خصوصیات رهبر موفق

اگر قصد دارید رهبری یک گروه اعم از گروه های کاری یا حتی خانواده و دوستان را به عهده بگیرید، ابتدا باید خصوصیات رهبر موفق را دارا باشید. به زبان ساده، رهبری یعنی تاثیر گذاشتن در دیگران به نحوی که بتوانیم در ذهن آنها نفوذ کرده و در مرحله بعد آنها را با خود همراه و یکدل سازیم. در صورتی که این همراهی با رضایت شخصی و به دور از اجبار باشد، ما در حال رهبری این افراد هستیم. اصل کلیدی در این میان، توانایی جلب اعتماد افراد است به گونه ای که از رهبر خود الهام بگیرند و او را در راستای کمک برای رسیدن به موفقیت، توانمند و خوش فکر ببینند.

برخی افراد به غلط تصور میکنند که واژه رهبری فقط مربوط به شرکت های خیلی موفق کسب و کار یا دولتمردان است و بنابراین به طیف خاصی از افراد مربوط میشود، در حالی که طبق تعریف ارائه شده همه میتوانند در سطح خود یک رهبر تلقی شوند و البته به طور همزمان در شاخه ی دیگری پیرو باشند.

تفاوت مدیر و رهبر (خصوصیات رهبر موفق)

حال باید بدانیم مدیر و رهبر چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

مدیران بسیارند ولی رهبران گاه به گاه  ظهور میکند و روی حوزه کاری و فکری شان تاثیری شگرف و همیشگی میگذارند مانند: بیل گیتس، استیو جابز، مارک زاکربرگ و …

یک رهبر باید مهربان و قدرتمند باشد ولی ضعیف خیر، شجاع باشد ولی ضعیف خیر، مغرور باشد ولی متکبر خیر. شوخ طبع باشد ولی بی خرد خیر.(خصوصیات رهبر موفق)

از نظر جیم ران اسطوره رشد شخصی، رهبری مهم ترین چالش زندگی است. او میگوید برای رهبر بودن باید قدرتمند بود. اما این به معنای خشن بودن نیست. مانند حرکت روی یک طناب باریک است. باید محتاطانه عبور کرد چرا که این ریسک وجود دراد که به جای یک رهبر موفق و انگیزشی به فردی تبدیل شویم که گروه او را دوست نداشته و تحمل میکنند. جیم ران توضیح میدهد که یک رهبر باید مهربان باشد ولی ضعیف خیر، شجاع باشد ولی ضعیف خیر، مغرور باشد ولی متکبر خیر. شوخ طبع باشد ولی بی خرد خیر.

 

رهبر موفق دقیقا چه خصوصیاتی دارد؟ (خصوصیات رهبر موفق)

در ادامه به تعدادی از ویژگی یک رهبر موفق اشاره میکنیم. به کمک این ویژگی ها میتوان تبدیل به یک رهبر برجسته شد:

1-تمرکز خود را بالا ببرید. هوشیارانه موارد غیر ضروری و کم اهمیت را حذف کنید تا بتوانید روی مسایل مهم تر وقت بیشتری بگذارید. کارهای جزیی را به عوامل گروه بسپارید.

2-نقاب از چهره بردارید و خودتان باشید. همه ی ما اشتباه میکنیم پس از انتخاب های غلطی که در گذشته داشته اید فرار نکنید و خود را با همه ی کم و کاستی ها بپذیرید و برای عدم تکرار اشتباهات تلاش کنید. مهم قدم گذاشتن در راه پیشرفت است فراموش نکنید که ما کامل نیستیم.

3-الهام بخش باشید. بهترین نسخه از خودتان را در ذهن متصور شوید و برای رسیدن به آن تلاش کنید. در این راه اشتیاق خود را به گروه نشان دهید و بگویید که از رسیدن  به جایگاهی که در ذهن ساخته اید و آینده ای که برای گروه میبینید چقدر هیجان زده هستید. امرسون یکی از متفکرین آمریکایی میگوید نیاز ما کسی است که الهام بخش ما شود تا به کسی که میتوانیم، تبدیل شویم. همچنین توقعات خود از افراد گروه را بیان کنید با این روش آنها بیشتر تلاش میکنند.

4-اعتماد به نفس داشته باشید. روحیه خود باوری انسان را به سمت موفقیت سوق میدهد. فراموش نکنید که شک، محصول باور نداشتن به خود است. افرادی که اعتماد به نفس کافی ندارند همواره در مواجهه با فرصت های مختلف از کنار آنها عبور میکنند چرا که به این باور رسیده اند که توانایی لازم را ندارند در حالیکه افراد موفق اعتقادی به موانع ندارند. در اینجا ذکر این نکته الزامیست که این اعتماد به نفس باید از حقیقت برخواسته باشد. بنابراین ارزیابی دقیق و صادقانه ای از مهارت های خود داشته باشید. در جهت ارتقا این مهارت ها تلاش کنید و از آموزش دیدن غفلت نکنید.

5-صبر و تحمل و سعه صدر خود را بالا ببرید. در هر مسیری قدم بگذارید با پستی و بلندی های بیشماری مواجه میشوید و بسته به بزرگتر بودن این هدف، موانع نیز بزرگتر خواهند بود. همواره آمادگی اتفاقات ناراحت کننده را داشته باشید و به عنوان یک رهبر با خود شرط ببندید که هرگز و تحت هیچ شرایطی اقدام به تصمیم گیری های عجولانه و احساسی نخواهید کرد.

6-آزاد اندیش باشید. این تفکر که یک رهبر از تصمیم خود عقب نشینی نمیکند باوری غلط است. برای شنین ایده های نو هموراه گوش هایی باز داشته باشید و چشم انداز مورد نظر را با اخبار جدید، اقتضائات مختلف و نظرات و پیشنهادات تیم تطبیق دهید.

مدرسه آیا دوره مدیریت کسب و کار mba برگذار می نماید