زندگینامه واگیت آلکپرو

واگیت آلکپرو (Vagit Alekperov) متولد 1 سپتامبر 1950 در باکو، یک تاجر آذربایجانی و روسی و در حال حاضر رئیس شرکت نفتی روسیه است. او در مجله فوربس به عنوان هشتمین فرد ثروتمند در روسیه با ارزش خالص 12.3 میلیارد دلار شناخته شده است. در ادامه به زندگینامه واگیت آلکپرو می پردازیم.

زندگینامه واگیت آلکپرو

او در سال 1991 هنگامی که معاون وزیر نفت بود، به عنوان یکی از اولین اقدامات دولت روسیه شرکت لوک اویل را تاسیس کرد. با 21.45 میلیارد بشکه ذخایر ثابت شده و احتمالی در نقاط نفت در روسیه و همچنین 25 کشور دیگر، لوک اویل در رتبه دوم جهان قرار داردکه دارای 22 میلیارد بشکه ذخایر نفتی اثبات شده است.  آلکپرو در باکو در دریای خزر، که از طریق نفت به آن نفوذ کرده بود، در آنجا به سر می برد که به یک نفتکار تبدیل شد. با این حال، او جوان ترین از پنج فرزند یک خانواده آذربایجانی-قزاق و یک پسر نفتکار، اولین بومی بود که ثروت را از نفت به دست آورد. در 18 سالگی، آلکپرو در حال تحصیل در رشته های نفتی است.

آلکپرو مطالعات خود را در مؤسسه نفت و گاز آذربایجان با پایان نامه خود به نام “شرکت های نفتی مجتمع عمودی در روسیه : روش شناسی و شکل گیری” تکمیل کرد. در این کار او پیچیدگیهای فنی را که یک شرکت نفتی روسیه با هماهنگ کردن تولید نفت مواجه شد، بررسی کرد، یعنی کنترل تمام جنبه های اکتشاف، استخراج، پالایش، بازاریابی و توزیع. از تحقیقات خود، آلکپرو نظریه ای درباره تولید نفت یکپارچه روسیه را فرموله کرد و نشان داد که شرکت های یکپارچه، چه در ایالات متحده و چه در روسیه، کارآمدترین راه توسعه نفت بودند. وی معتقد بود که اگر نفت روسیه در بازار جهانی رقابت کند، شرکت هایش مجبور به شباهت به شرکت هایی مانند British Petroleum و Shell بودند. در طول تکمیل مدرک دکتری او، شهرت خود را به عنوان یک نفتلین صحیح با افتخار شکست ناپذیر تاسیس کرد.

زندگینامه واگیت آلکپرو (Vagit Alekperov) : وی متولد 1 سپتامبر 1950 در باکو، یک تاجر آذربایجانی و روسی و در حال حاضر رئیس جمهور شرکت نفتی روسیه است.

روغن در اتحاد شوروی

آلکپرو دو تکنیک مدیریتی را ترکیب می کند، توجه سرمایه داری را به حاشیه های تولید با توجه به سوسیالیستی به کارگران متصل می کند. یکی از نخستین اعمال او در Kogalym ساخت خانه ها و یک خرده فروشی برای کارگرانش بود؛ بعد او یک بیمارستان و فرودگاه کوچک اضافه کرد. رویکرد او یک همبستگی واقعی با کارگرانش بود. به طور خلاصه، آلکپرو شروع به ایجاد یک شرکت نفتی یکپارچه کرده بود، و او نمی ترسید کثیف شود. در نتیجه مدیریت او، تولید سالانه Kogalym از 2 میلیون بشکه تا 240 میلیون بشکه نفت از سال 1990 افزایش یافته است.

آلکپرو معاون وزیر نفت در سال 1990 به عنوان معاون وزیر نفت شد و مسئولیت پذیر بهبود بهره وری کلی تولید نفت روسیه را عهده دار شد. آلکپرو برخی از درسهای شرکت بریتیش پترولیوم را آموخت: “اگر این شرکت در اثر کاهش قیمت نفت خام آسیب دیده باشد، هنوز هم می تواند در پتروشیمی ها پول بدست آورد” و “خرید و فروش بین شرکت های مشارکت کننده نفت”. آلکپرو این جنبه های سرمایه داری را به درک درستی از یکپارچگی اضافه کرد.

در همین حال، اهمیت نفت به دولت و توانایی عالی مدیریت آلکپرو ، نقش مداوم او را به عنوان وزیر نفت تأمین کرد. هنگامی که یلتسین در سال 1991 خصوصی سازی صنایع دولتی را تسریع کرد، آلکپرو لوک اویل را ایجاد کرد. لوک اویل اولین و بزرگترین شرکت 10 شرکت روسی در این زمان بود. در سال 1993، آلکپرو از پست وزارتخانه خود خارج شد تا کنترل لوك اویل را به دست آورد، و در حال تبدیل شدن به فوق العاده ثروتمند در این روند بود. آلکپرو با استفاده از “باکو فشار”، نفت ارزان را به غرب تحویل داد. به عنوان یک نفتکار و مهمتر از همه، یک مرد از دولت با دوستان خود با ایجاد آنها، مشکلات توسعه نفت روسیه را حل کرد. آلکپرو از ارتباطات مسکو خود برای تحت فشار قرار دادن دولت های محلی برای خنثی کردن یک شرکت خارجی در یک خمپاره ناامید کننده از خط قرمز استفاده کرد. سپس، زمانی که شرکت خارجی مأیوس شد، آلکپرو وعده داده بود که این مشکل را حل کند اگر لوک اویل بخشی از پروژه را دریافت کند. تا سال 1996، هر کجا که توسعه نفت در اتحاد جماهیر شوروی سابق به علت سیاسی، فنی یا مالی متوقف شد، آلکپرو ظاهر شد و نفت جادویی جریان پیدا کرد.

به تدریج نامهای مستعار مانند General و Don از بین رفتند و آلکپرو به عنوان اولک اول نامگذاری شد. شرکت های نفتی غربی به تحسین توانایی آلكرفوف در حل مسائل كمك كردند و به زودی اصرار داشتند كه قراردادها را تنها با الكرفوف انجام دهند. اگرچه کنترل جریان نقدی معادل کنترل شرکت در روسیه بود، اما آلکپرو خود را برای جریان کالا به طور کلی ضروری ساخته بود و لوک اویل سرمایه های خود را در خارج از انجمن های اصلی خود به عنوان پرداخت افزایش داد.

همانطور که او یک بار به یک خبرنگار روسی گفت، آلکپرو از جنس و هدایا برای تقویت موقعیت خود برای درخواست مشارکت در همه پروژه های نفت و گاز در منطقه استفاده کرد. آلکپرو از توسعه هواپیماهای خصوصی روسیه برای ایجاد منبع محلی برای هدایای گرانبها حمایت کرد. یک جت به ارزش 18 میلیون دلار برای رئیس جمهور قزاقستان، ورود لوک اویل را به میدان های نفتی این کشور، صندلی در شورای سرمایه گذاری خارجی قزاقستان و علامت های بسیاری از اشراف را تضمین کرد.

لوک اویل و روابط خارجی روسیه

برجسته بودن رهبری آلکپرو لوک اویل در سپتامبر 2003 بود. دو سال پس از آنکه تروریست ها به پنتاگون و برج دوقلو مرکز تجارت جهانی حمله کردند، پرزیدنت پوتین در دیدار با پرزیدنت بوش به احترام خود در نیویورک پرداخت. در طی این سفر، پوتین در مراسم افتتاح ایستگاه گاز گتی در منهتن ظاهر شد که به این منظور به لوک اویل تغییر نام یافت. پوتین به نظر میرسد که یک نان کریسپ کرمی و یک فنجان قهوه را به عنوان نشانه قابل مشاهده از حمایت او از لوک اویل، سرمایه گذاری روسیه در لوک اویل و ادعای لوک اویل در زمینه حقوق توسعه در میدان نفتی قره باغ غرب عراق برگزار میکند. همانطور که جولیا نانی، یکی از متخصصان نفت روسیه گفت، “توسعه بین المللی شرکت بر روی خزر و عراق تمرکز دارد و پوتین در آن مکان ها متمرکز است”.

بدهی های عراق به روسیه به 7.6 میلیارد دلار رسید. لوک اویل در سال 1997 عراق 2 میلیارد دلار برای حقوق اکتشاف به میدان نفتی غربی قرقیزستان پرداخت کرد و فکر می کرد که 7 میلیارد تا 15 میلیارد بشکه باشد. این منافع موجب اختلاف نظر روسیه با سیاست ایالات متحده نسبت به عراق از سال 1996 تا 2004 شد. در طی آن زمان، لوک اویل به دلیل تحریم های سازمان ملل متحد و سیاست ایالات متحده. در سال 2002، صدام حسین، قرارداد لوک اویل را به دلیل بی عدالتی لغو کرد. در سال 2003 روسیه از مشارکت در اشغال عراق امتناع کرد، زیرا ایالات متحده منافع روسیه را شامل نمی شد که شامل لوکوییل بود. در سال 2004، آلیکروف با وزرای عراق دیدار کرد تا زمینه را برای سرمایه گذاری لوک اویل در عراق و آموزش عراقی ها در موسسات نفت روسیه بگذارد.

نفت همچنین روابط روسیه با چین را تحت تاثیر قرار داد. به طور رسمی، اقتصاد چین در اوایل قرن بیست و یکم، 9.7 درصد رشد کرد، و آن را ناامید کننده برای نفت. در نتیجه، چین به شدت به روابط تامین کنندگان با کشورهای غنی از نفت ادامه داد. لوک اویل به ساختن خط لوله کمک کرد و حمل و نقل ریلی روسیه نفت جنوب را توسعه داد. سرمایه گذاری در تجارت با چین و همچنین سرمایه گذاری در آمریکای جنوبی یک بار دیگر لوک اویل پیش از یوگوس و به طور قاطع در دو نقطه از شرکت های نفتی جهانی است. این کمک کرد که پوتین رئیس یوکوس را برای تقلب مالیات در سال 2003 زندانی کرد.

 

زندگینامه واگیت آلکپرو (Vagit Alekperov) : وی متولد 1 سپتامبر 1950 در باکو، یک تاجر آذربایجانی و روسی و در حال حاضر رئیس جمهور شرکت نفتی روسیه است.

روغن جهانی

رتبه بندی بزرگترین اقتصادهای جهان لیست ExxonMobil 21، فقط در پشت سر سوئد است، اما پیشتر از ترکیه. لوک اویل در لیست نبود. افتخار آلیکروف به یک روز خرید ExxonMobil، بنابراین، بعید به نظر می رسد. Lukoil دارای ذخایر بهتر بود، اما نتوانست به سطح سرمایه گذاری ExxonMobil دست یابد. با این حال، آلکپرو در تلاش برای رسیدن به هدف خود ادامه داد، به طور مداوم بهبود شرکت های کم ارزش را با به روز رسانی امکانات خود، افزایش جریان نقدی و گسترش ادغام با خرید بنزین و نگرانی های پتروشیمی ادامه داد.

طرح آلکپرو عمدتا وابسته به ذخایر نفتی سیبری شرقی بود که در سطح ناشناخته و توانایی لوک اویل در تنوع ذخایر آن بود. معاون آلکپرو، لئونید فودون، این موضوع را به صورت مختصر توضیح داد: “برای تبدیل شدن به یک شرکت نفت بین المللی، خروجی ما خارج از کشور باید 25 درصد کل تولید را با 30 درصد کل ذخایر خارج از روسیه تشکیل دهد”.

آلکپرو در یک محیط “رنگ آمیزی نفتی” رشد می کند و به عنوان یک ابزار قانونی برای امنیت جهانی یک نفتکار باهوش در زمینه توسعه و تحویل نفت است. آلكرفوف نگرانی برای تاثیرات زیست محیطی نفت و یا پیامدهای سیاست نفت از لحاظ جنگ یا بیماریهای انسانی را نداشت. بخش عمده ای از توانایی لوک اویل برای فروش نفت به تنهایی بستگی به پایین بودن هزینه های کارگری دارد، اما کارکنان با بهره گیری از طریق بهبود بخشیدن به مسکن سطحی راضی هستند. او از ارتباطات سیاسی و اعتماد به نفس رسانه ای استفاده کرد تا لوک اویل، دومین شرکت نفتی جهان، را تشکیل دهد. با این حال، ناتوانی او در کار با توجه به قوانین شفاف انتظار می رود که در یک اقتصاد بازار واقعی واقع شده باشد، لوک اویل چندین بار در دادرسی های گران قیمت چندین بار مورد بررسی قرار گرفته است؛ چرا که این شرکت وضعیت جهانی و مسئولیت بیشتر در امنیت نفت را دنبال می کند.

بنر کارآفرینی، مدیریت و رهبری