مقالات فن بیان و سخنوری

چگونه سخنران حرفه ای شویم؟

چگونه سخنران حرفه ای شویم؟

اگر سخنران نیستید نگران نباشید شما می‌توانید مهارت سخنرانی را کسب کنید.

شاید برای شما هم پیش آمده که حرف تان در گلویتان ماند باشد و نتوانید منظورتان را برسانید و با وجود زحمات زیادی که برای انجام یک پروژه کشیده اید آن طور که باید و شاید نتوانید به معرفی آن بپردازید. حتی اگر نتوانستید برای یک بار در جمعی کوچک یا بزرگ سخنرانی کنید، امیدوار باشید چرا که امروزه اکثر مهارت‌ها قابل اکتساب هستند و شما هم می‌توانید مهارت سخنوری و فن بیان را بیاموزید. در این مقاله قصد داریم چند نکته را برای کسب این مهارت به شما آموزش دهیم

شیوه خود در سخنرانی را پیدا کنید.

این خیلی ترسناک است که شما روی صحنه ای بروید که صدها چشم به آن دوخته شده است. شما حتی از این موضوع واهمه دارید که بخواهید طی جلسه ای در شرکتتان بایستید و پروژه تان را ارائه دهید. اگر دچار استرس شوید و لكنت بگیرید چه؟ یا اگر چیزهایی را که می‌خواستید بگویید کلا فراموش کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ شاید تحقیر شوید! شاید آینده کاری تان به خطر بیفتد! یا شاید ایده ای که به آن باور دارید برای همیشه به خاک سپرده شود! این افکار موجب می‌شود تا صبح خوابتان نبرد.

جالب است بدانید تقریبا همه انسانها احساس ترس را تجربه کرده اند و جالب تر اینکه در نظرسنجی‌هایی که از مردم پرسیده شده از چه چیزی بیشتر از همه می‌ترسند، ترس از سخنرانی در رأس همه ترس ها قرار گرفته است حتی بیشتر از ترس از مار، ارتفاع و یا مرگ. چطور چنین چیزی ممکن است؟ آن هم در این حالت که هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند! قرار هم نیست که از روی صحنه به پایین پرت شوید حاضران در جلسه هم که قرار نیست به شما حمله کنند، پس این همه اضطراب و استرس برای چیست؟!

 

چگونه سخنران حرفه ای شویم؟
چگونه سخنران حرفه ای شویم؟

 

 

این ترس برای این است که احتمال می‌دهید اعتبار شما نه تنها در آن لحظه بلکه در بلندمدت به خطر بیفتد.ما این طور احساس می‌کنیم که آنچه بر روی یک صحنه سخنرانی اتفاق می‌افتد، خوب یا بد، تا حد زیادی بر اعتبار اجتماعی ما تاثیر خواهد گذاشت. اما با نگرشی صحیح شما می‌توانید از این ترس به عنوان یک ابزار شگفت انگیز استفاده کنید. در واقع این ترس می‌تواند شما را ترغیب کند تا خود را به بهترین نحو برای ارائه ی سخنرانی آماده کنید. ابتدا باید شیوه خود را پیدا کنید. برای مثال  پرنس دایانا که همه به او ” دی خجالتی ” می‌گفتند، از سخنرانی متنفر بود اما راهی پیدا کرد تا به شیوه خودش، صمیمانه سخنرانی کند و این گونه همه دنیا را عاشق خود کند.

چگونه سخنور حرفه ای شویم؟

با یک ایده آغاز کنید

هر کسی که ایده ارزشمندی برای به اشتراک گذاری دارد، می‌تواند یک سخنرانی قدرتمند ارائه دهد. تنها مسئله ای که حقیقتا در سخنرانی مهم است اعتماد به نفس، حضور روی صحنه با ارائه یک سخنرانی روان نیست، بلکه داشتن محتوایی ارزشمند و قابل ارائه اهمیت دارد.

من در اینجا در ابعادی گسترده از کلمه ایده استفاده می‌کنم. این ایده حتما نباید پیشرفتی علمی، اختراعی هوشمندانه یا یک نظریه پیچیده قانونی باشد، بلکه می‌تواند فوت و فنی ساده باشد یا بینشی انسانی که در قالب یک داستان بیان می‌شود یا تصویر زیبایی باشد که دارای معناست و یا چیزی که آرزو دارید در آینده اتفاق بیفتد یا شاید تنها تلنگری در مورد چیزهایی که در زندگی مان بیشترین اهمیت را دارند.

ایده هر چیزی ست که می‌تواند نوع نگاه مردم را به دنیا تغییر دهد. اگر بتوانید با ایده ای جذاب ذهن مردم را جادو کنید، کاری فوق العاده انجام داده اید. شما کاری انجام داده اید که ارزش آن قابل اندازه گیری نیست چرا که بخشی از وجود شما تبدیل به بخشی از وجود آنان می‌شود. بعضی افراد سبک خاص خود را پیدا می‌کنند اما فراموش می‌کنند که داشتن یک سبک بدون محتوا فاجعه است. برای مطالعه بیشتر مقاله کاربرد سخنوری و فن بیان  را مطالعه کنید.

 

اثرات شگفت انگیز موثر بودن زبان

خب، حال شما مطلبی پرمعنا برای گفتن دارید و هدفتان این است که ایدهای مهم را در ذهن مخاطبان از نو خلق کنید. چگونه این کار را انجام می‌دهید؟ اما نباید این کار را دست کم بگیریم. اگر می‌توانستیم به گونه ای این ایده را ترسیم کنیم که خنده در مغز سوفی اسکات چه شکلی بوده، احتمالا باید میلیون‌هانورون عصبی را می‌کشیدیم که با الگویی فوق العاده غنی و پیچیده به هم مرتبط اند. این الگو به گونه ای شامل تصویر افرادی می‌شد که قاه قاه میخندند، صداهایی که از خود در می آورند، اهداف خنده و آنچه برای کاهش استرس استفاده می‌شود و…. اصلا چگونه می‌توانیم در عرض تنها چند دقیقه کل آن ساختار را در ذهن گروهی غریبه دوباره خلق کنیم؟

انسانها با توسعه‌ی فناوری ای که زبان نام دارد این کار را امکان پذیر کرده اند. زبان مغز شما را وادار می کند تا کارهای شگفت انگیز انجام دهد.

از شما می‌خواهم تا در ذهن خود فیلی با خرطومی به رنگ قرمز روشن تصور کنید که بدن خود را هماهنگ با صدای پای طوطی نارنجی رنگی که بر روی سرش در حال رقص است تکان می دهد.

وای! شما در همین لحظه تصویر چیزی را در ذهن خود مجسم کردر طول تاریخ هرگز به جز در ذهن شما و افرادی که جمله ی آخر با وجود نداشته است. اما یک جمله ی ساده توانست چنین تصویری را به بیاورد. البته این موضوع به شمای شنونده هم بستگی دارد که مجموع مفاهیم را از قبل در ذهنتان موجود داشته باشید. شما برای مجسم کردن تصویر باید بدانید فیل و طوطی چه هستند، مفاهیم رنگ قرمز و نارنجی کدام اند، و رنگ و رقص و هماهنگی چه معنایی دارند. این جمله باید شما را وادارد که آن مفاهیم را به هم ربط دهید تا یک الگوی دست اول به وجود بیاید.

در صورتی که اگر به جای جملات بالا مثلا بگویم «من از شما می‌خواهم که گونه ای از لوکسودنتا سیکلوتیس را با پیل پوزی با رنگدانه‌های پشتون 032U که حرکاتی نوسانی اجرا می‌کند و تجسم کنید» شما احتمالا چنین تصویری را در ذهن خود نتوانید تصور کنید اگرچه این همان درخواست قبلی اما با زبانی علمی‌تر است.

کلید مهم در انتقال و خلق ایده در ذهن مخاطب

بنابراین، معجزه ی زبان زمانی به وقوع می‌پیوندد که در سطح آگاهی گوینده و شنونده بازگو شود. این همان کلید مهمی است که به ما می‌گوید چگونه ما می‌توانیم یک ایده را در مغز فرد دیگری از نو خلق کنیم. شما تنها می‌توانید از ابزاری استفاده کنید که مخاطبان شما به آن دسترسی دارند. اگر شما تنها از زبان خودتان، مفاهیم خودتان، مفروضات خودتان و ارزش‌های خودتان استفاده کنید، شکست خواهید خورد. تنها به وسیله آن زمینه مشترک است که آنان می‌توانند ایده شما را در ذهن های خویش بسازند.

سخنرانی یک تخصص است،بزرگ ترین سخنرانان جهان نیز، هر جلسه سخنرانیشان با سخنرانی دیگرشان متفاوت است، شما باید آن قدر در این حرفه به روز باشید که بتوانید به یک سخنران حرفه ای تبدیل شوید، بدین منظور هم اکنون می‌توانید وارد این لینک شوید و کلاس‌های سخنوری را تحت نظر یکی از بهترین سخنرانان جهان آموزش ببینید.



پرسش و پاسخ مرتبط با چگونه سخنران حرفه ای شویم؟ :

  • 7 روش تبدیل شدن به یک سخران حرفه ای را نام ببرید؟
  1. زمینه تخصصی سخنرانی خود را مشخص کنید.
  2. مخاطبان هدف از سخنرانی خود را مشخص کنید.
  3. با مهارت های سخنرانی آشنا شوید.
  4. با مهارت های فن بیان آشنا باشید.
  5. سعی کنید با هیجان بالا روز خود را شروع کنید.
  6. از رویداد و اخبار روز می توانید سخنرانی خود را شروع کنید.
  7. در تعاملات مختلف اجتماعی یک شبکه ارتباطی با مخاطبان خود داشته باشید.
  • چه چیزی یک نفر را به یک سخنران حرفه ای تبدیل می کند؟

یک سخنران حرفه‌ای با استفاده از اطلاعات و دانستنی‌های خود در حوزه سخنرانی شناخته می‌شود. اگر بتوانید مخاطبان خود را نسبت به اهداف سخنرانی خود متقاعد کنید و از استدلال واقعی بهره ببرید، شما یک سخنران حرفه‌ای خواهید بود.

  • ویژگی یک صدای بلند و رسا در سخنرانی چیست؟
  1. اعتماد به نفس بالایی داشته باشید.
  2. هیجان داشته باشید.
  3. به خودت اعتماد کن
  4. روی مد صدای خود مهارت داشته باشید.
  5. جملات خود را کوتاه و جذاب نگهدارید.
  6. در حین سخنرانی با مخاطبان در ارتباط باشید.
  7. از روش داستان سرایی استفاده کنید.
  8. مدام این مهارت ها را تکرار و نسبت به بهبود آنها عمل کنید.
  • مهارت سخنرانی در یک جمع بزرگ چیست؟
  1. برنامه‌ریزی هدفمند
  2. تمرین قبل از سخنرانی
  3. روش‌های درگیر کردن مخاطبان به سخنرانی خود
  4. استفاده از مهارت‌های زبان بدن
  5. مثبت اندیشی
  6. کنترل احساسات مانند استرس و اضطراب
  7. ضبط سخنرانی و پخش آن برای رفع ایرادات
  • مهارت های گفتاری چیست؟

مهارت های صحبت کردن یکی از مهم ترین مهارت هایی است که یاد می گیریم، زیرا به ما امکان می دهد با دیگران ارتباط برقرار کنیم و افکار و احساسات خود را بیان کنیم. مهارت‌های گفتاری را می‌توان به مهارت‌های گفتاری رسمی و غیررسمی تقسیم کرد و ما از هر دو نوع مهارت گفتاری در زمینه‌های مختلف در طول زندگی استفاده می‌کنیم.

  • چگونه می توانیم سرعت سخنرانی خود را بالا ببریم؟
  1. با ضبط صدا و تحلیل آن
  2. دقت در حذف کلمات غیر ضروری
  3. از مکث های طولانی خودداری کنید.
  4. روی تلفظ کلمات خود تمرین کنید.
  5. مدام محل خود را تغییر دهید.
  6. روی اعتماد به نفس خود کار کنید.
  7. متناسب با مخاطبان از لحن و بلندی صدا استفاده کنید.

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا