مقالات مهارت های فردی

تفکر مثبت چیست؟

what is positive thinking

تفکر مثبت چیست؟ کمتر کسی را می‌توان یافت که در طول عمر خود در مورد تفکر مثبت، چیزی نشنیده باشد. همه به نوعی می‌دانند که تفکر مثبت برای سلامت جسم و روح و روان و زندگی با کیفیت تر، بسیار لازم است. اما اگر تعریف دقیق تفکر مثبت را از عده ای بخواهیم، متوجه می‌شویم که اکثر افراد به طور صحیح نمی‌توانند توضیح دهند که تفکر مثبت چیست؟ از آنجا که داشتن تفکر مثبت می‌تواند مانند شالوده ای برای فعالیت‌های انسان در مسیر نیل به موفقیت قلمداد شود، لازم دیدیم در این مطلب به تعریف دقیق تفکر مثبت در زندگی اشاره کنیم.

تعریف تفکر مثبت

در واقع داشتن تفکر مثبت یعنی چشم پوشیدن از جنبه‌های منفی که در زندگی وجود دارد و افرادی که مثبت می‌اندیشند، نگاه خود به زندگی را طوری تنظیم کرده اند که شاد تر باشند. افرادی که مثبت می‌اندیشند از چالش‌های زندگی فرار نمی‌کنند. بلکه با دید و نگاه مثبت به سمت آن‌ها حرکت می‌کنند. چشم پوشیدن از جنبه‌های منفی به این معنا نیست که از واقعیت‌های موجود باید چشم پوشی شود، بلکه باید با دید مثبت به سمت آن‌ها حرکت کرد.
برای شناخت بهتر این افراد میتوانید زندگینامه ی مانی خوشبین را نیز مطالعه کنید.

تعریف دیگر ارائه شده برای نگرش مثبت این است که افراد دارای این نوع تفکر در هنگام برخودار با شرایط نامطلوب و ناخوشایند، به شکلی خوش بینانه و مثبت به آن واکنش نشان دهند و با درک بهتر و راحت تر از موضوع، فرصت یابند که درک بهتری از شرایط پیدا کرده و استرس را هم از خود دور نمایند.

جریان‌های فکری در ذهن انسان‌ها هم می‌تواند به ابزار پیشرفت آنان تبدیل شود و هم مانعی در زندگی آن‌ها باشد. از این رو باید در نظر داشت که افکار مثبت می‌تواند فرد را به سوی موفقیت حرکت داده و افکار منفی و بدبینانه تری در برابر انسان در مسیر دستیابی به موفقیت شود.

از نظر روان شناسان افرادی که مثبت اندیش هستند و تفکر مثبت را در زندگی خود ساری و جاری می‌کنند، مدیریت بهتری روی استرس‌های خود می‌توانند داشته باشند و در نهایت با سلامت روانی بیشتر بتوانند رو به موفقیت بیشتر حرکت کنند.

به عبارت دیگر روان شناسان معتقدند که افرادی که تفکر مثبت دارند پتانسیل بالقوه موفقیت در زندگی را در درون خود دارا هستند. همچنین سلامت روانی بیشتر انسان که در اثر تفکر مثبت پدید می‌آید می‌تواند منتهی به سلامت جسمی و فیزیکی بیشتر انسان نیز بشود. زیرا انسان موجودی پیچیده و چند بعدی است که همه ابعاد وجودی وی به هم مرتبط هستند.

تاثیر تفکر مثبت در داشتن زندگی سالم تر

طبق تحقیقات انجام شده توسط روان شناسان و محققان علوم پزشکی نتایج خیره کننده ای در مورد تاثیر تفکر مثبت در داشتن زندگی سالم تر حاصل شد که محققان را بیشتر به فکر ترویج این موضوع در میان مردم انداخت. مهم ترین تاثیرات تفکر مثبت در زندگی بر سلامت انسان عبارتند از:

– کاهش استرس و مدیریت آن:

افراد مثبت اندیش کمتر در معرض استرس قرار می‌گیرند و اگر هم در مواقعی خاص در برابر محرک‌هایی قرار بگیرند به خوبی آن را مدیریت می‌کنند.

– کاهش افسردگی :

همین مدیریت استرس‌ها موجب داشتن روابط قوی تر با سایر انسان‌ها شده و همین موضوع کاهش افسردگی را برای این افراد به دنبال دارد. طبق تحقیقات به عمل آمده به ندرت افرادی که تفکر مثبت دارند دچار افسردگی می‌شوند. تفکر مثبت با تغییر در نوع زندگی و الگوهای مهیج افراد باعث بهبود احساس خوب در انسان می شود. تمام افرادی که استرس کمتری دارند کافی کافی را در برنامه زندگی خود دارند.  با کاهش افسردگی فرد از منزوی بودن و درون گرایی خارج می شود. انگیزه پیدا کرده و به دنبال لذت های دنیا و مبارزه با غم و اندوه می رود.

– بهبود سلامت روانی با تفکر مثبت :

این افراد با داشتن روحیه ای بهتر زندگی شادتر و سر زنده تری را تجربه می‌کنند. به همین علت با روحیه خوب به فعالیت‌های بدنی مانند ورزش و گشت و گذار در  طبیعت نیز می‌پردازند و سلامت جسمی خود را نیز بهبود می‌بخشند. هر چقدر اعصاب و روان آدم کمتر باشد به همان مقدار اشتها و امید به زندگی در آن افزایش پیدا می‌کند.

– افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری هایی چون سرما خوردگی :

بر اساس تحقیقات میان رشته ای انجام شده، افراد مثبت اندیش به علت استرس کمتر، مقاومت بدنی بالاتری هم دارند. مثبت اندیشی باعث ترشح سرتونین، اندورفین، آنکفالین و برخی دیگر از هرمون های بدنی می شود که تاصیر بالایی در تقویت گلبول های سفید خون و جلوگیری از بروز زمینه های بیماری نظیر سرما خوردگی به شادابی فرد کمک می‌کند.

– کاهش خطر وقوع مشکلات قلبی عروقی :

خیلی طبیعی است که افرادی که کمتر در معرض استرس قرار بگیرند، قلب سالم تری داشته و از بیماری های قلبی و عروقی بیشتر در امان باشند.

– افزایش طول عمر :

محققان دریافته اند به علت سلامت روانی و جسمی ایجاد شده در اثر مثبت اندیشی، طول عمر انسان نیز بالا می‌رود. در مقاله شادمانی فردی چیست؟ به این مباحث بیشتر پرداخته ایم.

 

چگونه تفکر مثبت داشته باشیم؟

مثبت اندیشی در مرحله اول برای سلامت روحی و روان ما بسیار مفید است. زیرا هر نوع پارانویا و افکار منفی را که می تواند باعث افسردگی و استرس شود را از بین می برد. این فرآیند در واقع یک اثر دومینویی از نظر سلامت کلی روی ما اثر گذار است. کسانی که مثبت فکر می کنند احساس شادی و رضایت بیشتری از زندگی خود دارند.

برای اینکه انسان دارای تفکر مثبت شود راه‌ها و تمرینات زیادی وجود دارد. اما ابتدا انسان چند مفهوم اساسی را باید به خود تفهیم کند و بقبولاند تا بر اساس آن‌ها بتواند تفکر مثبت را در درون خود شکل دهد. در اینجا به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

– داشتن آرامش با تفکر مثبت :

برای داشتن تفکر مثبت در زندگی ابتدا فرد باید در باور خود حک کند که در جهانی امن و با آرامش زندگی می‌کند. از این رو شاد و آرام بودن را نباید به زمان و مکانی خاص محدود کند. بلکه باید به نوبه خود با پخش کردن انرژی مثبت و شادی در محیط به پراکنده کردن این حس در میان انسان‌ها نیز کمک کند.

– باور اینکه انسان هر روز زندگی خود را می‌سازد :

شاید شعاری به نظر برسد. ولی برای داشتن مثبت اندیشی باید باور کرد که زندگی هر روز از نو شروع می‌شود و انسان، مختار آفریده شده و هر روزی که هر فردی بخواهد می‌تواند سرنوشت خود را دچار تغییر کند. مثبت اندیشی یک ذهنیت فریبنده است تا بفهمد قبلا به اهداف خود رسیده است. لذا برای اینکه در خوشبینی زیاد گرفتار نشوید باید مهارت های فردی خود در شناخت رفتارها را تقویت کنید. پیشنهاد می کنیم صفحه مهارت فردی را مطالعه کنید.

– اعتقاد به اینکه احساسات انسان در نتیجه افکار وی شکل می‌گیرند:

هر وقت یک احساس منفی در زندگی فردی پدید بیاید بدین معناست که پشت آن یک تفکر منفی در ذهن وی شکل گرفته است. بر این اساس باید انسان سعی کند تفکرات منفی را با تفکرات مثبت جایگزین کند تا احساسات خود را بهبود دهد.

– باور مناسب در مورد سن فعلی خود :

هر انسانی باید در نظر داشته باشد که در هر سنی که قرار دارد خصوصیات و ارزش‌های خاصی را داراست و باید از همان سن و سال لذت ببرد. هرگز انسان نباید بگوید که موی سپید موجب از دست رفتن عمر شده و بر این اساس نا امید شود. از یاد نباید برد که صاحبان بسیاری از استارتاپ‌های بزرگ دنیا تازه بعد از 40 سالگی اولین موفقیت‌های خود را کسب نموده اند.

– معاشرت با افراد دارای تفکر مثبت :

افرادی که مثبت اندیش هستند این حس و روحیه را در فضای اطراف خود پراکنده می‌کنند و روی دیگران هم تاثیر می‌گذارند. فردی که قصد دارد تفکر مثبت را در خود رشد دهد می‌بایست تلاش کند که بیشتر با افرادی که دارای تفکر مثبت هستند معاشرت کند و بتواند روابط قوی تری با آنان بر قرار کند تا تاثیر بیشتری از این گونه افراد بگیرد.

– تمرکز روی موارد خوب و مثبت :

تقریبا هر انسانی همه روزه در زندگی با موانع بسیاری مواجه می‌شود. بهترین کار این است که  وقتی با چالش مواجه می‌شوید روی بخش مثبت آن تمرکز کنید، هرچند بخش مثبت قضیه کوچک و بی اهمیت باشند. به عنوان مثال اگر در ترافیک سنگین شهری گیر کردید، می‌توانید به جای عصبانی شدن و درگیر استرس و ناراحتی شدن به این موضوع فکر کنید که حالا فرصت خوبی است تا موسیقی مورد علاقه خود را گوش کرده یا فایل صوتی آموزش زبان که در خودروی خود دارید را گوش داده و بالاخره از وقت خود بهترین بهره را ببرید.

مثال دیگر این است که اگر به فروشگاهی رفتید و ماده غذایی مورد علاقه شما تمام شده بود، می‌توانید فرصت را مغتنم شمرده و تنوع غذایی ایجاد کرده و چیز دیگری را جای آن مورد همیشگی خریداری نمایید. یک ذهن منفی باف در چنین حالتی دچار استرس و ناراحتی می‌شود. اما یک فرد با تفکر مثبت این موارد را نیز به فال نیک می‌گیرد و به خود استرس و ناراحتی وارد نمی‌نماید و آرامش را از خود نمی‌گیرد.

 

درس گرفتن از شکست های زندگی

 

– درس گرفتن از شکست های زندگی :

باید در نظر داشت که زندگی پستی و بلندی‌های فراوانی دارد و همواره به کام انسان نمی‌باشد. گاهی برای هر انسانی شکست‌هایی نیز رخ می‌دهد. یک ذهن با تفکر مثبت، به جای تمرکز بر روی شکست، روی این تمرکز می‌کند که دفعه بعد چه کاری باید انجام دهد تا دیگر چنین اشتباهی نکند و احتمال شکست‌های بعدی را بشدت پایین بیاورد. برای رسیدن به موفقیت باید از شکست‌های خود هر بار درس بگیرید. یک ذهن منفی می‌تواند در چنین شرایطی بسیار نا امید شده و از مسیر موفقیت بسیار دور شود. برای آشنایی با تله های زندگی که نقش بالایی در شکست افراد دارد مقاله انواع تله زندگی یا ( طرحواره ) را مطالعه کنید و  با دادن تست کهن الگو  استعداد و شخصیت های سرکوب شده خود در طول زندگی را شناخته و با روش های اصولی نسبت به تقویت آنها اقدام کنید.

چه زمانی می توانیم بفهمیم دارای مهارت مثبت اندیشی هستیم؟

اگر احساس کردید با آنکه وقت کم دارای و شاد هستی یا اینکه اگر بازنده شدید ولی خوشحال هستید و برای موفقیت دیگران همیشه مثبت اندیش هستید می توانید بفهمید دارای مهارت لازم در مثبت اندیشی هستید.

چگونه می توانیم مهارت لازم برای مثبت اندیشی را داشته باشیم؟

اگر بخواهید مهارت مثبت اندیشی در خود را افزایش دهید می توانید روی چیزهای خوبی فکر کنید که می تواند در مقابل چالش و مشکلات پیش روی شما مثبت باشد. روی مهارت قدردانی کردم از دیگران تمرین کنید. می توانید یک دفترچه خاطراتی همراه خود داشته باشید و اتفاق های خوب را در آن یادداشت کنید. خنده رو بوده و همیشه به کارها نگاه طنز گونه داشته باشید. دنبال افرادی باشید که مثبت اندیش بوده و همیشه به چیزهای خوب فکر می‌کنند. سعی کنید گاهی در خلوت با خودتان صحبت کنید مشکلات و چالش های پیش رو را با خودت در میان بگذار. هر روز با یک فکر مثبت روزتو شروع کن و سعی کنید اخلاق منفی خود را از بین ببرید.

چند نمونه از فواید مثبت اندیشی در زندگی را نام ببرید؟

  1. باعث افزایش طول عمر می شود.
  2. در کاهش استرس و افسردگی بسیار کمک میکند.
  3. مقاومت شما در برابر ضعف سیستم ایمنی را افزایش میدهد.
  4. به بیمارهای قلبی و عروقی مبتلا نمی شوید.
  5. روی رفاه زندگی شما از نظر فیزیکی تاثیر گذار است.
  6. از سلامت روانی بهتری برخوردار می شوید.

 

ایجاد تفکر مثبت در زندگی

 

بهترین جمله هایی که برای ایجاد تفکر مثبت می توانید انجام دهید؟

  1. اگر دیگران موفق شدند، چرا من نشوم!
  2. فکر مثبت که هزینه ندارد پس چرا من نباید انجام دهم.
  3. من بهترین ها را آرزو کردم پس باید بهتر عمل کنم.
  4. اگر دنبال موفقیت هستم باید برای رسیدن به آن تلاش کنم.
  5. توانایی این را دارم هر مهارتی خواستم یاد بگیرم و از آن برای بهتر کردن زندگی خود استفاده کنم.
  6. هرگز با غصه خوردن گذشته، آینده ساخته نمی شود.
  7. اگر شکست خوردم فدای سرم از نو شروع می‌کنیم. شکست مقدمه پیروزی است.
  8. علت شکست ها خودم هستم دیگران را چرا باید مقصر بدونم.

تفکر مثبت چه اثری در زندگی موفق دارد؟

  • با تفکر مثبت میزان تمرکز شما در انجام کار و امور زندگی بالا می رود. از حواشی و خیالبافی دست کشیده و صرفا با نیت رسیدن به هدف زندگی خود را جلو می برید.
  • با نگرش مثبت اعتماد به نفس شما افزایش پیدا کرده و نقاط منفی که زمانی علت ماندن شما از مزایای زندگی موفق بود پاک می شود.
  • با نگرش مثبت گله های شما از زندگی و وضعیت موجود به خصوص حوزه کاری و خیالات منفی بافی به حداقل رسیده و در نتیجه فرصت های پیشرفت جدیدی در زندگی شما باز می شود.
  • با تفکر مثبت به خود باوری کافی در زندگی می رسید، خودتان را در انجام کاری متعهد کرده و با برای انجام آن بدون استرس قدم بر می دارید.
  • نقطه تحمل فردی شما بالا می رود. با فکر مثبت محرک لازم برای افزایش قدرت فکر بدون نیروهای منفی حل مشکلات و امور زندگی آسان می شود.
  • با نگرش مثبت می توانید به سادگی اعتماد دیگران را جلب کنید، با افزایش اعتماد دیگران به شما می توانید مسئولیت های بیشتری در امور زندگی و کاری پذیرفته و به جایگاه بالایی در امور شغلی و زندگی برسید.
  • نفوس بد زدن، استفاده از کلماتی مانند من بلد نیستم، من نمی توانم، این کار من نیست، این کار برای من سخت است و غیره فراموش شده و اعتماد به نفس شما برای پذیرش مسئولیت پذیری و تعهد زندگی بیشتر می شود.

 

هوش هیجانی به معنی توانایی هر شخص برای مدیریت احساسات، اضطراب و کنترل تنش ها در کنار امیدواری، خوش بینی و داشتن انگیزه در مسیر رسیدن به اهداف است.

 

تست شخصیت شناسی MBTI

یکی از برترین تست های شخصیت شناسی است که کاربرد های فراوانی دارد. به طور مثال می‌توان از این تست برای شناخت شخصیت افراد استفاده نمود تا بتوان با دانستن خصوصیات تیپ شخصیتی این اشخاص پس از استخدام، آن ها را در بهترین موقعیت شغلی که با خصوصیاتشان همخوانی دارد، قرار داد. اگر شما در جایگاه کارفرما قرار دارید، با استفاده از تست رایگان MBTI می‌توانید کارمندان را بهتر شناخته و از آن ها کارهایی را بخواهید که بتوانند بهترین عملکرد را در انجام آن داشته باشند. بدین وسیله شما می‌توانید بهترین نتیجه را در کمترین زمان ممکن بگیرید و سریع تر به سمت موفقیت حرکت کنید.

به طور مثال زمانی که قصد دارید شخصی را در سازمان خود استخدام کنید، یه زبان بدن وی دقت می‌کنید. نگاه می‌کنید که او چطور نشسته، طرز نگاه کردن او چگونه است، دست هایش به چه حالتی قرار دارند و به صورت کلی دقت ویژه ای به حرکات و اشارات بدن وی می‌کنید. شما این کار را انجام می‌دهید تا بتوانید شخصیت او را بشناسید و یا استفاده از این شناخت برای او تصمیم گیری کنید.

مثال دیگر از مورد فوق، این موضوع است که زمانی که قصد دارید تا شخصی را برای مجموعه خود به کار گیرید، هوش هیجانی او را با استفاده از تست هوش هیجانی بار ان (تست هوش هیجانی baron) می‌سنجید تا متوجه شوید که او چه شخصیتی دارد و در زمان بحران و فشارهای عصبی، عکس العمل وی چگونه خواهد بود. این موضوع یکی از مهم ترین موضوعات در استخدام کارمندان است زیرا برخورداری از هوش هیجانی بالا در رشد و ارتقا سازمان ها تاثیر مستقیم دارد و می‌بایست حتما مورد توجه قرار گیرد.

توجه شود که یک مهارت فردی تنها با بالا بودن میزان نمره تست هوش هیجانی نمی تواند درست باشد، برای پی بردن به مهارت فرد در توانایی حل مسئله و رفع چالش های پیش روی خود در کنار این تست باید روی تست آی کیو هم نمره قابل قبولی داشته باشد. چرا که هر دو تست مکمل هم بوده و در کنار هم قابل اثبات است.


پرسش و پاسخ :

  • یک تعریف ساده از مثبت اندیشی را ذکر کنید؟

مثبت اندیشی یا نگرش خوش بینانه، تمرین و مهارت فردی تمرکز خوب در هر موقعیتی است. دید مثبت به هر موقعیت می تواند تاثیر زیادی بر سلامت جسمی و روحی شما داشته باشد.

  • چند نمونه ایجاد مثبت اندیشی در شرایط بد را نام ببرید؟

وقتی در حال باخت هستی بتوانی این حس مثبت را به خود داشته باشی که با باختن همه چیز تمام نخواهد شد. می تونم دوباره با قدرت و تمرین در مسابقه شرکت کنم. وقتی در حال از دست دادن مالی هستید که از در کنترل شما نیست این حس را ایجاد کنی که اشتباه کردم و مالی که از دست دادم دیگه بر نمی گرده ولی دیگر تکرار نمی کنم.

  • چرا تفکر مثبت در زندگی ما اهمیت بالایی دارد؟

تفکر مثبت نقش مهم در سلامت روحی و روانی ما در طول زندگی دارد. باعث سلامتی شده و حتی زمانی که بستر بیماری هستیم می توانیم سریع خوب شده و دوباره به زندگی برگردیم. مثبت اندیشی انرژی مثبتی برای مغز است تا عملکرد خوب و عالی را برای شما داشته باشد.

  • چگونه می توانیم حس مثبت اندیشی در خود را تقویت کنیم؟
  1. قدردانی از شرایطی که در آن هستید را تمرین کنید.
  2. یک دفتر خاطرات برای سپاسگزاری داشته باشید.
  3. خندان و چهره شادی را برای خود داشته باشید.
  4. با افرادی که دید و انرژی مثبت دارند باشید.
  5. خودگویی را تمرین کنید. تلقین و انتقال حس خوب تاثیر بالایی در دور کردن انرژی منفی دارد.
  6. نکات منفی و عواملی که باعث دید بد شما به زندگی می شود را شناسایی کنید.
  7. برای هر روز یک نکته و شعار انگیزشی مثبت داشته باشید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۶ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا