مقالات زبان بدنمقالات مهارت های فردی

زبان بدن در مصاحبه کاری

زبان بدن در مصاحبه کاری

همان طور که می دانیم انسان اکثر مفاهیم مورد نظر خود را از طریق زبان گفتار بیان می‌کند و از این طریق به برقراری ارتباط با دیگران می‌پردازد. از طرف دیگر باید در نظر داشت که تقریبا همه انسان‌ها برخی از مفاهیم را در مراودات خود با سایرین از طریق زبان بدن  و حالات چهره منتقل می‌کنند.

زبان بدن یکی از مهم ترین ابزار ارتباطی انسان‌ها می‌باشد، که همه انسان‌ها از بدو تولد خود از آن به عنوان اولین راه ارتباطی بهره می‌برند. یک نوزاد در بدو تولد خود هیچ راه دیگری جز زبان بدن برای رساندن مفاهیم به دیگران و رفع نیازهای خود ندارد. اما در بزرگسالی زبان بدن می‌تواند مکمل زبان گفتار برای موفقیت انسان در مراودات خود باشد.

زبان بدن می‌تواند در کلیه روابط انسان در زمینه‌های مختلف از جمله کاری، خانوادگی و  تاثیر بسزایی دارند. یکی از مهم ترین کاربردهای زبان بدن در مصاحبه کاری می‌باشد. در این مطلب قصد داریم به مقوله کاربرد زبان بدن در مصاحبه کاری بپردازیم.

زبان بدن در مصاحبه کاری

زبان بدن ما در ایجاد تصویر در ذهن طرف مقابل تاثیر بسزایی دارد. در حقیقت بسیار لازم است که بدانیم چقدر حرکات بدن ما و حالات چهره ما می‌تواند در طرف مقابل ذهنیت در مورد ما ایجاد کند. مدیران شرکت‌ها وقتی که قصد استخدام از میان کارجویان را دارند، علاوه بر مهارت‌ها به رفتارهای کارجویان هم نظر می‌اندازند.

به غیر از تعریفات کلامی، مواردی دیگر به ویژه در حالات چهره افراد وجود دارد که باعث ایجاد اعتماد در طرف مقابل می‌شود. باید در نظر داشت وقتی فردی قصد استخدام یک نفر را دارد باید به وی اعتماد کند تا وی را به استخدام خود در آورد.  پس باید اهمیت و تاثیر زبان بدن در مصاحبه کاری را بسیار جدی گرفت.

اگر دوست دارید شما هم جز آندسته از افرادی باشید که دنبال شغل و استخدام هستید و دوست دارید در هر مصاحبه با قدرت ظاهر شوید، تا شغل دلخواه خود را پیدا کنید حتما دوره زبان بدن و چهره شناسی را مطالعه کنید. دانشجویان زیادی با طی کردن این دوره و دوره های تکمیلی اکنون جز افراد موفق در تمامی امور شغلی و مهارتی خود در زندگی خود هستند. همچنین با انجام تست IQ می توانید به عنوان فردی با رزومه و هوش بالا و مهارت خوب در حل مسئله برای ارایه پیشنهادات خود در زمان مصاحبه دعوت شوید.

زبان بدن

تکنیک های زبان بدن برای مصاحبه کاری

برای داشتن یک مصاحبه خوب اول از همه باید به فنون کاری که برای آن تقاضا داده اید، مسلط باشید. اما قطعا شما رقبایی هم برای نشستن بر صندلی آن شغل خواهید داشت و برای پیشی گرفتن از آن‌ها بهتر است از تکنیک‌های زبان بدن برای مصاحبه کاری استفاده کنید که به برخی از آن‌ها اشاره می‌نماییم:

  • محکم و ثابت نشستن رو صندلی و تکیه دادن:

این نوع نشستن به فرد مصاحبه کننده سیگنال‌هایی ارسال می‌کند که شما اعتماد به نفس و عزت نفس یالایی دارید. پس حتما محکم و ثابت روی صندلی نشسته و پشت خود را صاف نگه دارید و تکیه بدهید. قوز کردن در یکی از روش‌های غلط نشستن است که اکیدا توصیه می‌شود از آن پرهیز شود.

  • ژست های دست در هنگام صحبت کردن:

یکی از مهم ترین و جذاب ترین تکنیک های زبان بدن در هنگام مصاحبه کاری و به طور کلی حرف زدن، استفاده از حرکات دست است که نشان دهنده تسلط و اعتماد به نفس شخص است. پنهان کردن دست‌ها اعتماد طرف مقابل را از بین می‌برد. حتما به شکل متعادل و زیبا از حرکات دست برای بیان بهتر منظور کلام خود بهره ببرید.

  • قراردادن پاها به صورت ثابت و محکم روی زمین:

در حین مصاحبه شغلی لازم است که پاها به صورت مستقیم و محکم روی زمین فیکس باشند. انداختن پاها روی هم در قسمت مچ اشکالی ندارد، اما بیشتر کار مناسبی نیست.

  • سر تکان دادن در هنگام گوش دادن به صحبت های مصاحبه کننده:

 زبان بدن در مذاکره بسیار مهم است که در کنار برقراری تماس چشمی درست، به طرف مقابل خود نشان دهید به چه حد زیادی به صحبت‌های وی توجه دارید. تکان دادن سر یکی از علائم نشان دادن توجه بسیار زیاد به حرف‌های طرف مقابل است. وقتی طرف حس کند شما شنونده بسیار خوبی هستید می‌تواند به شما اعتماد کند که در آینده نیز تک روی برای شما اهمیت ندارد و به درستی از فرامین مافوق حرف شنوی خواهید داشت. سر تکان دادن به معنای فهمیدن و بهره بردن از کلام سخن گو نیز می‌باشد. یعنی شما با سر تکان دادن به وی نشان می‌دهید در هر زمانی قابلیت یادگیری و بهره بردن از طرف مقابل را نیز دارا هستید.

اشتباهات رایج زبان بدن افراد در مصاحبه شغلی

در مصاحبه شغلی یک صحبت یا رفتار اشتباه می‌تواند به عدم انتخاب فرد بیانجامد. باید دقت شود که مصاحبه شغلی باید با بیان درست توانایی‌های فرد و پاسخ به سوالات کارفرما همراه با اثبات اعتماد به نفس و تسلط شغلی فرد همراه باشد. برای اثبات اعتماد به نفس و تسلط شغلی بسیار لازم است که فرد از زبان بدن استفاده کند.

  • پرهیز از لبخند زدن در مصاحبه کاری

لبخند در حد معقول و به جا نشان دهنده اعتماد به نفس، گشاده رویی، روحیه همکاری و پر انرژی بودن است که تک تک این موارد برای فرد کارفرما می‌تواند جذاب باشد. اگر لبخند از زبان بدن فرد متقاضی کار حذف شود، خیلی سخت خواهد توانست کارفرما را جذب نماید. فرد گوشه گیر و عبوس معمولا برای همکاری مناسب نیست. زیرا هیچ کارفرمایی دوست ندارد با فردی در شرکتش همراه شود که روابط اجتماعی خوبی ندارد و انرژی مثبتی از خود در محیط کار پخش نمی‌کند. باید در نظر داشت که لبخند زدن نورون‌های بازتابی را به شنونده منتقل می‌کند و به همین جهت کارفرما نیز در برابر لبخند فرد کارجو به لبخند زدن خواهد پرداخت.

  • عدم برقراری ارتباط چشمی در مصاحبه کاری

یکی از مهم ترین و تاثیرگذار ترین و همچنین قدرتمندترین ابزارهای زبان بدن به شمار می‌رود و کارجو باید بتواند میزان مناسبی از ارتباط چشمی را با کارفرما در حین مصاحبه شغلی برقرار کند. نگاه مناسب به فرد مقابل این حس را منتقل می‌کند که شما بر مباحثی که وی مطرح می کند کاملا مسلط هستید و آگاهانه به سوالات وی پاسخ صادقانه می‌دهید. اما باید در نظر داشت که نگاه خیره به کارفرما نیز مفهوم مناسبی ندارد و می‌تواند معنای گستاخی را داشته باشد و طبیعی است که هیچ کارفرمایی کارمند گستاخ نمی‌خواهد. بهترین حالت این است که هر دو ثانیه یک بار به قسمت‌های مختلف صورت طرف مقابل نگاه کنید و مستقیم به چشمان وی به صورت ممتد زل نزنید.

  • حالت قرار گیری دست به سینه

یکی از بدترین انواع نشستن یا قرار گرفتن در برابر فرد مصاحبه کننده، حالت دست به سینه است. وقتی در برابر فرد مصاحبه کننده در حالت دست به سینه می‌نشینید، به او حس عدم راحت بودن را منتقل می‌کنید، که وی در نهایت حس عدم خودمانی بودن با شما را پیدا می‌کند. شما دستان خود را وقتی که دست به سینه می‌نشینید، جمع می‌کنید. در واقع این کار باعث می‌شود که طرف مقابل دستان شما را نبیند. ناخودآگاه انسان وقتی دستان طرف مقابلش را نمی‌بیند، حس می کند طرف چیزی را از وی پنهان می‌کند. پس سعی کنید خود را صادق و معتبر نشان دهید و بدین منظور بازوهای خود را از هم باز کرده و دستان خود را به فرد مصاحبه کننده نشان بدهید.

 

  • بی تاب و نا آرام نشستن در مصاحبه کاری

در حقیقت اگر فرد متقاضی شغل در مذاکره مرتب با موهای خود بازی کند، یا صورت خود را مرتب لمس کند یا هر کار دیگری که نشان دهنده بی تابی و نا آرامی است را انجام دهد این حس را به طرف مقابل منتقل می‌کند که وی دارای استرس زیادی است و به توانایی‌های خود ایمان ندارد و خودش هم خود را باور ندارد. در حقیقت وقتی فردی خودش به خود باور و اطمینان ندارد، نمی‌توان توقع داشت که دیگران به وی اعتماد و باور زیادی داشته باشند.

  • بازی کردن با خودکار یا وسایل روی میز

اگر با موبایل، خودکار یا هر وسیله ای روی میز بازی کنید به فرد مصاحبه کننده این حس را منتقل می‌کنید که به مباحث مورد بحث بی علاقه هستید و یا حوصله شما سر رفته است و مباحث برای شما کسالت آور است. از این رو بهتر است این مورد که از اصلی ترین اشتباهات رایج زبان بدن افراد در مصاحبه شغلی است را هرگز انجام ندهید و به جای آن دستان خود را روی میز قرار دهید و طوری با آرامش عمل کنید که حس آرامش را به فرد مصاحبه کننده هم منتقل کنید. برخی توصیه می‌کنند دستها را طوری در برابر طرف قرار دهید که کف دست شما در طول مصاحبه به وی نشان داده شود و سر انگشتان خود را به هم قفل کنید. این ژست صداقت شما را به فرد مقابل نشان می‌دهد و القاء صداقت یکی از راه‌های خوب جذب فرد مصاحبه کننده یا کارفرماست.

برای اینکه در مصاحبه شغلی دوروغگو به نظر نرسیم چه اقدامی کنیم؟

یکی دیگر از اشتباهات زبان بدن در مصاحبه شغلی ممکن است افراد نا خواسته و بدون توجه مرتکب آن شوند استفاده از رفتارهای است که نشانه دروغگو و غیر قابل اطمینان بودن او را به مصاحبه کننده خواهد رساند. پس سعی کنید اگر حالت زیر را در هنگام مصاحبه انجام می‌دهید یا قصد دارید انجام دهید را خودداری کنید.

  • تند تکان دادن سر به جهات

این عمل ممکن نشانه این باشد شما قصد دارید چیزی را پنهان کنید که مایل نیستید آن را بیان کنید. سعی کنید با ارسال این نشانه صداقت خود در مصاحبه را زیر سوال نبرید.

  • لب خود را در مصاحبه کاری گاز نگیرید.

توماس پی در یکی از مقالات خود نوشته بود که وی معتقد است گاز گرفتن لب به خصوص لب پایین نشانه استرس و اضطراب در زمان مصاحبه است. این نشانه ممکن است برای مصاحبه کننده که به زبان بدن آگاه است نشانه دروغ و فریب را ارسال کند. اینکار را در مصاحبه کاری انجام ندهید.

  • پوشاندن دهان در مصاحبه کاری

در یکی از مباحث پژوهشی در دوره امپراتوری فروش به آن اشاره کردیم گرفتن جلوی دهان از هر روش ممکن بود. این نشانه بدی برای این مفهوم است که شما تمایلی به پاسخ پرسش خواسته شده ندارید.

  • اشاره با دست در هنگام مصاحبه شغلی

این حرکت به عنوان یک رفتار تدافعی و گارد زبان بدن در مصاحبه شغلی محسوب می‌شود. این عمل باعث ایجاد شک و گمانه زنی به مصاحبه کننده منتقل می‌کند که شما وی را منحرف می‌کنید و از پاسخ به سوال خودداری می‌کنید.

  •  مانع گذاری بین خود و مصاحبه کننده

سعی کنید هنگام مصاحبه کیف یا کتابچه یا هر چیزی که مانع نمایش زبان بدن شما باشد در جلوی مصاحبه کننده قرار ندهید. این کار باعث ایجاد فاصله و عیب در رفتار محسوب می‌شود که ممکن است مصاحبه کاری شما رد شود.

زبان بدن یکی از روشهای ارتباط غیر کلامی است که به وسیله آن می توان احساسات خود را با دیگران منتقل و احساسات آنها را درک کرد.


پرسش و پاسخ :

  • 4 نوع زبان بدن کدامند؟

تمام افراد جدا از جنسیت روی 4 حالت سبک و تند، حرکت‌های نرم و روان، حرکت های پویا و مصمم و حرکت های جسورانه و دقیق جز 4 رفتار اصلی زبان بدن می‌باشد.

  • اصول زبان بدن چیست؟

به حالت های چهره و حرکات و وضعیت نشستن و ایستادن ما زبان بدن گفته می‌شود. تمام این حرکت خود دارای تعریف و زیر مجموعه هایی می‌باشد که شناخت آنها نیاز به آموزش و تمرین دارد.

8 فاکتور مهم در مصاحبه شغلی روی زبان بدن چیست؟

  • قبل از ورود به مصاحبه مراقب زبان بدن خود باشید.
  • شما اولین نفر باشید دست می‌دهید. دست دادن قاطع و محکم بدید.
  • موضع قدرتمندی برای خود انتخاب کنید.
  • کاملا درست و اصولی بنشینید.
  • روی حرکات دست خود کنترل داشته باشید.
  • به ارتباطات چشمی خود دقت کنید.
  • دم و بازدم خود را کنترل کنید.
  • لبخند را روی چهره داشته باشید.

زبان بدن در هنگام مصاحبه شغلی چقدر اهمیت دارد؟

بسیاری از مفاهیم حرف های خود را نمی‌توانید در زبان و کلام به مصاحبه کننده منتقل کنید را می‌توانید با زبان بدن شامل عصبانی بون، دست به سینه بودن، علاقه، توجه و غیره را به شخص مصاحبه کننده انتقال دهید. اهمیت زبان بدن در مصاحبه شغلی بسیار مهم است.

چند کار مهمی که قبل از مصاحبه انجام دهیم چیست؟

  • درباره شرکتی که قصد رفتن دارید تحقیق کنید تا با زمینه های کاری آن آشنا باشید.
  • سوالاتی که ممکن است مصاحبه کننده از شما بپرسد را از قبل آماده کنید.
  • یک مصاحبه ساختگی جلوی آیینه برای خود درست کنید.
  • یک نسخه چاپی از رزومه خود را پرینتر بگیرید.
  • غذای کامل و خوبی قبل از ورود به جلسه بخورید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا