مقالات مهارت های فردیمقالات هوش هیجانی

روش های تغییر نگرش

انسان‌ها همواره نمی‌توانند به یک طرز تفکر و یک نوع از اعتقادات، زندگی خود را پیش ببرند و توقع رسیدن به موفقیت را داشته باشند. برخی باورها می‌تواند در زمانی برای انسان پیش برنده باشد و در موقعیت و زمانی دیگر مانع راه پیشرفت انسان باشد.

همچنین برخی از باورها و نگرش‌ها نیز به طور کلی منفی است و به عنوان طرز فکری غلط می‌تواند به انسان در مسیر رسیدن به موفقیت و اهداف عالی از پیش تعیین شده ضربات جبران ناپذیری بزند. از این رو تغییر دادن در چنین نگرش‌ها و باورهایی برای رسیدن به موفقیت در زندگی یک ضرورت مهم به شمار می‌رود. از این رو قصد داریم در این مطلب به روش های تغییر نگرش اشاره کنیم که برای داشتن زندگی بهتر و موفق تر بسیار کاربردی می‌باشند.

نگرش چیست؟

نگرش یا باور که در اصل تعیین کننده دیدگاه‌ها و تصمیمات و رفتارهای زندگی افراد به شمار می‌رود، به مقوله‌هایی گفته می‌شود که انسان به آن اعتقاد قوی دارد. در بیشتر اوقات به باور، ایمان هم گفته می‌شود. در حقیقت به تکرار چندین باره یک فکر باور می‌گویند. افکار شما در این جهان ارتعاشات و فرکانس هایی دارند.  بر این اساس یکی دیگر از تعاریف باور بدین گونه می‌باشد : ارتعاشاتی که چندین بار تکرار می‌شوند، در ذهن انسان باورها را تشکیل می‌دهند. به صورت دقیق تکرار ارتعاشات شما باورهای شما را می‌سازند.

به واقع اگر فکر می‌کنید که می‌توانید کاری را با موفقیت انجام دهید، پس شما به توانایی خودتان باور دارید و با قدرت برای انجام آن کار اقدام می‌کنید و یا برعکس اگر فکر می‌کنید که نمی‌توانید کاری را انجام دهید، پس شما به توانایی خودتان باور ندارید. لازم به ذکر است نقش عزت نفس در نگرش دارای اهمیت بالایی است.

فرار از تله زندگی :

ما در مقاله انواع تله زندگی یا ( طرحواره ) با اشاره به تله‌های زندگی که بصورت مستقیم در نوع نگرش شما اثر گذار است اشاره کرده‌ایم. در این مقاله میخواهیم به اینکه چگونه بتوانید در اخلاق و رفتارهای فردی خود برای عبور از تله‌های زندگی موفق عمل کنید و به نقش مهم انگیزه در این راه اشاره کرده‌ایم. انگیزه دروازه نوع فکر شما است، لذا نوع فکر شما رفتار و اخلاق شما را می‌سازد.

نحوه نگرش شخص،نقش بسیار مهمی در زمینه رسیدن به موفقیت و اهداف عالی او دارد. نگرش منفی مانع نیل به موفقیت است لذا تغییر نگرش بسیار مهم است.روش های تغییر نگرش

اهمیت قائل شدن برای خود

یکی از مهم‌ترین مسائل در انتخاب نگرش درست در زندگی برای نیل به موفقیت، اهمیت دادن به خود است. اولین مورد از روش های تغییر نگرش در زندگی، مساله پایه ای اهمیت قائل شدن برای خود است. برای موفق شدن ابتدا باید در نگرش خود به زندگی سعی کنیم خود را فردی ارزشمند، قدرتمند و مهم بدانیم. هر فردی اگر بخواهد به موفقیت و تعالی برسد اول از همه باید به خود باور داشته باشد و با خودباوری و اعتماد به نفس به سوی خواسته های قلبی خود گام بردارد.

اتخاذ نگرش صحیح در برابر قضاوت دیگران

یکی از مواردی که بسیار در زندگی انسان‌ها مهم به نظر می‌رسد، نگرش درست در برابر قضاوت دیگران است. همه ما در زندگی و در ارتباطی که با سایر انسان‌ها داریم در معرض قضاوت های آنان قرار می‌گیریم و این قضاوت‌ها گاها می‌تواند تاثیرات بسیار منفی روی ما داشته باشد. البته باید در نظر داشت تاثیر این قضاوت‌ها معمولا روی افرادی است که برای قضاوت دیگران ارزش زیادی قائلند.

اما برخی دیگر از مردم هستند که هیچ گونه اهمیتی برای قضاوت سایرین قائل نیستند و برای خود زندگی می‌کنند و به همین جهت اصلا تحت تاثیر این قضاوت‌ها قرار نمی گیرند و دارای سلامت روحی و جسمی بیشتری هم می‌باشند. زیرا همین عدم فکر کردن به قضاوت های دیگران موجب می شود انسان روانی آسوده تر و زندگی شادتری داشته باشد. این گونه افراد برای خود و برای رضایت خود زندگی می‌کنند و به نظرات و علایق و خواسته های خود فقط اهمیت می‌دهند و در حقیقت رضایت خود از زندگی تنها موردی است مه تصمیمات آنان را شکل دهی می‌کند.

نگرش درست در برابر شکست

مهم است که بدانیم در برابر ناکامی‌ها و شکست‌ها نگرش صحیح داشته باشیم. شکست برای هر کسی در زندگی ممکن است اتفاق بیفتد. مساله مهم در این زمینه این است که در نظر داشته باشیم، اکثر افراد بسیار موفق پس از یک شکست خیلی بزرگ به موفقیت رسیده‌اند. یعنی ابتدا به درستی شکست خود را پذیرفته‌اند. سپس نگرش خود را پس از شکست تغییر داده‌اند و توانسته‌اند با رفع نواقص و ایرادات خود و با مثبت اندیشی به سوی موفقیت حرکت کنند.

مشکل اینجا است که برخی لجوجانه شکست را نمی‌پذیرند و به همین دلیل با عدم واقع بینی، نگرش منفی خود را ادامه می‌دهند و به همین جهت نمی‌توانند رو به موفقیت تغییر مسیر دهند. از این رو نگرش درست در برابر شکست‌ها، پذیرفتن آنها و عدم لجاجت و مثبت اندیشی و واقع بینی و درس گرفتن از شکست می‌باشد که به پیروزی های بعدی منجر خواهد شد. باید در نظر داشت که شکست پایان راه نیست و نباید با وقوع آن دچار سرخوردگی شد.

حذف استرس برای پیروزی بر شکست در تغییر نگرش

نکته مهم  در این نوع نگرش در برابر شکست این است که با این نوع نگرش، دیگر از شکست نخواهیم ترسید.  استرس یکی از مسائل جدا نشدنی زندگی همه انسان‌ها است، اما این ‌که همیشه خود را در معرض آن قرار دهیم اصلا عاقلانه نیست و اجتناب از قرار گرفتن در شرایط استرس و اضطراب قطعا مطلوب هیچ شخصی نمی‌‎باشد.

اما در واقع کاملا اشتباه است اگر به محض این‌ که کارها آن‌ طور که دوست داشتیم برای ما پیش نرفت یا به محض این‌ که شکست خوردیم دل ‌نگران و مضطرب شویم. باید این طور فکر کنیم که اختیار آن‌ چه برای ما اتفاق می‌افتد در دست ماست و انسان موجودی دارای اختیار برای تعیین سرنوشت خود است و نباید به جبر کامل در سرنوشت اعتقاد داشت. پس هر بار که انتخابی در هر زمینه‌ای در زندگی می‌کنیم عقل حکم می‌کند که به خودمان اعتماد کنیم و حرکت کنیم.

تقویت مهارت های فردی برای پیروزی بر شکست

مسلم است که هرگز نمی‌توانیم 100 درصد مطمئن باشیم که شرایط در آینده چگونه خواهد شد و چگونه نتیجه ای در انتظار ما خواهد بود. واضح است که گاهی اوقات پیروز خواهیم شد و بالعکس در گاهی اوقات شکست و نا امیدی در انتظارمان است. بنابراین نوع نگرش به شکست، آزمایش‌هایی که به شکست منتج شده‌اند ارزشی کم ‌تر از آزمایش‌هایی ندارند که به پیروزی و موفقیت انجامیده‌اند.

شکست مانند یک معلم به ما درس می‌دهد و اشتباهاتمان را به ما گوشزد می‌کند که بتوانیم در تلاش های آینده خود به موفقیت دست یابیم. به همین دلیل نباید از اینکه شکست بخوریم بترسیم و به خود اضطراب راه دهیم. اما حقیقت این است که اغلب افراد هنگامی که با شکست مواجه می‌شوند به‌ سرعت هر چه تمام تر دچار اضطراب و استرس شده و خشمگین و پرخاشگر می‌شوند و کنترل روح و روان خود را نیز از دست می‌دهند.

زیرا این افراد معمولا هوش هیجانی پایینی دارند. لازم به یادآوری است که هوش هیجانی بالا به معنای این است که فرد در صورت قرار گرفتن در شرایط فشار و تنش می‌تواند بر خود تسلط داشته باشد و رفتاری قابل پشیمان شدن از خود نشان ندهد. به نظر شما شما چقدر مهارت لازم برای کنترل احساسات خود دارید؟ اگر پاسخ روشنی ندارید پیشنهاد می کنیم یکبار تست رایگان هوش eq را انجام دهید تا بیشتر با توانایی فردی خود در مدیریت احساسات آشنا شوید.

این اعمال باعث صدمه دیدن به روح و روان آن‌ها شده و باعث می‌شود احساس ناتوانی کنند. هر زمان نتوانستید به خواسته‌های خود برسید بدانید که فرصتی برای آموختن و افزایش مهارت فردی نکته‌ای مهم از افکار و رفتارتان به دست آورده‌‌اید. هر موقعیتی که در آن احساس اشتباه بودن می‌کنید بدانید که فرصتی برای آموختن نکته ‌ای درباره‌ عکس ‌العمل خودتان است.

 

نحوه نگرش شخص،نقش بسیار مهمی در زمینه رسیدن به موفقیت و اهداف عالی او دارد. نگرش منفی مانع نیل به موفقیت است لذا تغییر نگرش بسیار مهم است.روش های تغییر نگرش

روش های تغییر نگرش روزانه

برای تغییر نگرش در زندگی لازم است با فراگیری مهارت فردی در برنامه های روتین روزانه نیز تغییر اعمال شود. بسیار مهم است که ابتدا اولویت های خود را در برنامه روزانه زندگی تعیین نماییم. سپس بر اساس این اولویت بندی، اهم و فی الاهم انجام دهیم و مواردی که برایمان اولویت بیشتری دارد را در صدر کارها قرار دهیم. به عنوان مثال رسیدن به اعضای خانواده را باید در صدر اولویت‌ها قرار داد و بعد از آن کارهایی در راستای رسیدن به اهداف را قرار داد. زیرا در نهایت هم با موفقیت را برای بهتر زندگی کردم خود و خانواده‌مان می‌خواهیم. برای دریافت اطلاعات بیشتر مقاله هوش موفقیت چیست؟ را مطالعه کنید.

مسئولیت پذیر شدن 

یکی از بهترین مواردی که می‌تواند انسان را به سوی موفقیت حرکت دهد مسئولیت پذیری در مورد کارها و تصمیمات است. به قول بیل گیتس، از ثروتمندترین مردان دنیا، اینکه فقیر به دنیا آمده‌اید، تقصیر شما نیست، اما اگر فقیر از این دنیا بروید این تقصیر شما است. در مورد زندگی و سرنوشت تان بیشتر فکر کنید، چون شما مسئول آن هستید و آن را با تصمیم‌های امروزتان می‌سازید. انسان مسئولیت پذیر می‌داند که کسی مسئول موفقیت و شکست در زندگی وی نیست و نباید دنبال مقصر در مورد شکست های خود بگردد.

هوش هیجانی به معنی توانایی هر شخص برای مدیریت احساسات، اضطراب و کنترل تنش ها در کنار امیدواری، خوش بینی و داشتن انگیزه در مسیر رسیدن به اهداف است.

 


پرسش و پاسخ :

  • سه روش مهم در تغییر نگرش را نام ببرید؟

  1. انطباق خود افراد و جامعه
  2. شناسایی ضعف شخصیتی
  3. آموزش برای افزایش مهارت فردی
  4. یک هدف پیدا کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید.
  5. دنبال افرادی باشید که با نگرش مثبت به دنبال تغییر هستند.
  6. روی مهارت مذاکره خود تمرین و کار کنید.
  7. از دیگران خطایی کردند آن را ببخشید.
  8. از شکست ها به عنوان یک درس برای رسیدن به موفقیت استفاده کنید.

 

  • آیا خود ما می توانیم نگرش خود را تغییر دهیم یا نیاز به کمک دیگری است؟

بله. تغییر نظر به سادگی با استفاده از افزایش مهارت فردی امکان پذیر است. می‌توانید با برنامه ریزی نگاه خود به مسائل به گونه‌ای در رفتار خود تغییر ایجاد کنید که باعث ایجاد اعتماد به نفس برای رسیدن به رشد فردی برای کسب جایگاه و موفقیت‌های فردی برسیم. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با شرکت در دوره‌های مهارت فردی مدرسه کسب و کار آیا، روش‌ها اصولی افزایش مهارت فردی خود را بالا ببرید.

  • مسئولیت یعنی چه و چه تاثیری در تغییر دیدگاه دارد؟

ایجاد حس وظیفه و اجبار خود به تمرین مهارت‌های فردی با توجه به طولانی بودن مراحل تغییر نگرش خیلی مهم است. لازم است با حوصله و صبر کافی برای تغییر نظر خود برای افراد و مسئله‌ای استفاده کنید. خیلی از مسائل با گذشت زمان تغییر پیدا می‌کنند.

  • یک مثال از نگرش را نام ببرید؟

همانگونه که مطلب بالا اشاره شد نگرش یک احساس فردی است که نسبت به یک شخص دیگر یا یک چیزی داریم. دید منفی نسبت به انجام عملی، علاقه به مطالعه کتاب هر کدام مثبت با منفی، نوعی نگرش یا همان دیدگاه محسوب می‌شود.

  • جذابیت جنسی زنان چه نقشی در نگرش دارد؟

جذابیت جنسی شما به همان اندازه که در نگرش شماست در ظاهر شما نهفته است – زنان، مردانی را با نگرش خونسرد و مسالمت آمیز توجه می کنند، کسی که می تواند آنها را آرام کند و به آنها اطمینان دهد که همه چیز خوب است.

  • آیا مجبور هستیم نگرش خود را تغییر دهیم؟

نگرش یک انتخاب دلخواه است. نحوه صحبت شما با دیگران، عملکرد دیگران یا واژگانی که در سخنان استفاده می شود جز نگرش محسوب می شود. تنها با نگرش مثبت است که می توانید یک انسان موفق باشید.

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. درود بر دکتر علوی. من سال 91 شاگرد شما در دوره mba بودم. یادمه تغییر نگرش رو از همون زمان به همه آموزش میدادین

  2. نگرش رو ما در خارج از کشور میگیم mindset . همه بزرگان دنیای موفقیت معتقدن که اغییر نگرش باعث ررسیدن به موفقیت میشه. ممنون از دکتر علوی عزیز که این موارد رو بدون چشم داشت به همه آموزش میده

    1. سلام جناب دکتر. من پیامتون رو به جناب دکتر علوی انتقال دادم و ایشون تشکر کردن و گفتن که من وظیفم بالا بردن اطلاعات مردم هستش. دقیقا همینطور هست که می فرمائی مایندست بدین معنی هستش. ممنون که از راه دور هم با ما همراه هستید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا