مقالات هوش هیجانی

توانایی های ذهنی چه زمانی در طول  زندگی به اوج خود می رسد؟

در کدام مرحله از زندگی قدرت‌های ذهنی مختلف به اوج خود می‌رسند؟ اولین آزمایش‌های هوش، رشد را فقط برای افراد بالای 16 سال تثبیت کرده بودند. امروزه محققان با بررسی نتیجه روانکاوی و انجام تست هوش هیجانی  به این نتیجه رسیده اند که رشد مغز در اوایل بزرگسالی ادامه دارد و تغییرات قابل توجهی در نحوه عملکرد مغز با افزایش سن به وجود می‌آید.

اگرچه می‌توان گفت ما اغلب تمایل داریم مغز بزرگسالان را به عنوان یک چیز نسبتاً پایدار و بدون تغییر در نظر بگیریم و این موضوع یعنی توانایی‌های ذهنی مختلف در دوران بزرگسالی ثابت می‌مانند و یا حتی رو به زوال هستند. ایده‌های متداول در مورد هوش نشان دهنده این می‌باشند که که افراد در اوایل زندگی خود به اوج توانمندی ذهنی می‌رسند و پس از آن افت طولانی و آرامی را در سنین بالا تجربه می‌کنند.

عقیده ای بر این مبنا وجود دارد که برخی از توانایی‌های ذهنی، مانند هوش سیال fluid intelligence، به طور معمول در اوایل بزرگسالی به اوج خود می رسد. از طرف دیگر، هوش متبلورCrystallized intelligence اغلب در اواخر بزرگسالی به اوج خود می‌رسد.

طبق نظریه برخی کارشناسان، این دوگانگی طولانی مدت ممکن است بسیار ساده باشد. محققان جاشوا هارتشورن و لورا ژرمین از گروه بزرگی از شرکت کنندگان آنلاین برای جمع آوری اطلاعات در این مورد که دقیقاً در چه سنی توانایی‌های ذهنی قوی یا هوش IQ هستند استفاده کردند . چیزی که آنها کشف کردند این بود که ثبات شگفت انگیزی در زمان به اوج رسین توانایی‌های ذهنی خاص، وجود دارد.

بعضی از از توانایی های ذهنی در اواخر عمر به اوج خود می‌رسند!

بر اساس مطالعه ای که در مجله Psychological Science در منتشر شده است، جنبه های مختلف هوش سیال در سنین مختلف به اوج خود می‌رسد و برخی از توانایی‌ها وجود دارد که تا 40 سالگی به اوج خود می‌رسند.

در هر سنی، توانایی‌های وجود دارد که ممکن است در آن بهتر شوید، در برخی توانایی ها بدتر می‌شوید و در برخی موارد دیگر در بی تغییر باقی می‌مانید. جاشوا هارتشورن از MIT و یکی از نویسندگان این مطالعه توضیح داد که احتمالاً هیچ سنی وجود ندارد که در بیشتر توانایی‌ها به اوج خود رسیده باشید.

هارتشورن قبلاً به این نتیجه رسیده بود که حافظه کوتاه مدت بصری در اواسط دهه 30 به اوج خود می‌رسد. در مطالعه ای که در سال 2011 انجام شد، ژرمین نشان داد که توانایی تشخیص چهره نیز تا زمانی که افراد در سن 30 سالگی قرار دارند بهبود می‌یابد و به اوج خود می‌رسد و سپس شروع به کمتر شدن می‌کند و به تدریج کاهش می یابد.

اگر بخواهیم عمیق تر به موضع نگاه کنیم، این دو محقق شروع به بررسی داده‌های بایگانی شده از آزمایشات هوش قدیمی کردند. آنچه آنها کشف کردند این بود که به نظر می‌رسید هیچ قله ای برای توانایی‌های ذهنی وجود ندارد. در عوض، به نظر می‌رسید که توانایی‌های مختلف در سنین مختلف بسیار متفاوت و گاه شگفت انگیز به اوج می‌رسد.

 

توانایی های ذهنی

نمونه های آنلاین بزرگ، باعث ارائه دیدگاهی منحصر به فرد به توانایی های ذهنی شدند

آخرین مطالعه انجام شده از نمونه آنلاین گسترده ای از شرکت کنندگان استفاده کرد که از وب سایت‌های gameswithwords.org و testmybrain.org گرفته شده بود. با استفاده از این رویکرد، محققان توانستند اطلاعات نزدیک به 50،000 نفر را در طیف وسیعی از سنین جمع آوری کنند. چهار نوع مختلف از وظایف شناختی و همچنین یک مسئولیت که توانایی تشخیص حالات احساسی افراد دیگر را مورد بررسی قرار داد، مورد بررسی قرار گرفت. طبق بررسی‌های قبلی‌هارتشورن و ژرمین این وظایف توانایی‌های ذهنی را که با افزایش سن تغییر می‌کند، اندازه گیری می‌کند. نتایج نشان دهنده موضوعی با نام «ناهمگونی قابل توجهی در زمان اوج گیری توانایی‌های شناختی» بودند.

توانایی های ذهنی چه زمانی به اوج خود می رسند؟

طبق یافته‌های کلیدی از آخرین مطالعه و تحقیقات:

18-19سال: سرعت پردازش اطلاعات خیلی سریع به اوج می‌رسد، سپس بلافاصله شروع به کاهش می‌کند.

25 سال: حافظه کوتاه مدت تا حدود 25 سالگی بهتر می‌شود که تا 35 سالگی ادامه دارد و بعد از آن، نسبتاً ثابت می‌ماند.

30 سال:  حافظه برای تشخیص و شناسایی چهره‌ها به اوج خود می‌رسد و سپس به تدریج شروع به کاهش می‌کند.

35 سال:حافظه کوتاه مدت شروع به ضعیف شدن و زوال می‌کند.

دهه‌های 40 تا 50: درک احساسی در میانه عمر است.

دهه 60: توانایی‌های افزایش واژگان همچنان در حال افزایش است.

دهه 60 و 70: هوش متبلور یا دانش و حقایق انباشته درباره جهان، در اواخر عمر به اوج خود می‌رسد.

نتایج نشان می‌دهد که هوش متبلور در اواخر عمر در اوج خود قرار دارد، این مطالعه نشان می‌دهد که این اوج بسیار دیرتر از آنچه در گذشته تصور می شد رخ می‌دهد. چه چیزی می‌تواند این اوج دیرهنگام توانایی‌های ذهنی را توضیح دهد؟ به گفته محققان این نتیجه ممکن است به این دلیل باشد که مردم امروزه نسبت به نسل قبلی بزرگسالان دارای تحصیلات بیشتر، دسترسی بیشتر به اطلاعات و مشاغل سخت تر از نظر ذهنی می‌باشند. رشد فردی از جمله راهکارهای افزایش توانایی‌های ذهنی است.

نتیجه گیری

طبق بررسی و نتایج به دست آمده با اینکه مغزهای پیر ممکن است کندتر باشند، اما به احتمال زیاد هنوز دقیق تر، آگاه تر و بهتر می‌توانند ارزیابی روحیه و حالات احساسی دیگران را انجام دهند. محققان با معرفی وظایف شناختی بیشتر و آزمایش هایی که برای سنجش توانایی های زبانی، عملکرد اجرایی و هوش اجتماعی و عاطفی طراحی شده اند، تحقیقات آنلاین خود را ادامه می‌دهند. همچنین محققان در مورد اینکه تحقیقات بیشتری برای تعیین دقیق دلیل افزایش قوای ذهنی و هوش موفقیت در سنین مختلف مورد نیاز است.  اتفاق نظر دارند.

منبع : verywellmind.com

 

دوره هوش هیجانی

 


پرسش و پاسخ :

  • هوش سیال fluid intelligence چیست؟

به توانایی سریع فکر کردن و یادآوری اطلاعات هوش سیال گفته می‌شود. این هوش در 20 سالگی به اوج خود می رسد و بعد ارام آرام کاهش پیدا می‌کند. اما هوش سیال یا هوش کاری به چه چیزی می گویند.

هوش سیال به توانایی افراد در تفکراتی که حالت انتزاعی و دور از واقعیت موجود می باشد می گویند. این هوش هیچ ارتباطی به دانستن و علم نسبت به آن تصور ندارد. اگر بخواهیم تعریف ساده کنیم هوش یک کارگر ساختمانی در برخی از موارد نسبت به هوش یک مهندس ساختمان بالاتر است. لازمه داشتن هوش سیال داشتن هوش و حافظه کاری خوبی است.

حافظه کاری یا Working memory بخشی از مغز است که وظیفه آن دریافت اطلاعات جدید و اضافه کردن به معلومات و به روزرسانی آنهاست. اگر شخصی مطلبی را یاد می گیرد آن را با اندوخته و تجربیات گذشته خود ترکیب می‌کند تا بتواند به یک ترکیب کامل، جدید و مختص به خود دست پیدا کند. افرادی که هوش کاری بالایی دارند به تبع دارای هوش سیال بالاتری هستند.

 

  • هوش متبلور Crystallized intelligence چیست؟

به توانایی ما در استفاده از مهارت و آموزش های کسب شده برای یادگیری اشاره دارد. به عنوان مثال یادگیری رانندگی برای دریافت گواهینامه یا یادگیری دوره هوش هیجانی برای کنترل احساسات و افزایش مهارت فردی

  • 6 توانایی ذهنی را نام ببریید؟

  1. درک کلامی verbal comprehension
  2. قابلیت روانی در گفتگو و کلمات word fluency
  3. سهولت در به خاطر سپاری اعداد number facility
  4. مهارت تصویر سازی و تجسم spatial visualization
  5. مهارت حافظه جمعی ( چهره شناسی ) perceptual speed
  6. افزایش درک و مهارت استدلال reasoning
  • 7 توانایی ذهنی اولیه را نام ببرید؟

بر اساس مدل تورستون درک کلامی، بار روانی کلمات، سهولت یادسپاری اعداد، تجسم فضایی، حافظه تداعی کننده، مهارت ادراک و استدال جز 7 توانایی ذهنی اولیه محسوب می شود.

  • توانایی ذهنی در عبارت ساده چیست؟

توانایی حل مشکلات و یادگیری که فرد را قادر میکند با تصمیم گیری درست امور زندگی خود را طی کند گفته می‌شود. برای سنجش میزان توانایی ذهنی می توانید تست هوش IQ را انجام دهید.

  • توانایی ذهنی و استدلال چیست؟

نتایج پایین حاصل شده از تست هوش EQ و IQ گاهی اوقات مشکلات استعداد ذهنی نامیده می شود، مهارت های استدلال و تفسیر داوطلبان را آزمایش می کند.  تمامی پاسخ های تست مختص یک نفر بوده و ممکن بسته به سواد و علم افراد مختلف درست یا غلط باشد. لذا یک نتیجه نسبی که به آن استدلال می گویند، محسوب می شود.

  • ضریب شرافت DQ چیست؟ و چه ارتباطی با EQ و IQ دارد؟

ضریب شرافت یعنی اینکه در صورت مدیریت یا کار در یک تیم و جمع بخواهیم همه افراد با دید مثبت توام با احترام و ارزش کاری را انجام دهند. در حوزه مدیریت سازمانی شرافت رهبری یعنی اینکه با استفاده از مهارت EQ و به کار گیری روش های درست خلاقیت IQ به یک تعادل و مهارت فردی جهت مدیریت نیروهای سازمانی برسد. DQ جدا از EQ و IQ بوده و بالاتر از آنها قرار می گیرد. برای مطالعه بیشتر مقاله DQ یا شرافت در رهبری چیست؟ را ببینید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. محدوده سنی گفته شده آیا برای خانم ها هم صدق میکند یا مختص آقایان است؟ و اینکه راهکار پیشنهادی شما برای افزایش هوش هیجانی و هوش عقلی چیست؟

    1. ممنون از حسن توجه
      از بخش مقالات دسته هوش هیجانی به اندازه کافی در این حوزه توضیحات و راهنمایی لازم را قرار دادیم. می توانید مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا