معرفی شخصیت

زندگی نامه ریچارد برانسون

زندگی نامه ریچارد برانسون

ریچارد برانسون یکی از شاخص ترین و بزرگ ترین کارآفرینان عصر حاضر است که به لطف دستاورد هایش به یکی از شاخص ترین ترین افراد این حوزه نیز می باشد. داستان زندگی این شخصیت مهم و ریسک های متعددی که وی انجام داده تا به جایگاه کنونی برسد، سر لوحه ی بسیاری از افراد جوانی که قصد دارند تا به دنیای کارآفرینی قدم بگذارند. در ادامه ی مطلب زندگی نامه ریچارد برانسون با ما همراه باشید.

زندگی نامه ریچارد برانسون

ریچارد برانسون یکی از شاخص ترین کارآفرینان انگلیسی است که عمده ی شهرت خود را مدیون تاسیس و مدیریت گروه شرکت های ویرجین است. این ابر شرکت هم اکنون دارای بیش از 400 شرکت زیر مجموعه است که در زمینه های متعددی فعالیت دارند و از برترین های حوزه خود می باشند.

برانسون شخصیت جالبی داشت و از همان جوانی به کارآفرینی علاقه بسیاری داشت. او برای اولین بار در همان جوانی، زمانی که 16 سال داشت، طعم کارآفرینی را تجربه نمود و مجله ای دانش آموزی تاسیس و راه اندازی نمود. تجربه ی بعدی او به عنوان کارآفرین شرکتی بود که آلبوم های موسیقی را برای علاقمندان درب منزلشان تحویل می کرد. این فروشگاه پستی در واقع سنگ بنای فروشگاه های بزرگ زنجیره ای Virgin megastores و Virgin records شد که کارشان فروش آلبوم های موسیقی است. فعالیت های برانسون به خوبی پیش رفت و دهه 1980 به اوج خود رسید، زمانی که او خطوط هوایی Virgin Atlantic را تاسیس نمود. خطوط هوایی که تا کنون بسیار موفق بوده و هر روز بزرگ و بزرگ تر شده است.

سال 2000 سالی بسیار پربار برای برانسون بود، سالی که او موفق شد به خاطر خدمات ماندگارش در حوزه کارآفرینی و تجارت از کاخ باکینگهام، نشان شوالیه را دریافت کند. او در سال 2004 و پس از تجربه موفقیت های بسیار در ویرجین وارد یکی از حوزه هایی شد که از بچگی به آن علاقه داشت و آن هم حوزه هوا فضا بود. او در همین زمینه و در ادامه فعالیتش ویرجین گالکتیک را تاسیس نمود. طبق آخرین آمار های ارائه شده توسط مجله فوربس ثروت او به 6 میلیارد دلار رسیده و او هم اکنون یکی از ثروتمند ترین افراد جهان است.

تولد و تحصیل ریچارد برانسون

ریچارد برانسون در تاریخ 18 جولای 1950 در منطقه بلک هیث در جنوب لندن به دنیا آمد. مادرش ایو برانسون یک مهماندار هواپیما و یک بالرین بود، پدرش هم به عنوان دادیار فعالیت می نمود. او در واقع فرزند اول خانواده بود و دو خواهر کوچکتر از خودش هم داشت. پدر بزرگ ریچارد هم یکی از معروف ترین قاضی های دادگاه عالی انگلستان بوده است.

زندگی نامه ریچارد برانسون

ریچارد برانسون دوران ابتدایی خود را در دبستان اسکایتکلیف آغاز نمود و سپس به مدرسه ی دیگری با نام کلیف ویو هاوس رفت. در ادامه به دلایلی آن مدرسه را نیز ترک کرد و به مدرسه‌ی غیر انتفاعی استو در باکینگهام شایر رفت و تا 16 سالگی در آن به تحصیل ادامه داد.

ریچارد در کودکی به اختلال خوانش پریشی مبتلا شد و رنج زیادی را به همین دلیل تحمل نمود. او همچنین به دلیل این بیماری مشکلات بسیاری را در زمان تحصیلش تجربه نمود. یک نکته ی جالب در مورد او این است که زمانی که می خواست از مدرسه فارغ التحصیل شود، مدیر مدرسه او را کنار کشید و به او گفت که او به دلیل این بیماری احتمالا یک مجرم خواهد شد که نهایتا زندانی می شود یا تبدیل به یک میلیونر می شود که دنیا درباره اش صحبت خواهد نمود. او والدین دلسوزی و به فکری نیز داشت که بیماری او را درک می کردند و همیشه و در هر حالی از او حمایت می کردند. مادر ریچارد خودش به نوعی یک کارآفرین بود و کسب و کاری در زمینه ساخت جعبه های چوبی دستمال کاغذی و سطل های کاغذ باطله به راه انداخته بود و از طریق آن کسب درآمد می نمود. (زندگی نامه ریچارد برانسون)

آغاز فعالیت کاری ریچارد برانسون و ویرجین رکوردز

همان طور که قبلا ذکر نمودیم، ریچارد از کودکی سودای کارآفرینی بر سر داشت. او در سن پایین یک مجله دانش آموزی با نام STUDENT را اداره می نمود که فروش نسبتا خوبی هم داشت. پس از گذشت مدتی مجله ی او به شهرت بالایی رسید به صورتی که او به همین واسطه توانست با افراد مشهوری مثل میک جگر و رونالد دیوید لینگ دیدار و مصاحبه کند که برای او پیشرفت بسیار زیادی محسوب می گردید. او در همان سال ها در مجله اش به معرفی آهنگ ها و آلبوم های موسیقی بسیاری نیز می پرداخت که بعد ها باعث ورود او به این حوزه نیز شد.

زندگی نامه ریچارد برانسون

ریچارد برانسون به واسطه ی ورود نصفه و نیمه ای که به بازار موسیقی داشت، به این صنعت علاقمند شد و فکر فعالیت در این بخش نیز در سر وی افتاد. پس از مدتی او تحت نام ویرجین شروع به فعالیت در زمینه فروش آلبوم و قطعات موسیقی نمود. کسب و کار ریچارد برانسون با وجود قوانین سخت گیرانه و وضع مالیات های سنگین در دهه 1950از همان ابتدای فعالیت رونق خوبی پیدا نمود، گرچه به واسطه ی قوانین مالیاتی چالش های بسیاری را تجربه و همه ی آن ها را رفع نمود. او در این راه کمک هایی نیز از سمت خانواده اش داشت که به زنده نگه داشتن کسب و کارش کمک بسزایی نمود.

ثروت ریچارد

ریچارد به واسطه ی شرکت ویرجین درآمد بسیار خوبی کسب نمود و پس از جمع کردن مقداری پول به همراه نیک پاول شرکت ضبط موسیقی خود را افتتاح نمود. نکته ی جالب در روز های اولیه تاسیس VIRGIN، نا آشنا بودن کارمندان آن شرکت با دنیای موسیقی بود. اولین ساختمانی که توسط ویرجین خریداری شد، در منطقه ی آکسفورد قرار داشت و اولین استودیو موسیقی ویرجین در همین محل تاسیس شد. ویرجین از همان ابتدای فعالیت مشتریان سرشناسی داشت که یکی از این افراد مایک اولدفیلد بود که آلبوم Tubular Bells را در این استودیو ضبط کرد که به یکی از پر فروش ترین آلبوم های زمان خود بدل شد.

فعالیت اصلی ریچارد برانسون

ریچارد برانسون و ویرجین به دلیل فعالیت حرفه ای و مناسبی که داشتند، خیلی زود به شهرت رسیده و موفق شدند با فعالان سر شناس موسیقی قرارداد ببندند. پیتر گابریل، پائولا عبدل، رولینگ استونز و استیو وینوود از مشتریان اولیه ی استودیوی موسیقی ویرجین بودند. قرارداد های بزرگی که ویرجین بست، این شرکت را به سرعت به بزرگ ترین استودیوی ضبط موسیقی که به صورت مستقل فعالیت می کرد، تبدیل نمود. دهه ی 1980 یکی از موفق ترین دهه ها برای این کارآفرین بریتانیایی بود که او در همین مدت توانست گروه های مشهوری مثل کالچر کلاب را به دنیای موسیقی معرفی نماید.

هواپیمایی ویرجین آتلانتیک

ریچارد برانسون در ادامه فعالیت خود در حوزه کسب و کار ها در سال 1984 شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک را افتتاح نمود و به همین واسطه پا در عرصه ی حمل و نقل هوایی گذاشت. او در اتوبیوگرافی خود درباره تاسیس این شرکت هواپیمایی می گوید:

” علاقه ی اصلی من در زندگی، مواجهه با شرایط دشوار و مشکلات بزرگ است. من علاقمند هستم زندگی را تا حد نهایت تجربه کرده و همه چیز را امتحان کنم ”

زندگی نامه ریچارد برانسون

اوائل دهه 1990 میلادی بین برانسون و بریتیش ایرویز درگیری های بسیاری رخ داد و او را دچار چالش نمود. هواپیمایی بریتیش ایرویز جند شکایت علیه ویرجین آتلانتیک مطرح نمود و ریچارد در پاسخ به این اتهامات هواپیمایی انگلستان را به تلاش ناعادلانه برای جذب مسافر متهم نمود. در نهایت بریتیش ایرویز در این پرونده متهم شد و به پرداخت 3 میلیون پوند محکوم گردید. برانسون هم این پول را دریافت و بین کارمندان خودش تقسیم نمود.

او در سال 1992 برای حفظ شرکت هواپیمایی خود مجبور شد ویرجین رکوردز را بفروشد و در مصاحبه ای گفت که به خاطر این کار گریه کرده است. او به دلیل علاقه ای که به صنعت موسیقی داشت بعدها v2records را تاسیس نمود و دوباره به این بازار وارد شد. شرکت ویرجین در زمینه صنعت هوایی غعالیت های بسیاری انجام داد و همیشه سعی داشت تا این فعالیت را گسترش دهد. در ادامه برانسون شرکت هواپیمایی Euro Belgian Airlines که متعلق به کشور بلژیک بود خریداری نمود و نام آن را Virgin Express نامید. در نهایت در سال 2006 شرکت هواپیمایی بروکسل ایرلاینز هم در این هواپیمایی ادغام شد و برانسون به فکر گسترش فعالیتش در آمریکا و نیجریه افتاد که باعث شد تا او  Virgin America و Virgin Nigeria را افتتاح نماید.

رویای سفر به فضای ریچارد برانسون

در 25 سپتامبر 2004 ریچارد برانسون اعلام نمود که قصد دارد تا شرکتی تخصصی برای توسعه توریسم فضایی تاسیس نماید. او نام این شرکت را ویرجین گالکتیک نامید و تصمیم بر این شد تا او از فضاپیمای Space One استفاده نماید. ریچارد این شرکت را به کمک پل آلن تاسیس نمود و بخش مهندسی را نیز به شخصیت افسانه ای هوافضای آمریکا، برت روتان واگذار نمود. هدف اولیه مد نظر این شرکت جا به جایی مسافران در ارتفاع پایین بود و هدف ثانویه هم این بود که گردشگران به فضا بفرستد. ریچارد برای تبلیغات این برند عنوان می کرد که در اولین سفر فرزندان خود را به فضا می فرستد. او همچنین روی جت شخصی خودش هم به تبلیغ این پروژه پرداخت و نام فضا پیا را حک نمود.

یکی دیگر از اموری که ریچارد برانسون به آن وارد شد، حوزه حفاظت از محیط زیست بود. او در همین راستا شرکت Virgin fuel را تاسیس نمود و به تامین سوخت پاک تر با قیمت پایین تر برای خودرو ها و هواپیما ها پرداخت. او در مصاحبه ای عنوان نموده است که اعتقادی به مقوله ی گرم شدن کره زمین نداشته اما طی جلسه ای که با ال گور داشته به این موضوع علاقمند شده و با آگاهی از مخاطرات آن به این حوزه ورود کرده است. او در سال 2006 عنوان نمود که سود سال جاری ویرجین آتلانتیک را روی پروژه های حفاظت از محیط زیست هزینه می کند. عددی که حدود 3 میلیارد دلار تخمین زده شد.

از دیگر صنایعی که ریچارد برانسون وارد آن شد، صنعت موبایل بود. او ابتدا ویرجین موبایل را در سال 1999 میلادی تاسیس نمود و آن را در سال 2006 میلادی به تلویزیون کابلی انگلستان فروخت. او باری دیگر به این صنعت وارد شد و این بار ویرجین مدیا را بنیان گذاری نمود.

شرکت بعدی که برانسون تاسیس نمود، ویرجین کامیکس بود که او با افتتاح این شرکت در سال 2006 قصد داشت تا وارد حوزه انیمیشن شده و رقیب شرکت های بزرگ شود. او در زمینه سلامتی هم ورود نمود و Virgin health bank را تاسیس نمود. کاری که این شرکت انجام می داد این بود که به والدین اجازه می داد برای استفاده های بعدی بتوانند سلول های بنیادی نوزادان خود را در آن ذخیره کنند. برانسون همچنین در سال 2007 کمپینی با عنوان چالش زمین ویرجین را تدارک دید که هدف اصلی آن تشویق دانشمندان جهان در راستای از بین بردن گازهای گلخانه ای بود. او همچنین برای این کار سالانه جایزه ای بالغ بر 25 میلیون دلار در نظر گرفته بود.

ریچارد و شرکت های تحت مالکیت او در طول عمر خود در زمینه های متعددی فعالیت نموده اند. آن ها مدتی هم اسپانسر Formula1 شده و موفقیت هایی را نیز تجربه نمودند. در یکی از مسابقات فرمول وان، برانسون بر روی یکی از اتوموبیل هایش شرط بست و شرط را باخت. به همین دلیل مجبور شد در یک پرواز به عنوان مهماندار خدمت کند. برانسون هم چنین به صنعت پهپاد ها هم علاقه داشته و در شرکت 3d robotics سهام دار است.

ریچارد برانسون همچنین پروژه های بسیاری داشته است که با شکست مواجه گردیده اند. به طور مثال از شکست های او می توان به Virgin clothes، Virgin cars، Virgin publishing، Virgin cola و Virgin brides اشاره نمود. همچنین، فعالیت های برانسون همیشه با شک و شبهه ی مالیاتی همراه بوده است. او معمولا سرمایه گذاری های خود را در جزایر کارائیب انجام می دهد که مشمول مالیات بالا نشود. البته برانسون دلیل زندگی در جزیره Necker را آب و هوای سالم و سلامت آن منطقه می داند. همان طور که گفته شد برانسون فعالیت های محیط زیستی فراوانی نیز دارد که همواره با انتقاد هایی روبروست. یکی از فعالیت های این چنین او سرمایه گذاری در پارک آبی Sea world بوده که حامیان محیط زیست معتقدند، وجود چنین پارک های آبی به کل از پایه و اساس اشتباه است.

امور متفرقه ریچارد برانسون

او همیشه علاقه ی بسیاری به رکورد شکنی و چالش های متعدد داشته است. او برای شرکت در شرط بندی های مختلف با بالون به نقاط مختلف جهان سفر نموده است. او همچنین از کانال آبی آنگلستان با وسیله ی نقلیه چند منظوره عبور نموده است. او این سفر را در یک ساعت و 40 دقیق و 6 ثانیه به پایان رسانده است که از این حیث رکورد دار است.

برانسون همچنین در فیلم های سینمایی متعدد و برنامه های تلویزیونی بسیار حضور داشته است. به طور مثال می توان به مجموعه تلویزیونی friends اشاره نمود که او نقش خودش را بازی نموده است. او علاوه بر این امور، فعالیت های بشر دوستانه و خیر خواهانه ی بسیاری نیز دارد. او در جلسه ای که با نلسون ماندلا داشت تصمیم گرفت تا موسسه ای بشر دوستانه تاسیس نماید که به مردم قاره آفریقا کمک کند. نام این سازمان Elders است که کوفی عنان وظیفه ی مدیریتش را بر عهده دارد.

 

ریچارد همچنین در موسسه ی دیگری هم که برای کمک به کودکان گم شده تاسیس شده بود، نقش بنیان گذار را داشته است. او موسسه ی دیگری هم تاسیس نموده که در زمینه گرم شدن کره زمین فعالیت دارد.

 

افتخارات ریچارد برانسون

ریچارد برانسون در سال 1993 دکترای افتخاری فناوری از دانشگاه لفبورگ را دریافت نموده است. او همچنین در سال 1999 از دست ملکه انگلستان نشان شوالیه را دریافت نمود که یکی از مهم ترین افتخارات وی محسوب می شود. او این نشان را در سال 2000 از دست چارلز، شاهزاده ولز طی مراسمی در کاخ باکینگهام دریافت نمود. او در همین سال نشان تونی جانوس را به علت فعالیت هایش در زمینه پرواز های تجاری دریافت کرد.

او در سال 2002 در رتبه 85 از لیست صد شخص برتر تاریخ بریتانیا قرار گرفت که افتخار مهم دیگری برای وی محسوب می گردید. او هچنین در سال 2007 در لیست صد فرد برتر جهان از نگاه مجله تایم قرار گرفت. در همان سال بان کی مون جایزه شهروند جهانی را از طرف سازمان خبرنگاران سازمان ملل متحد به وی اعطا نمود.

 

فروش یکی از بخش های مهم هر سازمان یا مجموعه ای است که هدف ان مدیریت و مهندسی فروش سازمان است.

 

زندگی شخصی ریچارد برانسون

ریچارد برانسون در سال 1972 با کریستین توماسی ازدواج نمود، اما 7 سال بعد از او جدا شد. او بار دیگر در سال 1989 ازدواج کرد و این بار مراسم عروسی اش را در جزیره شخصی اش به نام نکر برگزار نمود. این جزیره یکی از مجموعه جزایر بریتیش ویرجین است. او همچنین یک کشتی خصوصی هم دارد که نام آن را نیز نکر نهاده است.

این میلیاردر انگلیسی یک فرزند دختر به نام هولی دارد که متولد 1981 میلادی است و همچنین یک فرزند پسر دارد که سم نام داشته و متولد 1985 میلادی است. هر دوی این فرزندان حاصل ازدواج او با همسر دومش هستند. برانسون در سال 1998 اتوبیوگرافی خود را منتشر نمود و نام آن را losing my virginity نامید. این کتاب پس از انتشار به یکی از پر فروش ترین کتاب های جهان تبدیل گردید.

ریچارد برانسون علاقه ی شدیدی به ورزش موج سواری و کایت دارد و همچنین او چندین رکورد جهانی به نام خود ثبت نموده است.

در سال 2017 طوفان ایرما صدمات جدی به جزیره نکر وارد نمود. این دومین باری بود که محل زندگی برانسون دچار سانحه می شد. اولین حادثه در سال 2011 اتفاق افتاد و جزیره نگر به دلیل توفان آیرین دچار آتش سوزی شد. او همچنین یک بار در سال 2017 متهم به تجاوز جنسی شد که به کل این اتهام را رد کرد و آن را بی پایه و اساس خواند.

او همچنین به خاطر سبک لباس پوشیدنش در بین کارآفرینان و میلیاردرها شهرت دارد. ریچارد یکی از سر سخت ترین افراد در مورد پوشیدن لباس های رسمی و زدن کراوات است. او معتقد است که کت و شلوار و کراوات توسط مدیران به کارمندان تحمیل می شود زیرا آن ها خودشان روزی تحت همین تحمیل قرار گرفته اند. برانسون همچنین کتاب های مشهور متعددی در زمینه های کارآفرینی، بیوگرافی، ایده پردازی و در نهایت موفقیت منتشر نموده است که عموم آن ها از طریق انتشارات خودش با نام ویرجین بوکس به انتشار رسیده است.

نقل قول های معروف ریچارد برانسون

* همیشه برند هایی پیروز و موفق خواهند بود که هدفی بالاتر از کسب سود داشته باشند.

* فرصت های تجاری دقیقا مثل واگن های مترو هستند زیرا یکی پس از دیگری به زندگی ما می آیند.

* راه اندازی یک کسب و کار موفق زمانی محقق می شود که با حل کردن مشکلات آغاز گردد. حل کردن مشکلات هم از گوش نمودن صحیح و دقیق آغاز می شود.

* شما نمی توانید راه رفتن را با پیروی از قوانین فرا بگیرید. شما زمانی می توانید راه رفتن را به خوبی یاد بگیرید که امتحان کنید و زمین بخورید.

* هدف اصلی من در زندگی این است که تا می توانم خودم را به چالش بکشم. از نظر من زندگی مانند یک دانشگاه است که هر روز نکات و تجربیات جدیدی برای آموختن به ما دارد.

* کسب و کار از نظر من بدین معنی است که شما چیزی را بسازید که زندگی دیگران را راحت تر کند.

* برای ساختن یک کسب و کار علاوه بر اینکه باید تلاش گر و فداکار باشید، باید بتوانید کارهای خود را به دیگران هم واگذار نمائید. شما باید تیمی تشکیل دهید که بتوانند بدون مدیر هم کار خود را به خوبی انجام دهند.

* به عقیده ی من زندگی کارمندی و این که شما منتظر بمانید تا ساعت کاری تمام شود، در واقع نوعی خیانت به ذات کارآفرینی است که در همه ی افراد وجود دارد.

ریچارد برانسون همانند بسیاری از افراد مشهور دستی هم بر سیاست داشته و دارد. او یک بار به عنوان نامزد شهرداری لندن معرفی شد که علاقه ی زیادی به آن نشان نداد. برانسون از عضویت انگلستان در اتحادیه ی اروپا نیز حمایت کرد و مخالف رفراندومی بود که در سال 2016 برای جداد شدن بریتانیا از تحادیه اروپا برگزار شد. او در مصاحبه ای عنوان نمود که این رفراندوم خسارات بسیاری به کسب و کار و هولدینگ او وارد نموده است. 

 

 

فروشندگی حرفه ای همیشه با هم پیوند خورده اند، زیرا اگر مذاکره ای خوب انجام نشود منجر به فروش و نتیجه نخواهد شد.

 

بنر شخصیت شناسی mbti

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا