معرفی شخصیت

زندگی نامه پیر امیدیار

زندگی نامه پیر امیدیار

پیر امیدیار کارآفرین ایرانی آمریکایی، موسس و بنیان گذار برترین و بزرگ‌ترین وب سایت خرید و فروش آنلاین و مزایده جهان با نام E-bay است. او متولد 29 ژوئن سال 1969 در شهر پاریس فرانسه است. والدین پیر هر دو اهل ایران بودند که به فرانسه مهاجرت نموده بودند. مادر پیر یک استاد زبان شناسی بزرگ در دانشگاه سوربن و پدرش هم یک جراح اورولوژیست بود.

او 6 ساله بود که پدرش یک پیشنهاد کاری عالی از دانشگاه جان هاپکینز در ایالت بالتیمور مریلند ایالات متحده آمریکا دریافت نمود و همگی به همین علت به امریکا مهاجرت کردند. در ادامه مطلب ” زندگی نامه پیر امیدیار “ با ما همراه باشید.

زندگی نامه ساندار پیچای

زندگی نامه پیر امیدیار

  • دوران کودکی پیر امیدیار

چندی پس از مهاجرت به آمریکا، والدین پیر از هم جدا شدند. آن ها تصمیم گرفتند تا سرپرستی پیر به مادرش سپرده شده و آخر هفته‌ها را با پدرش بگذراند. او در زمان تحصیل خود در مقطع ابتدایی و دبیرستان دانش آموز آرامی نبود و مدام در حال سرکشی برای فرار از کلاس‌ها بود تا بتواند در آزمایشگاه های مدرسه با کامپیوتر ها بازی کند.

او به همین دلایل بارها از سوی مدیر مدرسه اش توبیخ شده بود. زمانی که در کلاس نهم مشغول به تحصیل بود با برنامه نویسی آشنا شد و مدیر مدرسه هم که از تنبیه نمودن او چیزی عایدش نشده بود، تصمیم گرفت تا از او بخواهد برنامه ای که فهرست کتاب های کتابخانه را نشان می‌دهد، طراحی کند. او برای کار کردن پیر هم ساعتی 6 دلار دستمرد در نظر گرفت. او امید داشت تا با این کار بتواند پیر را به مسیر درست هدایت کند. امید او صحیح بود، زندگی پیر عوض شد و این کار به پایه ای برای فعالیت های او در زمینه کامپیوتر بدل گردید.

او در سال 1964 از دبیرستان فارغ التحصیل گردیده و به دانشگاه تافتز سامرویل رفت تا مهندسی برق بخواند. اما خیلی زود او این رشته را رها نمود و رشته علوم کامپیوتر را انتخاب و چهار سال بعد از این رشته فارغ التحصیل شد.

  • زندگی نامه پیر امیدیار

پیر زمانی که در دانشگاه مشغول به فعالیت بود، شغلی نیمه وقت داشت و در شرکت نرم افزاری که وابسته به مکینتاش بود، فعالیت می‌نمود. او در همین برهه برنامه نویسی کامپیوترهای مکینتاش را فرا گرفت و نرم افزار های متعددی برای شرکت برنامه نویسی کرد. دستمزد او بسیار پایین بود و او بیشتر به دلیل علاقه اش این کار را انجام می‌داد. زمانی که پیر از دانشگاه فارغ التحصیل شد، در یکی از بخش های فرعی شرکت Apple به نام کلاریس شروع به فعالیت نمود.

حدود سه سال بعد او به همراه تعدادی از همکارانش یک شرکت برنامه نویسی در حوزه رابط کامپیوتری با استفاده از قلم استایلوس راه اندازی نمود که یک بخش فروشگاه اینترنتی هم داشت. چندی بعد او این بخش را تبدیل به یک شرکت تجارت الکترونیک نمود و نامش را E-shop گذاشت. این شرکت در سال 1996 توسط مایکروسافت خریداری شد اما پیر امیدیار همچنان شیفته چالش های الکترونیکی باقی ماند.

زندگی شخصی پیر امیدیار

در سال 1994 و زمانی که در سانفرانسیسکو زندگی می‌کرد و در یک شرکت با نام جنرال مجیک فعالیت می‌نمود و در کنار شغل اصلی به طراحی وب سایت هم می‌پرداخت با همسرش پاملا وسلی آشنا شد. داستان جالب این ماجرا این بود که پیر عاشق دختری شده بود که علاقه بسیاری در جمع آوری جعبه های آب نبات های PEZ داشت و پیر هم برای اینکه او را خوشحال کند در وب سایت شخصی‌اش بخش خرید و فروش و حراج آنلاین طراحی کرد تا پاملا بتواند با سایر کلکسیونر های جعبه آب نبات وارد معامله شده و به تکمیل مجموعه خود بپردازد.

ساندار پیچای

او می‌گوید این داستان شاید جرقه ای برای من بود تا  این کسب و کار را راه اندازی کنم. او دقیقا در سال 1995 و زمانی که همه می‌گفتند نمی‌شود به اینترنت اعتماد کرد، وب سایت خود را تاسیس کرد. پاملا و پیر هم در همان زمان‌ها با یکدیگر نامزد و سپس ازدواج نمودند.

راه اندازی Ebay توسط پیر امیدیار

اولین کالایی که در وب سایت حراجی امیدیار به فروش رفت یک روان نویس لیزری شکسته بود که قیمتی معادل 14 دلار داشت. او که متعجب بود باور نمی کرد کسی این کالای شکسته را خریداری کند. اما بعدها خریدار به او گفت که به دنبال جمع آوری کلکسیون روان نویس های شکسته بوده است. طرح اولیه وب سایت حراجی پیر بسیار ساده بود. واسطه ای بین فروشنده و خریدار وجود نداشت که بسیار عالی بود اما سیستمی هم برای جلوگیری از کلاهبرداری وجود نداشت و اگر کسی خلافی می‌کرد، شخصی نبود که به آن رسیدگی کند.

کسب و کار پیر ناگهان رونق عجیبی گرفت و همه به آن مراجعه می‌نمودند تا کالاهای جالبی را معامله کنند. درآمد پیر هم از ثبت آگهی ها بود که بابت هر کدام مبلغی بین 25 سنت تا 2 دلار دریافت می‌نمود. او در همین زمان ها بود که جنرال مجیک را ترک کرد تا تمام وقت بر روی سایت کار کند.

پیر امیدیار در سال 1996 قراردادی برای فروش آنلاین بلیط های هواپیما بست و همین موضوع باعث شد تا آنها میزبانی 250 هزار معامله آنلاین را بر عهده داشته باشند. چندی بعد و با رونق بیشتر وب سایت، پیر ریاست هیات مدیره را به جف اسکول واگذار نمود تا خود وقت بیشتری برای نوآوری داشته باشد. در اواخر سال 1997، ای بی میزبان 800 هزار معامله آنلاین بود که عددی قابل توجه است.

سال بنیانگذاری شرکت ebay

او در 1997 قصد داشت تا نام سایت را  Echobay بگذارد، اما این نام ثبت شده بود و به همین علت او نام Ebay را برای وب سایت خود برگزید. یک سال بعد سهام شرکت او در بورس عرضه شد که هر سهم ارزشی معدل 18 دلار گرفت. اما این پایان ماجرا نبود و سهام ای بی به سرعت به 53 دلار رسید. این اتفاق امیدیار و اسکول را به میلیاردرهای جدید جهان تبدیل نمود. پس از این ماجرا Ebay رونق بسیاری پیدا کرد و شروع به فعالیت در کشورهای آلمان، کانادا، انگلیس، استرالیا و ژاپن نمود.

موفقیت های پیر امیدیار در Ebay

پیر امیدیار سال 1998 را با یک اتفاق بزرگ به پایان برد. در آن زمان وب سایت Ebay درآمدی بالغ بر 750 میلیون دلار داشت و 2.1 میلیون نفر در آن عضو بودند. این موفقیت بی نظیر، Amazon را بر آن داشت تا حراجی آنلاین خود را راه اندازی کند. در ماه دسامبر همان سال پیر امیدیار به عنوان برترین کارآفرین سال انتخاب گردید و در همان سال بنیاد Ebay تاسیس گردید.

در ژانویه سال 2000 میلادی برای اولین بار پس از تاسیس Ebay سمتی دیگر را به عنوان عضو هیات مدیره در شرکت e people پذیرفت که در حوزه پشتیبانی فنی آنلاین فعالیت داشت. پیر در همین سال بخش Ebay motors را به سایت اضافه نمود که فعالیتش در حوزه بازار آنلاین خودرو بود.

راه اندازی سیستم پرداخت اینترنتی ebay

در سال 2002 پیر امیدیار همکاری خود را با PayPal آغاز نمود تا مشتریان بتوانند پرداخت های اینترنتی خود را با اعتماد و اطمینان بالاتری انجام دهند. در ادامه فعالیت‌ها در سال 2005 پیر بخشی دیگر به وب سایت اضافه نمود تا خرید و فروش ماشین‌ها و دستگاه‌های صنعتی نیز در وب سایت انجام گردد. وب سایت Ebay اکنون به نقطه ای رسیده است که بسیاری برای قیمت گذاری محصولات خود از سایت ای بی استفاده می‌کنند.

در سال 2007 و پس از 10 سال، Ebay 15 هزار کارمند داشت، در 30 کشور و به صدها میلیون نفر خدمات خود را ارائه می‌داد. در سال 2015 و تنها در فصل تعطیلات 265 میلیون تراکنش خرید در وب سایت Ebay ثبت شد که رکوردی بزرگ برای امیدیار محسوب می‌گردد. در سال 2016 نیز درآمد خالص ای بی معادل 8.5 میلیارد دلار گردید که عددی فوق‌العاده است.

اگر علاقه مند به زندگی دیگر افراد ایرانی موفق در حوزه های مختلف دیگر هستید می توانید مقاله زندگی نامه مانی خوشبین یکی از افراد موفق در حوزه سرمایه گذاری و ملک در آمریکا و بنیان گذار چندین کارآفرینی را مطالعه کنید.

 

اقلام جالب به فروش رفته در Ebay

در سال 1997 عروسک های بینی بیبیز کمپانی وارنر به مبلغ 500 میلیون دلار به فروش رفت.

در سال 2000 یک شلوار جین مارک levis به مبلغ 46 هزار دلار به فروش رفت.

در پاییز سال 2001 هم یک هواپیمای شخصی در Ebay و به مبلغ 4.9 میلیون دلار به فروش رفت که رکورددار تاریخ مبادلات Ebay است.

اقدامات بشر دوستانه پیر امیدیار موسس Ebay

سال 2004 بود که پیر و همسرش موسسه خیریه و بنگاه بشر دوستانه امیدیار (Omidyar network) را تاسیس کردند تا فعالیت های گسترده ای برای مردم فقیر در سراسر جهان انجام دهند. در سال 2005 این موسسه به مردم فقیر کشور های در حال توسعه مبلغ هنگفت 100 میلیون دلار اختصاص داد که نشان دهنده علاقه امیدیار به کارهای بشر دوستانه است.

در سال 2010 نیز یک عهدنامه نیکوکاری در بین میلیاردرها تنظیم گردید که امید یار نیز به لیست 40 میلیاردر امضا کننده آن پیوست. این لیست را افرادی مانند بیل گیتس و وارن بافت نیز امضا نموده بودند. اعضای این عهد نامه همه سوگند خورده اند تا در زمان حیات خود نیمی از ثروتشان را صرف امور خیریه و بشر دوستانه کنند.

ثروت پیر امیدیار موسس Ebay

نام پیر امیدیار برای اولین بار در سال 2013 در لیست 42 ثروتمند آمریکا وارد گردید. او همچنین یکی از ثروتمند‌ترین فرد ایرانی در جهان است و پنجمین فرد ثروتمند فرانسه است. مجله Forbes همچنین در سال 2019 اعلام نمود که ثروت خالص او بالغ بر 13.1 میلیارد دلار است.

جملات تاثیرگذار پیر امیدیار

  • من علاقه ندارم با کسی کار کنم که حتی به قیمت شکست دست به اقدام نمی زند. یا فردی که از شکست‌هایش درس نمی گیرد.
  • در اولین روزهایی که Ebay را تاسیس کردم گفتم، انسان ها اصالتا خوب و نیکوکار هستند.
  • من در واقع یک تکنولوژیست موفق و آموزش دیده هستم اما هدف و تمرکزم بشر دوستی است.
  • من معتقدم روزنامه نگاری آزاد بخشی جدا نشدنی از دموکراسی است.
  • آنچه وب سایت E-bay را به یک وب سایت موفق تبدیل نموده است، جامعه است. خریداران و فروشندگانی که کنار هم به معامله می پردازند.
  • زمانی یک تغییر پایدار اتفاق می افتد که مردم قدرت خودشان را درک نموده و آن را کشف کنند.
  • به مردم فرصت بدهید کار درست را انجام بدهند. قطعا از این کار نا امید نخواهید شد.
  • آنچه باعث می شود در انجام هر کاری موفق شوید، اشتیاق است.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا