مقالات مهارت های فردی

تله بازداری هیجانی

تله بازداری هیجانی نوعی از اختلال کنترل تکانه ای محسوب می شود که شما برای اینکه توسط دیگران طرد نشوید و احساس شرمندگی نکنید، همه اعمال، احساسات و حتی ارتباطات خود را کنترل می‌کنید و مانع بروز آن ها می‌شوید. بازداری می‌تواند در مواقع خشم و عصبانیت، خوشحالی و محبت، ابراز احساسات و نیازهای شخصی صورت گیرد. شما در بیان آسیب پذیری یا ابراز کامل احساسات خود ، دچار مشکل می‌شوید. بیش از حد عقلانی و منطقی رفتار می کنید، در حالی که نیازهای هیجانی خود را نادیده می‌گیرید.

فرد گرفتار در این طرحواره نمی‌تواند دوست داشتن خود را بیان کند و علاقه ای هم ندارد که راجع به این مسائل صحبت کند. او تصور می‌کند که اگر به شریک عاطفی اش ابراز علاقه کند، سو برداشت می‌کند (به قول خودمان پررو می‌شود) و دیگر نمی تواند زندگی اش را کنترل و مدیریت کند. بنابراین نه احساسات مثبت خود را بازگو می‌کند و نه احساسات منفی. اکثر افراد گرفتار در این تله جذب کسانی می‌شوند که درگیر تله محرومیت هیجانی اند.

نشانه های تله بازداری هیجانی

  • از اینکه نتوانم خشم و عصبانیت خود را کنترل کنم و از این طریق به دیگران از لحاظ هیجانی یا جسمانی ضربه بزنم، نگران و ناراحتم.
  • خشم و ناراحتی زیادی در درونم وجود دارد که از بیان آن ها خودداری می‌کنم.
  • به قدری احساسات خود را کنترل می‌کنم که دیگران تصور می‌کنند، آدم بی احساس و سردی هستم در حالی که پر از احساسات ابراز نشده ام.
  • نگرانم که دیگران فکر نکنند من آدم عصبی و ناراحتی هستم و دچار طردشدگی شوم.
  • احساس می کنم مردم از نظر عاطفی به من بدبین هستند.
  • واقعا نمی توانم احساسات خود را درک کنم.
  • از اینکه بخواهم احساسات خود ( عزت نفس ) را برای دیگران نشان دهم خجالت می کشم.
  • اگر نتوانم عصبانیت خودم را خالی کنم کنترل خودم را از دست خواهم داد.
  • از اینکه مردم نسبت به من چه احساسی دارند علاقه ای ندارم.

ریشه های تله بازداری هیجانی

همانطور که می‌دانید کودکی یکی از بهترین و قشنگ ترین دوران زندگی هر فردی است بنابراین والدین باید تمام تلاش خود را بکنند تا با رفتارهای صحیح و اصولی، کودکی تربیت کنند که درگیر این تله ها نشود و درنتیجه آینده بهتری هم برای فرزند خود رقم بزنند. در ادامه با نشانه هایی که به ما هشدار می‌دهد گرفتار تله بازداری هیجانی شده ایم، آشنا می‌شویم و بخاطر داشته باشید که در تربیت فرزند خود از انجام این کارها اجتناب کنید.

  • سرکوب کردن احساسات کودک توسط والدین، به مرور زمان باعث می شود که کودک برای جلوگیری از این سرکوب ها از بیان احساسات و هیجاناتش خودداری کند بنابراین زمینه مناسبی نیز برای گرفتاری در این تله فراهم خواهد شد.
  •  والدین بسیار سخت گیری که دائما اشتباهات کودک را به رویش می آورند نیز می‌توانند باعث بروز این تله در کودک شوند. در نتیجه کودک می‌ترسد احساسات و نیازهایش را بازگو کند که مبادا مورد بازخواست قرار گیرد. جملاتی از قبیل دختر نباید سبک باشه و هی بخنده، پسر که گریه نمی کنه و مثال های زیاد دیگری که همه ما بارها و بارها شنیده ایم نشان از این تله دارد.
  •  در فرهنگ ما که خویشتن داری بیش از حد یک حسن به شمار می‌آید و به عنوان ارزش شناخته می‌شود، والدین سعی می‌کنند کودکی تربیت کنند که احساسات و هیجانات خود را بروز ندهد بنابراین شانس گرفتاری در این تله بالا می‌رود.

راه رهایی از تله بازداری هیجانی

هدف اصلی درمان این است که بیمار به این باور برسد که بیان احساسات و هیجان هایش، خطری را به دنبال ندارد. در طول دوره درمان، بیماران یاد می‌گیرند خشم خود را به شیوه مناسبی بیان کنند، عاطفه و احساس بیشتری از خود نشان دهند و در مورد احساساتشان صحبت کنند. آنها یاد می‌گیرند که هیجان ها نیز به اندازه عقلانیت با ارزش اند و همیشه نباید منطقی و عقلانی عمل کرد.

شما برای درمان این تله به یک درمانگر شوخ و خوش مشرب نیاز دارید؛ درمانگری که بتواند هیجانات و احساسات شما را بیدار کند. در کنار درمان اصولی توسط درمانگر نکات زیر را به خاطر بسپارید و مدام به خودتان یادآوری کنید:

از کنترل کردن دیگران دست بردارید، دیگران را به خاطر بروز هیجان های طبیعی شان مسخره نکنید. از اینکه هیجان های خود را بازگو می‌کنید، احساس شرمندگی نداشته باشید. همینطور باید یاد بگیرید احساسات خود را به شیوه درست و در زمان درست و بجا بیان کنید، خشم خود را به صورت مناسب ابراز کنید، عشقی که در دل دارید را به زبان بیاورید و از بیان آن خجالت زده نشوید.

شما برای رهایی از این تله باید به جای  مهار احساسات خود، راه هایی برای تقویت ابراز احساسات خود بیابید.  تمرین کنید که صدای خود را با احساسات ترکیب کنید، جملات احساسی بیان کنید. تفریحات و ارتباطات خود را بیشتر کنید و درنهایت یاد بگیرید که با بیان آزادانه احساسات، آرامش بیشتری نصیب شما خواهد شد. شرکت در دوره هوش هیجانی EQ به شما پیشنهاد می شود.  همچنین تست تله های زندگی یک کمک خوب برای شناخت میزان آسب پذیری خود در مواجه با تله بازداری هیجانی است تا بهتر مدیریت کنید.

بنر تله های زندگی یانگ

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا