مقالات مدیریت و رهبری

رهبران غایب چه کسانی هستند؟

تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که از دید شما بهترین مدیر چه کسی است؟ تعریف شما از مدیران غایب چیست؟ مدیری که واقع بینانه، رفتار حرفه ای و شخصی شما را ارزیابی کند، یا مدیری که در هر حالتی از شما تعریف و تمجید کند؟ طبیعی است که همه  انسان ها به دنبال تمجید و ستایش دیگران هستند اما سوال اینجاست که : شما به دنبال تمجیدی هستید که لایق آن هستید و برای آن زحمت کشیدید، یا نه حتی اگر شایسته تمجید نباشید، صرف این که از شما تمجید شود کافی است؟

مدیران غایب چه کسانی هستند؟

مدیران غایب حرفه ای در نقش های رهبری و مدیریتی هستند که در دفتر حضور ندارند یا به نظر می رسد از عملیاتی که در تیم و سازمان خود در حال انجام است بی اطلاع هستند.

طی جلسه ای؛  یکی از همکاران ما در مورد مدیری که قبلا با او کار می کرد صحبت کرد ، او گفت : مدیری داشتم که چه وظیفه ام را به درستی انجام می دادم و چه آن را به درستی انجام نمی دادم، تنها یک جمله می گفت: ” آفرین، تو وظیفه ات را به درستی انجام دادی ” در حالی که هر دو می دانستیم این گونه نیست، چون اوضاع سازمان آشفته بود، مشتریان از نحوه عملکرد ما راضی نبودند و مهم تر اینکه خود ما هم از عملکردمان راضی نبودیم . در واقع همکار ما نیاز به مدیری داشت که عملکرد او را واقع بینانه ارزیابی کند و به جای تحسین بی جا، در مواقعی که لازم بود اشتباهاتش را به او گوشزد کند و راه درست را نشانش بدهد.

اکنون با توجه به تحقیقات انجام شده در دانشگاه هاروارد، می خواهیم اشتباهاتی که یک مدیر می تواند در مواجه با کارمندانش داشته باشد را بازگو کنیم؛ با ما همراه باشید.

رهبران غایب چه کسانی هستند؟

سه رویکرد اشتباه مدیران در مقابل کارمندان :

  1. دسته اول مدیرانی هستند که ارتباط کمی با کارمندان خود دارند ، این مدیران همان کسانی هستند که نسبت به کارمندان خود شک و تردید دارند و به آن ها اعتماد نمی کنند.
  2. دسته دوم مدیرانی هستند که خودشان را بسیار بالاتر از آن می دانند که بخواهند با زیردستانشان ارتباط داشته باشند!
  3. دسته آخر مدیرانی هستند که بیش از حد با کارمندانشان سازگار هستند و در مقابل اشتباهات آن ها کوتاه می آیند چرا که می خواهند هیچ چالشی در سازمانشان بوجود نیاید و در نتیجه این کار فرصت های رشد و پیشرفت را از کارمندانشان می گیرند. اهمیت شرافت رهبری DQ در این بخش مشخص می شود.

اجازه دهید کمی بیشتر راجع به مدیرانی که در دسته سوم قرار دارند و موضوع مقاله ما هستند صحبت کنیم:

این مدیران کمی بیش تر از یک مدیر بد، باعث آشفتگی سازمان می شوند زیرا آنها نه قرار است نقش روانشناس، نه جامعه شناس و نه یک دوست را برای کارمندان داشته باشند بلکه همانطور که از عنوانشان مشخص است آن ها باید نقش یک مدیر و هدایتگر را داشته باشند. به مدیرانی که در دسته سوم قرار می گیرند اصطلاحا مدیران غایب می گویند، مدیرانی که امروزه تعدادشان بسیار زیاد است و تحقیقات  نشان می دهد که این شایع ترین نوع بی کفایتی در مدیریت است!

شاید با خود فکر کنید داشتن چنین مدیری که شما رابه حال خود رها کرده و اجازه هرکاری را به شما می دهد و در انتها نیز بدون توجه به نتیجه کارتان  از شما تشکر هم می کند بسیار خوب است، مخصوصا اگر از مدیری که اکنون یا قبلا با آن کار می کردید ناراضی هم باشید، اما بد نیست به آمار و ارقام زیر نگاهی بیندازید :

طبق نظرسنجی که در سال 2017 از بیش از 1000 کارمند انجام شد، مشخص شد که از هر 9 شکایت 8 شکایت آن مربوط به مدیران غایب است، کارمندان نگران وظایفی بودند که مدیرانشان انجام نمی دادند از نظر آن ها مدیران غایب حتی از مدیران عصبانی هم نگران کننده تر بودند. بر اساس این نظرسنجی نادیده گرفته شدن از جانب مدیر آزاردهنده تر از دیگر ویژگی های بدی است که یک مدیر می تواند داشته باشد

این تحقیقات نشان می دهد مدیریت صحیح حتی اگر در مواقعی سخت گیرانه باشد به سرعت موجب افزایش رضایت شغلی کارمندان می شود اما اگر مدیریت غایب باشد موجب کاهش شدید رضایت شغلی می شود و این در حالیست که عدم رضایت بعد از شش ماه در کارمندان نمود پیدا می کند و کارمندان با گذشت چند وقت انگیزه خود را برای کار کردن از دست می دهند زیرا می دانند که نتیجه کارشان هرچه که باشد تفاوتی در سرنوشت شغلی آن ها ندارد در بیشتر موارد وقتی شما به عنوان یک کارمند، از مدیر غایب خود به مدیر ارشد شکایت می کنید، نتیجه ای نمی بینید و علت آن این است که از نظر مدیر ارشد اینکه مدیر شما به کارتان توجه نمی کند و در هر حالتی شما را تحسین می کند، اتفاق ناگواری برای سازمان محسوب نمی شود. اشتباه کار همین جاست  چراکه طبق تحقیقات دانشمندان دانشگاه هاروارد مدیر غایب به تدریج سازمان را می کشد.

مدیران غایب برای افراد خلاق مانند یک سم کشنده هستند  زیرا افراد هرچقدر هم از نبوغ و خلاقیت خود در سازمان استفاده کنند بی فایده است چرا که هیچ نبوغ و خلاقیتی توجه این مدیر را به خود جلب نمی کند و این افراد هم کم کم انگیزه خود را از دست خواهند داد.

مدیریت غایب

مدیریت غایب در مقابل مدیریت غیر مستقیم

مدیریت غایب و مدیریت غیرفعال چندین تفاوت کلیدی دارند. این تفاوت ها شامل زمینه هایی مانند:

حضور در محل کار

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های مدیران غایب و مدیران غیر مستقیم حضور در محل کار است. در حالی که اکثر مدیران غایب غایب هستند، به این معنا که اغلب از میز خود دور هستند و از فرآیندهای جاری بی اطلاع هستند، برخی از مدیران غایب اغلب کار را از دست می دهند.

مدیران دورکار در محل کار حضور دارند، اما تیم‌هایشان را با ارائه جهت‌های اولیه مدیریت می‌کنند و سپس خود عقب نشسته و به کارمندانشان اجازه دهند کارشان را مستقل انجام دهند. در حالی که این دسته از مدیران ممکن است به نظر دور از تیم خود باشند، آنها معمولاً در دفتر غایب نیستند. عموما با برگزاری جلسه هفتگی نتیجه کار تیم را مورد تجزیه و تحیلی قرار می‌دهند. مهارت تیم سازی برای مدیریت بهتر اهمیت بیشتری دارد.

بررسی و بازخورد کارمندان

حوزه دیگری که بین این دو مدیریت متفاوت است، رویکرد آنها به بررسی کارکنان و ارائه بازخورد مؤثر است. مدیران غایب برای ارائه و دریافت بازخورد در دسترس نیستند و اغلب فقط ارزیابی های مختصری از کارکنان انجام می دهند یا اصلاً آنها را انجام نمی دهند. مدیریت غیر مستقیم  شامل بررسی منظم عملکرد کارکنان است که رویکردهای مؤثری برای بهبود عملکرد و بهره‌وری ارائه می‌دهد.

برنامه ریزی، هدایت و تصمیم گیری

با مدیریت غیرمستقیم، رهبران به کارکنان جهت روشنی در مورد وظایف و انتظارات شغلی خود می‌دهند و وظایفی را به تیم‌هایشان محول می‌کنند تا به دور از سرپرستان انجام شوند. علاوه بر این، این مدیران تشخیص می‌دهند که تیم‌های آنها برای تصمیم‌گیری در مورد فرآیندهای تجاری در سازمان‌شان ضروری است. برعکس، مدیران غایب معمولاً برنامه‌های ساختاری برای تکمیل وظایف ارائه نمی‌دهند و گاهی اوقات کارکنان خود را در مورد تصمیم‌گیری‌های مهم تجاری در غیاب آنها نامطمئن می‌گذارند.

جنگ مدیریت در سازمان ها واقعی است و سازمانی در این نبرد پیروز می شود که بهترین مدیران را در اختیار داشته باشد. سازمان ها می توانند مدیر غایب، که ماهیتی مخرب دارد را از مدیر سازنده تشخیص بدهند و یکی از ملاک های خوب تشخیص بین این دو مدیر این است که مدیر غایب بهره وری و تعامل را در سازمان از بین می برد در حالی که مدیر سازنده موجب افزایش بهره وری و تعامل در سازمان می شود.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا