگرایی میان انسان ها شده و برای ایجاد روابطی مستحکم تر می توانند بسیار کاربردی باشند. برای داشتن مذاکره ای موفق که به نتیجه ای خوب و رسیدن به توافق بیانجامد، می بایست در زمانی نسبتا کوتاه یک اعتماد و حس مثبت با طرف مقابل ایجاد کرد. برای این منظور و با در نظر داشتن کمبود زمان، استفاده از تکنیک رفتارهای مشابه با طرف مقابل می تواند یک گزینه بسیار عالی تلقی شود.

اهمیت یادگیری نکات ضروری زبان بدن برای رشد در زندگی شخصی و حرفه ای

زبان بدن یکی از مهمترین مهارت هایی است که یک فرد در ارتباطات حرفه ای و زندگی شخصی می تواند از آن استفاده شایانی نماید. همه ما در روز بارها مذاکره می کنیم و می خواهیم در این گفتگوها برنده باشیم. همچنین در مواجهه با افراد مختلف می خواهیم بدانیم که در آن لحظه احساس آنها به ما چیست یا اینکه چه برداشتی از حرف ما داشته اند.

نیک مورگان نویسنده کتاب نشانه های قدرت می گوید: مردم به طور مداوم در حال ارزیابی هستند که آیا به شما اعتماد کنند یا خیر؟!
جالب است بدانید اغلب ما همواره در تلاشیم تا جواب این سوال را پیدا کنیم که افراد دوست ما هستند یا مخالف؟

زبان بدن یکی از روشهای ارتباط غیر کلامی است که به وسیله آن می توان احساسات خود را با دیگران منتقل و احساسات آنها را درک کرد.

دوره زبان بدن و چهره شناسی دکتر یحیی علوی، برای آن دسته از افراد که علاقمند یادگیری نکات ضروری زبان بدن هستند پیشنهاد می شود. با شرکت در دوره زبان بدن و تمرین حرکات آموزش داده شده می توانید به تسلط خوبی روی حرکات بدن خود برسید و نشانه های زیادی از ارتباطات خود با افراد پیرامون بدست آورید که در زندگی حرفه ای و شخصی به شما کمک شایانی می کند.

تا پایان این مقاله دریافتیم، زبان بدن اهمیت ویژه ای در مذاکرات دارد، به همین دلیل از شما دعوت می کنیم حتما مقاله تکمیلی زبان بدن در مذاکره و انواع حالات بدن را نیز مطالعه نمایید. همچنین اگر برای تقویت قدرت خود در مذاکرات علاقمند به یادگیری تکنیکهای مذاکره هستید، پیشنهاد می کنیم در دوره مذاکره مدرسه کسب و کار آیا نیز شرکت نمایید.

پرسش و پاسخ در مورد نکات ضروری زبان بدن :

  • 5 نشانه داشتن زبان بدن قدرتمند را نام ببرید؟
  1. گرفتن ژست قدرتمندانه
  2. به حرف های طرف خود خوب گوش کنید.
  3. شما اولین نفر باشید دست می دهید.
  4. لبخند به صورت داشته باشید.
  5. برای نشان دادن موافق بودن از زبان بدن آیینه ای استفاده کنید.
  • نمونه زبان بدن خوب چیست؟
  1. در هنگام نشستن آرام باشید و به جلو و عقب خم نشوید.
  2. محکم دست دهید ولی فریب آن را نخورید.
  3. سعی کنید نگاه خود به طرف مقابل را حفظ کنید.
  4. صورت خود را دست نزنید.
  5. لبخند را تصنعی روی لب نداشته باشید.
  • ابتدایی ترین نشانه زبان بدن چیست؟

افرادی که دست خود را روی کمر خود نگه میدارند راحتر از اشخاصی هستند که دست به سینه می ایستند. دست دادن یکی از ابتدایی ترین حرکات زبان بدن می باشد.

 

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۶ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا