دیگر مقالات

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

امروزه برخی مفاهیم وارد دنیای کسب و کار شده است که بسیار پرکاربرد و کلیدی هستند. یکی از این مفاهیم که در عرضه کسب و کار و مدیریت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، دیجیتال مارکتینگ است. اما بسیاری افراد و حتی صاحبان کسب و کار ها به درستی نمی‌دانند دیجیتال مارکتینگ چیست؟ به طور خلاصه مجموعه اقدامات و ترفندهای بازاریابی و تبلیغات که در آن از فناوری های رسانه های دیجیتال استفاده می‌شود را دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. اما این تعریف نیاز به توضیحات تکمیلی دارد و به همین علت در ادامه مطلب به تفصیل به شرح مفهوم دیجیتال مارکتینگ می‌پردازیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

همان طور که عرض شد در حقیقت به بازاریابی دیجیتال یا همان بازاریابی با استفاده از ابزارهای موجود دیجیتال و ابزارهای تحت وب، دیجیتال مارکتینگ می‌گویند. به عبارت دیگر در تعریف دیجیتال مارکتینگ می‌توان گفت نوعی بازاریابی است که با استفاده ابزارهای الکترونیکی همچون کامپیوتر، تبلت، تلفن و با استفاده از بستر اینترنتی و کانال های دیجیتالی همچون موتورهای جستجوگر، شبکه های مجازی، ایمیل و سایت ها اقدام به برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و کسب مشتریان جدید می نماید و در حقیقت نتیجه آن حفظ مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید و گسترش بازار برای هر کسب و کاری می‌باشد.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز تبلیغات

از قدیم الایام روش های تبلیغاتی متنوعی برای کسب و کارها وجود داشته است. امروزه بسیاری از این روش ها هنوز استفاده می‌شوند و بسیاری از آن ها نیز جای خود را به روش های تبلیغات و بازاریابی نوین داده اند. روش های تبلیغاتی معمول در بازار امروز عبارتند از: چاپ بنر، تراکت، پوستر، ساخت تابلوهای تبلیغاتی مانند بیلبورد، تابلوهای سر در مغازه ها، تبلیغات در تلویزیون شهری، تبلیغات دیجیتالی مانند قرار دادن بنرهای تبلیغاتی در سایت های معتبر، تبلیغات تلویزیونی، تبلیغات در شبکه های مجازی که نحوه گزینش هر یک از این تبلیغات بستگی به نوع شغل و مشتریان شما دارد.

حال به بررسی مبحث اصلی خودمان یعنی دیجیتال مارکتینگ باز می‌گردیم. دیجیتال مارکتینگ یک نوع بازاریابی دیجیتالی است که شیوه های سنتی مانند تبلیغات کاغذی ، تبلیغات رایو و تلویزیون و بیلبوردهای تبلیغاتی را کنار زده و بستر مناسبی برای  یک ارتباط دوسویه بین مشتری و بازاریاب ها را فراهم آورده و با وجود تمایل افراد به استفاده از اینترنت و خریدهای اینترنتی و گرایش به سمت دنیای دیجیتال و برقراری ارتباط سریعتر و موثرتر و به اشتراک گذاری تجربیات مصرف کنندگان توانسته نسبت به تبلیغات سنتی بهتر و موثرتر عمل نماید.

دیجیتال مارکتینگ چه کمکی به شما می کند؟

در طول بیست سال گذشته ابزارهای دیجیتال، نحوه نوآوری در سازمان ها را به شدت متحول کردند. در دوران قبل از دیجیتال، توسعه محصولات و خدمات معمولا توسط کارشناسان و متخصصان همان حوزه صورت می گرفت اما امروزه به کمک ابزارهای دیجیتال، شبکه های دیجیتالی و قابلیت اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، قابلیت خلاقیت و نوآوری در همه کسب و کارها افزایش یافته است.

واقعیت این است که امروزه افراد نسبت به ۱۲ سال پیش، دو برابر بیشتر در اینترنت وقت می‌گذرانند. این چشم انداز گسترش یافته، محیطی غنی از فرصت را برای شرکت ها برای نوآوری ایجاد می کند. همان‌طور که همه‌ ما کم‌ و بیش می‌دانیم، نوع خرید و فروش نیز عوض شده است و بازاریابی آفلاین مثل گذشته چندان تأثیرگذار نیست. عبارت بازاریابی همیشه این ‌گونه معنا می‌شده: توانایی برقراری ارتباط با مخاطب در زمان و مکان مناسب. 

دیجیتال مارکتینگ به چه معناست

دیجیتال مارکتینگ یک اصطلاح برای بازاریابی محصولات یا خدمات از طریق فن آوری های دیجیتال است. دیجیتال مارکتینگ از طریق هر رسانه دیجیتالی مانند موبایل، صفحات نمایشگر تبلیغاتی و غیره امکان‌پذیر است. اگر شما صاحب یک وب سایت باشید یا در زمینه تبلیغات اینترنتی فعالیت می کنید حتما با دیجیتال مارکتینگ آشنا هستید.

هر استراتژی و مدیریت فروش نیازمند یک برنامه ریزی منظم و اجرای دقیق آن می باشد. یکی از دلایل اصلی شکست بسیاری از کسب و کار نداشتن برنامه برای استراتژی  می باشد. پس اولین کار شما نوشتن یک برنامه و اجرای دقیق آن می باشد چرا که مدیران نیاز به چارچوبی برای مرور این چشم انداز جدید و بهره گیری از قدرت این ابزار جدید دارند

اهمیت شبکه های اجتماعی

قطعا در هر کشوری یک یا چند شبکه اجتماعی محبوبیت بیشتری دارند. باید به صورت هدفمند در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته و فعالیت کرد. کاربران فعلی اینترنت بیشتر عضو شبکه‌های اجتماعی هستند و بیشتر وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

بنابراین راه ‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی می‌تواند بهترین بازدهی را برای یک کسب و کار داشته باشد. میزان موفقیتی که در شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغات وجود دارد، در سایر رسانه‌ها نمی‌توان به آن دست یافت.

بازاریابی محتوایی

در حقیقت در این روش با نوشتن محتواهایی که مورد اقبال مخاطبان است می‌توان مخاطب را به سایت کسب و کار کشاند. در بازاریابی محتوا با توجه به نیاز مخاطبان می‌توان محتوا تولید کرد. گاهی نوشتن یک مقاله، نیاز چندین مخاطب را بر طرف می‌کند. همچنین تولید ویدئوهای آموزشی به دلیل جذابیت بیشتر مخاطبان را ترغیب می‌‎‎کند و نیاز آنها را در قالب یک فیلم رفع می‌‌کند.

سئو برترین راهکار دیجیتال مارکتینگ

در حقیقت بهترین و مهم ترین روش دیجیتال مارکتینگ سئو یا بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو است. کسب و کارهایی که در صدر نتایج موتورهای جستجو دیده شوند قطعا بیشترین سهم را از بازار دیجیتال صنف خود می‌توانند داشته باشند. با سئو جذب مخاطبان به شکل هدفمند با بهینه ‌سازی سایت صورت می‌گیرد. افرادی که به دنبال کالا، خدمات و یا اطلاعاتی هستند از طریق جستجو می‌توانند به آن برسند. بنابراین سئو سایت به دیده شدن و تبلیغ هر چه بیشتر و بهتر یک سایت کمک می‌کند.

ترافیک وب سایت

یکی از مزایای بازاریابی دیجیتال این است که می‌توان به‌وسیله ی برخی از نرم‌افزارهای آنالیزگر، از میزان بازدید صفحه، تعداد صفحات بازدید شده، ابزار مورد استفاده برای مراجعه به وبسایت  و حتی محل آن آگاه شوید. در این صورت متوجه خواهید شد باید زمان خود را صرف چه بسترهای بازاریابی کنید .

مثلا اگر ۱۰درصد ترافیک، از جستجوی ارگانیک حاصل شده باشد شما باید بیش از این بر سئو تمرکز کنید. در صورتی‌که در بازاریابی آفلاین، تا زمانی که مخاطب محصولی را نخرد یا با فروشنده ارتباط نگیرد، شما از میزان تاثیرگذاری‌تان بی‌اطلاع‌اید.

با بازاریابی دیجیتال، شما الگوها و مدل‌های رفتاری مشتریان را پیش از این که به آخرین مرحله از سفر مشتری برسند زیر نظر می‌گیرید تا برای جلب کردن آن‌ها به سایت خود (دربالای قیف بازاریابی) تصمیمات درستی اتخاذ کنید.

عملکرد محتوا و فرآیند جذب مخاطب هدفمند

اگر بروشوری تولید کنید و آن را در صندوق پست مشتریان بیاندارید، این بروشور نوعی از محتوای آفلاین است. شما نمی‌دانید چند نفر آن را می‌خوانند یا نخوانده دور می‌اندازند. حال اگر بروشور را روی وبسایت ‌تان قراردهید، می‌دانید چند نفر آن را دیده‌اند یا دانلود کرده‌اند. حتی می‌توانید به‌وسیله‌ی فرم‌هایی، اطلاعات مخاطبان را جمع‌آوری کنید. با این ‌کار، نه تنها می‌دانید چند نفر آن را مطالعه کرده‌اند، بلکه می‌توانید به‌ طور هدفمند مشتری جذب کنید.

بررسی الگوی تخصیص محتوا

یک استراتژی مؤثر بازاریابی دیجیتال به‌همراه ابزارهای خوب و تکنولوژی قوی به شما اجازه می‌دهد تا تمام فروش‌تان را از همان ارتباط اولیه با مشتری رصد کنید. بدین ‌وسیله، نحوه جستجو و خرید محصول‌ تان را شناسایی می‌کنید که باعث می‌شود تا درباره قسمت‌هایی که نیازمند توجه بیشتر، اصلاح یا بازنگری هستند، آگاهانه تصمیم بگیرید.

ایمیل مارکتینگ

برخی به اشتباه می‌پندارند ارزش بازاریابی ایمیلی کم شده است. این در حالی است که تمامی کسب و کارهای موفق همچنان از ایمیل مارکتینگ بهره می‌برند. بازاریابی با ایمیل ضامن موفقیت هر کسب و کار آنلاین است. ایمیل مارکتینگ شبیه به بازاریابی محتوا است و نکته مهم آن این است که با کمترین هزینه می‌تواند بازدهی بالایی داشته باشد.

بازاریابی دیجیتال برای چه کسب و کارهایی مناسب است

بازاریابی دیجیتال می‌تواند در هر کسب‌وکاری و در هر صنعتی به‌کار رود. فارغ از اینکه در شرکت خود چه محصولی را می‌فروشید، باید بدانید که بازاریابی دیجیتال می‌تواند با شناخت شخصیت‌های خریدار نیازهای مخاطب شما را شناسایی کند و محتوای آنلاین ارزشمندی را خلق کند. هرچند، این بدین معنی نیست که تمام کسب‌ و کارها باید به یک شکل، راهبرد بازاریابی دیجیتال را به‌کار گیرند.

کسب‌ و کارهای B2B

اگر شرکت شما B2B است، این احتمال وجود دارد که استراتژی بازاریابی دیجیتالیِ شما بر هدایت مشتریان متمرکز باشد و هدف نهایی‌ این است که کسی با فروشنده صحبت کند. به همین دلیل نقش راهبرد بازاریابی شما این است که از طریق وب سایت و مجاری دیجیتال پشتیبانی، مشتریان را جذب فروشندگان‌ تان کنید. فراتر از وب سایت‌تان، احتمال این وجود دارد که تلاش‌هایتان را بر مجاری کسب‌وکار-محوری نظیر LinkedIn متمرکز کنید، چرا که در این مجاری جمعیت هدف‌تان وقت‌گذرانی می‌کند.

کسب‌ و کارهای B2C

اگر شرکت شما B2C است، بسته به طیف قیمت محصولات‌تان، این احتمال وجود دارد که هدف بازاریابی دیجیتال برای شما، جذب افراد به وبسایت‌ تان و تبدیل آن ها به مشتری بدون نیاز به صحبت با فروشنده باشد.

به‌همین‌دلیل، تمرکز بر هدایت مشتری به معنای سنتی‌ خیلی محتمل نیست؛ در‌ عوض بیشتر بر سرعت ‌بخشیدن زمان سفر مشتری، از لحظه‌ای که به وبسایت‌تان وارد می‌شود تا لحظه‌ای که خرید خود را انجام می‌دهد، تمرکز خواهید داشت. این اغلب بدین معنی خواهد بود که در مقایسه با کسب‌وکار B2B، محصول شما در بالای قیف بازاریابی، خود را در محتوا ظاهر خواهد کرد و شما باید از دکمه‌های فراخوان (CTA) قوی‌تری استفاده کنید. برای شرکت‌های B2C مجازی نظیر اینستاگرام و Pinterest می‌تواند ارزشمندتر از پلتفرم‌هایی نظیر LinkedIn باشد.

مزایای اصلی بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دیجیتال بر‌خلاف بازاریابی آفلاین، به بازاریابان اجازه می‌دهد تا نتایج دقیق را به‌ صورت آنی مشاهده کنند. اگر تاکنون تجربه‌ انتشار آگاهی در روزنامه‌ای را داشته‌اید، حتما می‌دانید که چقدر دشوار می‌توان تخمین زد که آن آگهی را چه تعدادی دیده‌ و به آن توجه کرده‌اند. به‌عبارت‌دیگر، اصلا هیچ تضمینی وجود ندارد که آن آگهی باعث فروش محصول مورد نظرتان باشد.

 

چند دلیل دیگر برای اینکه چرا دیجیتال مارکتینگ می تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند

  • بازاریابی دیجیتال، شرایط برابر برای بازاریابی آنلاین فراهم می‏ کند
  • بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفه‏ تر از بازاریابی سنتی است
  • بازاریابی دیجیتال قابلیت بالاتری برای تبدیل کاربران به مشتریان وفادار دارد.
  • بازاریابی دیجیتال منجر به درآمد بیشتر می شود
  • بازاریابی دیجیتال موجب تسهیل تعامل با مخاطبان هدف می شود
  • بازاریابی دیجیتال نیاز کاربران تلفن همراه را برآورده می کند
  • بازاریابی دیجیتال، برند را معتبر می ‏کند
  • بازاریابی دیجیتال بازگشت سرمایه بیشتری را برای سرمایه‏ گذاری در حوزه بازاریابی فراهم می کند
  • بازاریابی دیجیتال، اعتماد کاربران را جلب می‏ کند
  • بازاریابی دیجیتال، مردم را به اقدام مطلوب ترغیب می‏ کند
  • بازاریابی دیجیتال، شما را برای اینترنت اشیاء آماده می ‏کند
  • دیجیتال مارکتینگ، بقای تجارت الکترونیک را تضمین می‏ کند.

آیا برای بازاریابی دیجیتالی به بودجه و سرمایه نیاز دارید؟

این امر واقعا به این بستگی دارد که به دنبال افزودن چه عناصری از بازاریابی دیجیتالی به راهبرد خود هستید

با فرض اینکه صاحب یک وبسایت هستید. اگر بر فناوری‌های ربایشی نظیر سئو، شبکه‌ی اجتماعی و تولید محتوا تمرکز دارید؛ خبر خوب این است که چندان به بودجه و سرمایه نیازی نخواهید داشت. در بازاریابی ربایشی تمرکز اصلی بر خلق محتوای با کیفیتی است که مخاطب شما آن را استفاده خواهد کرد و در این نوع بازاریابی تنها سرمایه‌ای که به آن نیاز دارید، وقت و زمان است، مگر اینکه قصد داشته باشید برون‌سپاری کنید

در تکنیک‌های برونگرایی نظیر تبلیغات آنلاین و لیست خرید ایمیلی، بدون شک هزینه‌هایی را باید متقبل شد. میزان این هزینه‌ها به این بستگی دارد که می‌خواهید در‌ازای تبلیغات به چه نوع پیشرفت قابل مشاهده‌ای دست یابید.

برای نمونه، جهت اجرای PPC با استفاده از “Google AdWords”، باید با سایر شرکت‌هایی که در صنعت شما فعالیت می‌کنند، رقابت کنید تا در بالاترین نتایج جست‌وجوی مرتبط با کسب‌وکارتان ظاهر شوید. بسته به رقابتی‌بودن کلمه‌ی کلیدی، باید هزینه‌ی معقولی را متحمل شوید. به‌همین‌دلیل خوب است بر ساخت محتوای اصلی نیز تمرکز کنید

اکنون زمان آن است که کسب و کار خود را دیجیتالی کنید، هیچ شکی در آن نیست! چرا که اگر این کار را در بازار قرن بیست و یک انجام ندهید قطعا از گردونه تجارت حذف می شوید اما برای این کار نیاز به نیروی متخصص دارید شما می توانید با استفاده از تجربیات و توانایی‌های تیم متخصص دیجیتال مارکتینگ آیادا به بهترین شکل ممکن کسب و کار خود را وارد فضای دیجیتال کنید.

 

موسسه کسب و کار آیا دوره دیجیتال مارکتینگ برگزار می کند.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا