مقالات بازاریابی و برندینگ

سئو چیست ؟

سئو چیست ؟

امروزه استفاده از راهکارهای بازاریابی آنلاین نقش چشمگیری در توسعه و رشد هر کسب و کاری دارد، سئو سایت  از مباحث داغ و پرطرفدار در حوزه دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود، اکنون ما در دنیایی زندگی می کنیم که بیشتر افراد نیازهای خود را از طریق جستجو در اینترنت برطرف می کنند و مطمئنا کسی برنده این بازی است که دارای سئو بالایی در اینترنت باشد. اما سئو اصلا چه معنایی دارد؟ در این مقاله می خواهیم به پرسش های سئو چیست؟ و مهمترین ابزارهای سئو پاسخ دهیم.

به دنیای سئو وب سایتها خوش آمدید. در این حوزه باید بسیار مطالعه کنید، حساب شده اجرا نمایید، نتایج سئو سایتتان را آنالیز و بررسی کنید و این چرخه همیشگی را از یاد نبرید.

 

سئو چیست؟
 

 

سئو چیست؟

سئو SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization و یکی از روشهای متداول دیجیتال مارکتینگ در جهت بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو و افزایش کمیت و کیفیت بازدیدکنندگان سایت و معرفی محصولات و خدمات شما از طریق بازدید طبیعی موتورهای جستجو نظیر گوگل، بینگ، یاهو و … است. به زبان ساده، سئو ( یا با تلفظ صحیح اس ای او) مجموعه ای از تکنیک ها و دستورالعمل هاست که سبب می شود رتبه سایت شما در کلمات کلیدی خاص بهبود یابد و برای شما افزایش بازدیدکننده و در نتیجه رونق کسب کارتان را بهمراه دارد.

سئو چه کمکی به کسب و کار شما می‌کند ؟

نرخ پهنای باند اینترنت و تعداد تلفن های هوشمند در ایران افزایش یافته است. ضریب نفوذ اینترنت در سال 1397 به 60 درصد رسیده و تعداد کاربران اینترنت در ایران از مرز 40 میلیون نفر گذشته است. میلیون ها کاربر ایرانی از گوگل برای پیدا کردن پاسخ سوالات خود، یافتن محصولات و … استفاده می کنند. بازار رقابت فروش محصولات و خدمات، بیشتر از هر زمان دیگر اهمیت سئو را آشکار میکند و همه می خواهند در بالاترین رتبه های گوگل قرار بگیرند. به عبارت ساده می توان گفت :

هر کجا کاربری حضور دارد، مشتری آنجاست !

بنابراین اگر صاحب یک شرکت، کارخانه، فروشگاه و هر کسب و کار آنلاین یا سنتی هستید، در قدم اول به یک وب سایت نیاز دارید و سئو در قدم بعدی می‌تواند به توسعه و رشد کسب و کارتان کمک کند.

بهینه سازی سایت مهم است چون :

– اکثر کاربران یکی از پنج پیشنهاد بالاتر را در صفحه نتایج جستجو انتخاب می‌کنند و هرچه در این رتبه‌بندی بالاتر باشید در نتیجه بازدیدکننده و مشتری بیشتری را خواهید داشت.

– سئو فقط در مورد موتورهای جستجو نیست و پیاده سازی یک استراتژی خوب در این رابطه باعث بهبود تجربه کاربری و کاربردپذیری وب سایت می شود.

-سئو همچنین باعث ترویج سایت در شبکه‌های اجتماعی می شود. در واقع افرادی که سایت شما را از طریق موتورهای جستجو کشف می کنند به احتمال زیاد آن را در فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس و دیگر شبکه‌های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک می گذارند.

– پنج نتیجه اول گوگل ۶۷ درصد کلیک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

-هنگامی که شما یک کلمه یا سوالی را در گوگل (یا هر موتور جستجوی دیگر) جستجو می‌کنید پاسخ آن از طریق صفحه نتایج (SERP)  نمایش داده می‌شود. در هر لحظه برای مرتب کردن این نتایج مجموعه الگوریتم های پیچیده‌ای اجرا می‌شوند که شامل عوامل رتبه بندی (SEO Ranking Factors) است و موتورهای جستجو با توجه به آن تصمیم می‌گیرند سایت شما در چه رتبه‌ای قرار گیرد. بنابراین سایت بهینه سازی شده با رعایت فاکتورهای سئو، شانس بیشتری برای قرارگیری در رتبه‌های بالا نسبت به سایت‌های غیر بهینه سازی شده دارا است.

 

ابزارهای سئو  (SEO Tools)

اما بعد از اینکه در مورد سئو و روش‌های تاثیرگذار در رتبه بندی موتورهای جستجو خواندید اکنون نیاز به ابزارهای دارید که به شما در تحلیل و آنالیز وب سایت کمک کند. به کمک این ابزارها می توانید عملکرد خود و رقیب‌تان را در هر لحظه مورد بررسی قرار دهید.

Google Analytics

اگر شما در سئو قدم گذاشته اید ، گوگل آنالیتیکس غیر قابل انکار است. مشاهده صفحاتی که بیشترین ورودی و کلیک را از گوگل داشته اند، نرخ خروج از سایت، تحلیل ترافیک و درصد ورودی از طریق موتور جستجو تنها بخشی از اطلاعات مفیدی است که آنالیتیکس در اختیار شما قرار می دهد

Google Search Console

کنسول جستجوی گوگل (GSC) : مجموعه‌ای از ابزارهای مفید است که مستقیما از سوی گوگل جهت کمک به مدیران سایت ارایه شده است. شما می توانید محتوای تکراری، وضعیت ایندکس صفحات و نحوه نمایش سایت در نتایج جستجو و … را مشاهده و بررسی کنید.

Google Keyword Planner

ابزاری از سوی گوگل برای کشف و انتخاب کلمات کلیدی مناسب جهت فرآیند سئو یا کمپین‌های تبلیغات اینترنتی و مشاهده میزان جستجو کلمات مدنظر در بازه زمانی خاص. در نظر داشته باشید برای دسترسی به این ابزار به وی پی ان نیاز دارید.

Google Mobile-Friendly Test

گوگل اهمیت زیادی برای سایت‌های که با رزولوشن‌های مختلف و دستگاه‌های مختلف تطبیق پذیر و واکنش‌گرا است، قائل می شود.

Google PageSpeed Insights

سرعت بارگذاری سایت یکی دیگر از عوامل رتبه بندی است. ابزار تست سرعت گوگل به شما می گویید یک سایت با سرعت خرگوش دارید یا سایتی شبیه لاک پشت! همچنین جهت افزایش سرعت سایت، پیشنهاداتی نیز به شما ارایه می‌شود.

Sitecheckup

سایت چک آپ به عنوان یک سامانه به عنوان یک سامانه تحلیل‌گر، هر وب‌سایتی را از نظر سئو بررسی و آنالیز می‌کند و در راستای حل مشکلات موجود، راهکار‌های اثربخش پیشنهاد می‌دهد و با ارائه گزارش کامل مشکلات سئو به زبان فارسی به شما کمک می کند.

Browseo

یک ابزار عالی برای مشاهده سایت به روش عنکبوت‌ موتورهای جستجو که با آن وضعیت نمایش محتوا و لینک‌های قابل دسترسی را می‌توان دید. اگر بخشی از محتوا یا لینک‌های شما در اینجا نمایش داده نشد برای رفع آن سریعتر اقدام کنید.

Open Site Explorer

سایت اکسپلورر ابزاری برای شناسایی و نمایش لینک‌ها است. این ابزار توسط شرکت MOZ توسعه یافته است و در بخش off-site حسابی به شما کمک می کند. دقت کنید که برخی ویژگی‌های پایه به صورت رایگان ارایه شده است و برای قسمت پیشرفته و دریافت گزارش نیاز به حساب کاربری دارید.

جمع بندی:

در انتها به عنوان جمع بندی، نتایج سئو را می توان بصورت زیر خلاصه نمود :

-در بازدید وب سایت تاثیر بسزایی دارد.

-باعث ایجاد برند می شود.

-باعث افزایش ترافیک سایت خواهد شد.

-وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.

-موجب افزایش فروش محصولات خواهد شد.

-بهترین ابزار برای تبلیغات است.

غولی به نام رنک برین در سئوی سایت

اجرای برنامه سئو نیاز به تجربه و دانش بالا در کار با صفحات وب سایت در حوزه On page و Off Page دارد. هر کدام از این موارد شامل طیفی وسیعی از عملیات و کارهایی هستند که یک متخصص سئو می تواند برای بهبود حرفه ای یک وب سایت انجام دهد. تعریف سئو را فهمیدیم که بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو برای کسب کاربر اورگانیک از نتایج جستجو است. اما آیا همه چیز به همین سادگی امکان پذیر است؟ در ادامه همراه باشید تا با برخی از عناصر مهم در سئوی سایت آشنا شویم.

قبلا موتورهای جستجوی گوگل مانند پاندا، مرغ مگس خوار، پنگوئن و غیره عملکرد ضعیفی در نتایج گوگل داشتند. و اگر شما صفحات سایت را باز می کردید کلی سایت های بی ربط با کلمات کلیدی طولانی و خسته کننده همراه با تبلیغات گاه و بیگاه مواجه می شدید. اما با هر سال پیشرفت ربات های گوگل قویتر از قبل شدند و عملا کنترل نتایج جستجو را به دست گرفتند. گوگل برای مدیریت ربات های گوگل و بهبود نتایج خود برای کاربران  سیستم رنک برین یا هوش مصنوعی را ابداع کرد که بر اساس نتایج ارسالی از ربات های گوگل اقدام به رتبه بندی سایت ها می کند.

رنگ برین مانند انسان های عمل میکند و نیازی به آپدیت ندارد. بلکه با هر بار نتایج جستجو این ربات خودکار نتایج را روش های جستجو را یاد می گیرد. با بهبود و افزایش قدرت رنک برین عملا حوزه سئوی وب سایت وارد تخصص و مهارت پیچیده ای شد که هر کاربر عادی قادر به سئوی حرفه ای نیست. برای همین برای ظاهر شدن در نتایج جستجو لازم است نکاتی را نیز به یاد داشته باشید تا بتوانید تجربه بهتری داشته باشید.

  • برای مخاطب تولید محتوا کنید!

نیاز نیست با کلمات کلیدی و روش های معمول به دنبال رتبه در نتایج گوگل باشید همین که بتوانید صفحات و محتوای ارزشمندی که بر اساس اصول اولیه سئو تولید کنید برای رتبه گیری در نتایج گوگل کافی هستند.

  • محتوای با کیفیت تولید کنید.

قرار نیست محتوای شما متن و تصویر باشد. یا کپی شده یک وب سایت. بلکه محتوای شما باید کاملا اورگانیک و هیچ تشابهی با دیگر مقالات موجود در وب نداشته باشد. برای این منظور در تولید محتوا باید یکسری نکات را رعایت کنید که در فرصت های آتی به آنها در ادامه همین محتوا اشاره خواهیم کرد.

  • سایت خود را موبایل محور کنید.

گوگل برای بهبود نتایج جستجو سایت هایی که از ریسپاسیو بودن عالی برای رفع نیاز کاربر استفاده می‌کند جز اولویت اول خود برای رتبه بندی سایت ها نام برده است.

  • روی لینک های داخلی سایت خود کار کنید.

در الگوریتم جدید گوگل لینک سازی و ارتباط مطالب داخل سایت برای سئوی سایت اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

  • روی لینک سازی خارجی کار کنید.

اشتراک محتوا در شبکه های اجتماعی، تبلیغات ، رپرتاژ آگهی و بک لینک یکی دیگر از روش های بهبود نتایج سایت نزد گوگل است.

در این بازار داغ شبکه های اجتماعی که می تواند بزرگ ترین مزیت برای کسب و کار شما باشد، شما چه کاری انجام داده اید؟ کسب و کار شما چه جایگاهی در این فضا دارد؟ روزانه چند نفر از طریق این شبکه ها با کسب و کار شما آشنا می شوند؟ آیا می دانید همین الان که شما در حال خواندن این مقاله هستید رقیبان قدرتمند شما در سئو، در حال ربودن مشتریان شما هستند؟ اکنون زمان تردید و تاخیر نیست،

این مقاله ادامه دارد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا