مقالات مدیریت و رهبری

نحوه استخدام پرسنل سازمان

در حقیقت هر سازمانی برای موفقیت و نیل به اهداف خود به برنامه ریزی و هدف گذاری نیاز دارد. از طرف دیگر برای نیل به این اهداف به بازوی اصلی یعنی نیروی انسانی یا پرسنل نیاز است. از این رو نحوه استخدام پرسنل سازمان شاید یکی از مهم ترین مسائل برای سازمان برای حرکت در مسیر درست برای رسیدن به اهداف باشد.

از یاد نبریم هیچ سازمان یا گروه یا کسب و کاری بدون داشتن نیروی انسانی مناسب نمی‌تواند به موفقیت قابل توجهی برسد. هر چقدر هم اهداف به درستی ترسیم شده و روش های رسیدن به آن ها نیز به خوبی طراحی شوند، اگر سازمان نیروی انسانی یا پرسنل مناسبی برای اجرای آن ها نداشته باشد، رسیدن به اهداف تقریبا غیر ممکن است. در بسیاری از کشورها برخی امور از نیروی انسانی گرفته شده و به ربات و هوش مصنوعی و غیره سپرده شده است. اما نتایج و راندمانی که دیده شده، نشان می‌دهد هرگز در حال حاضر و احتمالا تا آینده ای دور هیچ رقیبی برای نیروی انسانی وجود نخواهد داشت.

نقش مدیر منابع انسانی در استخدام پرسنل سازمان 

در حقیقت مدیر منابع انسانی مسئول پرسنل یک سازمان به حساب می آید. در گذشته نه چندان دور و در اوایل تعریف چنین پستی در چارت مدیریتی، مدیر منابع انسانی تنها وظیفه استخدام و اخراج کارکنان را بر عهده داشت، اما کم کم امور مربوط به حقوق کارکنان نیز به این بخش سازمان ها محول گردید و در پس آن برنامه های مربوط به پاداش و مزایا نیز توسط این بخش به اجرا درآمد. با توسعه این بخش دامنه فعالیت واحد منابع انسانی نیز افزایش یافت، ذکر این نکته ضروریست که فعالیت هایی همچون برنامه ریزی از فعالیت های این بخش می‌باشد.

شیوه های کشف نیروی جدید برای سازمان 

باز هم عرض می‌کنم یکی از بزرگترین معضلات سازمان ها، در اختیار داشتن نیروی انسانی مناسب برای هر پست است. بی تردید مهمترین عامل رشد هر سازمان، منابع انسانی یا پرسنل آن سازمان است و از این رو کشف نیروهای انسانی جدید و استعداد یابی افرادی که با مسئولیت پذیری بالا از مهمترین فعالیتهای اثر گذار در رشد سازمانها و افزایش بهره وری شرکتها می‌باشد. از این رو برای جذب پرسنل جدید، شرکت ها از روش های زیادی استفاده می‌کنند که البته در نهایت رزومه‌ها باید با هم مقایسه و بر اساس معیارهای سازمان پالایش شوند.

هر شرکتی بر اساس اصول کاری خود و همچنین نوع فعالیت و میزان تخصصی بودن جایگاه شغلی مورد نظر یکی از روش های زیر و بعضا ترکیبی از چند روش را برای استخدام نیرو به کار می‌گیرد. از این رو نمی‌توان به طور قطع یکی از این روش ها را بهترین روش جذب پرسنل نامید و بقیه را بی ارزش دانست. هر روشی برای برخی از شرکت ها و کسب و کار ها می‌تواند بهتر و مناسب‌تر باشد. در حالی که روش های دیگری برای سایر شرکت‌ها و کسب و کارها روش مناسب‌تری است.

آگهی استخدام در جراید و سایت ها

اولین موردی که برای هر سازمانی دهه هاست در هنگام استخدام نیرو به ذهن می‌رسد، آگهی استخدام در جراید است. جالب است بدانید بعضی روزنامه ها بیشترین درآمد خود را از درج آگهی های استخدامی بدست می‌آورند و صفحات مجزا و پرتعدادی را به جداول آگهی استخدامی، اختصاص می‌دهند. بسیاری از مردم و کارجویان هم اصلا این روزنامه ها را به علت دیدن همین آگهی های استخدام می‌خرند.

برای درج یک آگهی استخدام خوب باید بدانیم در آن چه مواردی حتما باید ذکر شود. آگهی های استخدام، اطلاعات عمومی افراد را در بر می‌گیرند و جزئیات تقاضا را مطرح نمی‌کنند و همچنین اطلاعات مربوط به خصوصیات شغل، سن کارجو، میزان تحصیلات و تجارب مورد نیاز کارجو و بعضا جنسیت وی را در بر میگیرد.

آگهی استخدام در سایت های اینترنتی

اما امروزه سایت‌های اینترنتی به نوعی روزنامه‌های آنلاین به شمار می‌روند و هر فردی می‌تواند از داخل گوشی موبایل خود آگهی‌های موجود در فضای مجازی را مشاهده نماید. از این رو بسیاری از سازمان‌ها دیگر ترجیح می‌دهند، برعکس گذشته آگهی استخدام خود را به جای روزنامه‌های کاغذی در سایت استخدام که پربازدید هم هستند، ارائه دهند. برخی شرکت‌ها هم سایت خود را به خوبی برای موتورهای جستجو بهینه سازی می‌کنند و آگهی جذب نیروی انسانی خود را در سایت خود درج می کنند و با رسیدن به صدر نتایج موتورهای جستجو مانند گوگل، آگهی آن‌ها به خوبی توسط کارجویان دیده می‌شود.

باید عرض کرد که نقطه ضعف آگهی استخدامی در روزنامه‌ها این است که به طور کامل نمی‌توان خصوصیات فرد مورد تقاضا را درج نمود و درصورتی که تمام خصوصیات درج شود، هزینه آگهی استخدام افزایش می یابد. این مشکل در آگهی استخدامی آنلاین رفع شده است و از این نظر معمولا محدودیتی وجود ندارد و حتی می‌توان متنی طولانی شامل کلیه شرایط و ویژگی‌های فرد مورد نظر را در آگهی درج نمود و هزینه اضافه تری نیز پرداخت نکرد. نکته مهم اینجاست که برخی سایت‌ها امکانات ویژه ای نیز در نظر گرفته اند و لازم نیست برای درج آگهی خود هزینه یک ماه را پرداخت کنید. شما می‌توانید به صورت روزانه آگهی خود را شارژ نمایید تا در صدر نتایج دیده شوید و تا زمانی که نیروی مورد نظر خود را نیافته اید این کار را روزانه ادامه دهید. هر زمانی هم نیروی مورد نظر شما جذب شد، دیگر هزینه ای برای تجدید شارژ آگهی نپردازید.

معرفی توسط افراد معتمد 

بسیار متداول است که شرکت‌ها از طریق معرفی افراد معتمد و نزدیکان مدیران و حتی کارکنان شرکت، به جذب نیرو اقدام می‌کنند. به عنوان مثال بسیار دیده شده است که مدیر عامل از سازمانی دیگر به سازمان جدید منتقل می‌شود و بسیاری از همکاران سابقش را به همراه می‌آورد . زیرا برخی از مدیران اعتقاد دارند که اگر تیم یک دستی نداشته باشند و وحدت رویه میان مدیران و کارمندان شرکت وجود نداشته باشد، انرژی سازمانها صرف رفع اختلاف نظر می‌شود و به همین علت نیاز به یک تیم کاملا همسو دارند. اما نظرات مخالف زیادی نیز وجود دارد که معتقد است این نوع نگرش باعث حذف نیروهای نخبه، که به قول معروف پارتی ندارند، می‌شود.

موسسات کاریابی

موسسات کاریابی دهه‌ها است که بخشی از فرآیند استخدام شرکت‌ها در ایران و جهان را در دست خود گرفته اند. این موسسات در ایران تحت مجوز وزارت کار مجاز به فعالیت هستند. کاریابی‌ها موسساتی هستند که در ارتباط با شرکتها ، تقاضا و نیاز استخدامی را دریافت و از سوی دیگر در ارتباط با کارجویان اقدام به معرفی آنان می‌نمایند.

سازمان‌ها اگر مستقیما به روزنامه یا سایت‌های اینترنتی آگهی دهند با کوهی از رزومه‌های ارسالی مواجه شده و وقت و انرژی زیادی باید صرف پالایش آن‌ها کنند. اما اگر هزینه بیشتری پرداخت کرده و از کاریابی‌ها کمک بگیرند این پالایش توسط خود موسسات کاریابی صورت می‌گیرد. در یک جامعه توسعه یافته می‌توان چند کاریابی حرفه ای را جایگزین تمامی واحدهای استخدامی شرکت‌ها نمود و به این وسیله هزینه های جذب و استخدام را به نحو قابل توجهی کاهش داد. در کشور ما نیز سال‌هاست تعداد کاریابی‌ها رو به افزایش گذاشته و شرکت‌های بیشتری راغب به استفاده از خدمات آن ها می‌شوند.

حضور در نمایشگاه ها 

حتما حضور در نمایشگاه‌ها برای شرکت‌ها یک فرصت برای جذب نیروهای نخبه نیز می‌باشد. زیرا معمولا کارجویان با توانایی بالا سعی می‌کنند به غرفه شرکت‌های حاضر در نمایشگاه مراجعه حضوری کرده و خود و توانایی‌هایشان را معرفی نمایند. از این رو شرکت در نمایشگاه‌ها علاوه بر توسعه بازار و جذب مشتری در جذب نیروی انسانی ماهر و کاربلد هم می‌تواند برای شرکت‌ها مفید واقع شود.

اما نمایشگاه‌هایی نیز در سال‌های احیر به نام نمایشگاه‌های کار در کشورمان برگزار شده و بیشتر در این نمایشگاه‌ها شرکت‌های خواهان استخدام نیرو ثبت نام کرده و کارجویان هم به ارائه رزومه خود می‌پردازند. در این نمایشگاه‌ها معمولا یک دیتابیس عالی از اطلاعات کارجویان متخصص تهیه می‌شود که بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ راغب به استفاده از آن هستند.

اما هنوز هم بسیاری از کارجویان صبح‌ها از خانه راه افتاده و به بسیاری از شرکت‌ها سر می‌زنند و سعی می‌کنند این گونه آن‌ها را به استخدام خود مجاب کنند. این روش برای استخدام به عنوان کارگر ساده در شغل‌های غیر تخصصی به ویژه در شرکت‌ها و فروشگاه‌های کوچک هنوز هم می‌تواند کاربردی باشد.

 

مدیریت نابع انسانی یکی از مهم ترین اموری است که باید در یک سازمان به آن توجه نمود، زیرا موفیت یک سازمان درگرو بالا بودن کیفیت نیروی انسانی آن سازمان است.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا