مقالات مهارت های فردیمقالات هوش هیجانی

هشت بعد هوشی گاردنر برای انگیزه به کارمندان

هشت بعد هوشی گاردنر برای انگیزه به کارمندان

شیوه ی انگیزه دهی به تک تک کارکنان متفاوت است و شما به طرق مختلف می‌توانید کارکنان خود را Motivate کنید و به آنها انگیزه دهید. همانگونه که پیش از این گفته بودیم، ارزش‌ها برای نیروهای یک سازمان می‌تواند به گونه‌های مختلف باشد. ممکن است برای یک نیروی شما، پول نه تنها اولویت باشد، بلکه همه چیز باشد. بنابراین، این نیروی شما تنها از شما انتظار دارد تا در مواقعی که یک کار را درست انجام می‌دهد و یک پروژه را با موفقیت به سرانجام می‌رساند، تنها پاداش شما به آن ها، وجه نقد و یا پول نقد باشد. شما می‌توانید با پول دادن به آن‌ها، انگیزه را در آن‌ها تقویت کنید و آن‌ها را به این گونه تشویق کنید. در ادامه مقاله هشت بعد هوشی گاردنر با مدرسه کسب و کار آیا همراه باشید.

 

هشت بعد هوشی گاردنر برای انگیزه به کارمندان

معرفی 8 بعد هوشی گاردنر

1)هوش تصویری گاردنر

افرادی که قوه ی تخیل و تصویر سازی بالایی دارند و می‌توانند با دیدن یک شکل یا حتی تجسم آن، در کوتاه ترین زمان ممکن آن را بسازند. این افراد غالبا افرادی هستند که در هنر، تسلط بالایی داشته و متخصص هستند مانند مجسمه سازها، نقاش ها، کارگردانان، انیماتورها وغیره است. .

2)هوش زبان شناختی یا زبان شناسی گاردنر

این افراد کسانی هستند که بر کلام و سخن تخصص و تبحر دارند، ادیبان خیلی خوب و نویسندگانی ماهر هستند. نویسندگان کتب ادبیاتی،  نویسندگان فیلمنامه‌های سریال و سینمایی نمونه‌های خوبی از این هوش می‌باشند.

3)هوش منطقی

کسانی که با اعداد و ارقام سر و کار دارند و همه چیز را صفر و یک می‌بینند. مانند حسابداران که دائما باید یک ورودی را با یک خروجی مشخص تحویل دهند.

4)هوش موسیقیایی گاردنر

که با شنیدن آوا‌ها و صدا‌ها، این صداها را در ذهن خود پردازش می‌کنند و یک ملودی زیبا را می‌سازند. این افراد از کوچکترین آوا‌ها برای ساخت قطعات موسیقی الهام می‌گیرند.

5)هوش جسمی حرکتی

این افراد بسیار فعال هستند و برای کارهای بدنی با فعالیت بالا ساخته شده اند. ورزشکاران، نمونه‌هایی از افراد Body smart یا هوش جسمی – حرکتی هستند.

6)هوش طبیعت

این افراد کسانی هستند که با حیوانات، گل و گیاه و تمام عناصر طبیعت رابطه بر قرار می‌کنند. بر روی میز کار آن‌ها چندین گلدان مشاهده می‌کنید و گل و گیاه از عناصر جدایی ناپذیر این افراد محسوب می‌شود.

7و 8)هوش میان فردی و درون فردی گاردنر

که توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران در ما است و درک و شناخت خود برای انتخاب هدف‌های زندگی. اگر یک مدیر بر روی تمامی این موارد مسلط باشد، از زمان انتخاب نیروهای خود تا هدایت آن‌ها پس از استخدام، لحظه به لحظه آن‌ها را تحت کنترل دارد و از همه مهم تر اینکه نیروهای خود را در پوزیشن مناسب قرار خواهد داد. شما هرگز نباید یک نیروی Body Smart را در داخل سازمان حبس کنید و نگه دارید! نیرویی که دارای هوش جسمی حرکتی است را باید راننده، مسئول خرید و یا ویزیتور قرار دهید. همانطور که نیروی Picture Smart را باید مسئول تدوین ویدیو‌ها، موشن‌ها و امور گرافیکی قرار داد. اگر نقش هر فرد در جایگاه خود مشخص باشد به این جمله ی طلایی خواهیم رسید:

  • Right man
  • On the right job
  • On the right place
  • On the right time

 

شما جز کدام دسته هستید؟ پیشهاد می کنیم یکبار تست گاردنر را به رایگان انجام دهید.

 

روش انگیزه برای بهره وری از کارمندان

بهره وری ایده آل تنها با انگیزه به کارمندان  حاصل می‌شود، تشکر و قدردانی کردن از آنها روشی موفق است. ممکن است نیروی شما به دنبال پول و تشویق مالی نباشد و تنها از شما این انتظار را داشته باشد تا در یک جمع خصوصی و یا عمومی از آن‌ها تقدیر به عمل آورید. بنابراین می‌توانید یک برنامه ی اختصاصی برای آن‌ها تدارک ببینید و مهمانان ویژه را دعوت کنید و در حضور سایر کارمندان و کارکنان و خانواده‌های آن‌ها، از ایشان قدردانی کنید.

در همین حال، باید این توقع را داشته باشید که اگر کارمند شما به بهترین نحو ممکن کار خود را به سرانجام رساند، اگر پاداش نقدی خود را دریافت نکند، ممکن است مأیوس شود و انگیزه خود را برای ادامه کار از دست دهد. قطع به یقین اگر نیرویی داشته باشید که این چنین انگیزه در وی ایجاد می‌شود و این کار را انجام ندهید، ممکن است این نیروی شما نیز دلسرد شود و برای انجام کارهای روزانه و حتی سایر پروژه‌ها، هیچ اشتیاقی نداشته باشد. یکی از بدترین روش‌های ضد انگیزه به کارمندان استفاده از این عمل است.

 

ارتقای شغلی روشی دیگر در ایجاد انگیزه برای کارمندان

یکی دیگر از مراحل ایجاد انگیزه در کارکنان، اعطای موقعیت شغلی جدید و سپردن مسئولیت‌های جدید است. برخی از نیرو‌های شما آن قدر در کار خود مسلط هستند که به دنبال چالش‌ها و ماجراجویی‌های جدید در داخل سازمان هستند و دوست دارن که این چالش‌ها را با موفقیت به انجام برسانند. اعطای یک Position و موقعیت جدید به آن‌ها، می‌تواند در انگیزه بخشی به آن‌ها کمک کند تا جواب های مناسبی برای این ماجرا جویی‌های خود پیدا کنند و خود و شایستگی‌های خود را به اثبات برسانند.

صحبت کردن با تک تک کارمندان، یکی از وظایف مدیر مستقیم در هر بخش از یک مجموعه و انتقال آن به مدیر سازمان است. مدیران مستقیم در هر بخش می‌توانند با نیرو‌های خود به طور مستقیم صحبت کنند و از نگرش آن‌ها در موضوعات مختلف با خبر شوند. امروزه یک مدیر خوب، باید رفتار شناسی و شخصیت شناسی را نیز بداند و در شرکت‌ها و سازمان‌هایی که منابع انسانی به صورت جداگانه وجود ندارد، باید بر این علوم نیز مسلط باشند تا به خوبی بتوانند نیروهای خود را بشناسند ودر ایجاد انگیزه به کارمندان موفق عمل کنند.

تمام تیپ‌های شخصیت شناسی در دوره هوش هیجانی، فروش و همچنین دوره‌ مجزای شخصیت شناسی درمدرسه کسب و کار آیا تدریس می‌شود.

علاوه بر شخصیت شناسی، از دیگر نکاتی که می‌توان در بکارگیری نیروهای یک سازمان اشاره کرد، تسلط بر هشت بعد هوشی هاوارد گاردنر است. اینکه شما به یک شناخت کافی و دقیق از نیروهای خود برسید و بدانید که در کدام موقعیت و سمت، آن‌ها را به کار بگیرید.

نمونه ای از هوش هیجانی در محیط سازمان

با توجه به اینکه شخصیت هر فرد نسبت به فرد دیگر با یکدیگر متفاوت است و افرادی که در محیط سازمانی مسموم کار کرده اند برای خنثی سازی و بهبود هوش هیجانی خود با دیگران همکاران خود با مهارت همدلی کردن می توانند بر این تاثیر منفی در محیط کار اثر گذار باشند.

اگر شما فردی باشید که تاب آوری بالایی دارید، در صورتی که توهینی از سمت دیگر کارمندان و مدیران به شما شود تلاش می‌کنید تا تحمل کرده و نسبت به رفع ایراد اگر از سمت شما بوده اقدام کنید. اهمیت مسئولیت پذیری در این زمان بیشتر حائز اهمیت است.

 

هوش هیجانی به معنی توانایی هر شخص برای مدیریت احساسات، اضطراب و کنترل تنش ها در کنار امیدواری، خوش بینی و داشتن انگیزه در مسیر رسیدن به اهداف است.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۷ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. خدا وکیلی این همه هوش داریم؟ خیلی جالب بود. من فکر می کردم هوش کلا یه هوش iq باشه فقط

    1. سلام رومینا عزیز. بله هوش فقط هوش iq نیست و ما انسان ها هوش های دیگری هم داریم که در بسیاری از موارد از هوش iq مهم تر هم هستند. به طور مثال یکی از مهم ترین هوش های ما انسان ها هوش هیجانی است که تاثیر فراوانی بر زندگی شخصی و کاری ما داره. ممنون که با مقاله ما همراه بودی. توصیه می کنم مقاله های هوش هیجانی ما رو دنبال کنی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا