مقالات زبان بدنمقالات مهارت های فردی

زبان بدن چهره

انسان موجودی اجتماعی خلق شده و از همان بدو تولد برای رفع نیازهای خود به دیگران یعنی پدر و مادر خود نیازمند است و برای بیان خواسته‌های خود به‌علت اینکه هنوز به زبان گفتار مسلط نیست از روش‌هایی چون زبان بدن چهره به صورت غریزی استفاده می کند. اما در طول عمر و با بالا رفتن سن نیز انسان در کنار زبان گفتار، همچنان زبان بدن را نیز کنار نمی‌گذارد. اتفاقا افراد موفق در روابط خود با دیگران حتما به خوبی و به درستی از زبان بدن استفاده می‌نمایند. زبان بدن موارد زیادی را شامل می‌شود که یکی از مهم‌ترین بخش های آن که اصلی‌ترین نشانه حالت فرد زبان بدن چهره و زبان بدن دست‌ها می‌باشد، که در این مقاله سراغ زبان بدن چهره میرویم.

زبان بدن چهره :

وقتی فردی احساس خاصی در مراوده با طرف مقابل دارد، مثلا از بحث در حال انجام ناراحت است، اولین نمود آن را می‌توان در حالت چهره وی مشاهده نمود. حتی نوع نگاه افراد می‌تواند به خوبی پیام را به طرف مقابل برساند. افرادی که در زمینه بازاریابی و فروش کار می‌کنند باید خود را به فنون مذاکره مسلط گردانند و یکی از اصلی‌ترین ابزارهای داشتن مذاکره قوی و موفق، استفاده از زبان بدن است و طبیعتا یکی از اصلی‌ترین موارد در مقوله زبان بدن، زبان بدن چهره می‌باشد که به همین جهت قصد داریم در این مقاله به برخی از حالات زبان بدن چهره اشاره نماییم.

در ابتدا بد نیست کمی با آناتومی صورت آشنا شویم. در صورت هر انسانی به طور تقریبی 50 عضله قرار دارد که می‌توانند سیگنال‌های مفهومی غیر‌کلامی را به طرف مقابل انتقال دهند. اما حتی موارد جزئی‌تری چون رنگ چهره، میزان بشاشیت صورت و رطوبت پوست هم می‌توانند در انتقال مفاهیم، موثر واقع شوند.

شناخت زبان بدن در اصول مذاکره و فروش هم یکی از مهمترین نیازات هر فروشنده حرفه ای محسوب می شود که لازم است اگر قصد دارید به یک فروشنده حرفه ای تبدیل شوید حتما دوره زبان بدن را فرا بگیرید.

  • پلک زدن در زبان بدن چهره

یکی از طبیعی‌ترین حالات چهره هر انسانی، پلک زدن چشم‌هاست. اما بعضا دیده می‌شود که فرد خیلی زیاد یا خیلی کم پلک می‌زند. از این موضوع می‌توان حالت فرد را به درستی دریافت. اینجاست که تسلط به نکات زبان بدن یکی از مهم ترین موارد در امر مذاکره است. زیرا هم با استفاده درست از زبان بدن می‌توانیم به خوبی مفاهیم و حالات خود را به دیگران بفهمانیم و هم اینکه از طرف دیگر با دانستن این نکات می‌توانیم حالات طرف مقابل را به درستی درک نماییم و رفتار و عمل خود را با آن هماهنگ نماییم.

با دانستن نکاتی در مورد نوع پلک زدن هم می‌توان به درستی به حالات طرف مقابل آگاه شد. افرادی که زیاد و به سرعت پلک می‌زنند به طور عمومی در حالتی قرار دارند که احساس ناراحتی می‌کنند. افرادی که خیلی کم پلک می‌زنند نیز یا خیلی ریلکس هستند یا اینکه به طور عمدی سعی می کنند خود را هیجان زده نشان ندهند، در حالی که در حقیقت هیجان زیادی دارند. گاهی هم افراد به صورت نامنظم پلک می‌زنند. نامنظم پلک زدن به این معناست که فرد به طور کاملا عمدی قصد دارد حرکات چشم خود را کنترل نماید.

  • مستقیم زل زدن در چشم طرف مقابل در زبان بدن چهره

یکی از موارد بسیار رایج در زمینه زبان بدن چهره، مستقیم زل زدن در چشم طرف مقابل است که به معنای توجه است. یعنی اگر به چشمان فردی که در حال صحبت است خیره شویم، بدین معناست که به صحبت‌های وی توجه و علاقه نشان می دهیم. البته تماس چشمی خیلی طولانی و بدون وقفه بعضا تهدید آمیز نیز می‌باشد.

اما وقتی فردی در هنگام صحبت کردن کسی مرتب به این سو و آن سو نگاه کند، یعنی زیاد از صحبت‌های وی حس خوبی نداشته و حس راحتی در جمع را نیز ندارد و برای مخفی کردن احساس حقیقی خود به این گونه نگاه کردن می‌پردازد. به همین جهت است که باید به نوع نگاه کردن به طرف مقابل در حین انجام مذاکره بسیار با دقت بنگریم و آن را موردی کوچک و بی ارزش نشماریم. زیرا می‌تواند در نتیجه مذاکره و موفقیت ما تاثیر شگرفی داشته باشد.

  • حالات چشم ها در زبان بدن چهره

اگر در هنگام صحبت کردن شما، مخاطبتان به سمت بالا نگاه می‌کند یعنی فکر و احساس وی درگیر حرف‌های شما شده و وی در حال تفکر در مورد حرف‌های شماست. اما اگر نگاه به بالا با تنفس عمیق همراه شود می توان گفت که فرد مورد نظر از حرف‌های شما خسته شده و برایش کسالت آور می‌باشد و یا حتی در درجات بالاتر وی عصبانی شده است.

اما اگر نگاه طرف مقابل رو به پایین باشد یا با نگاه‌های سریع به صورت شما مرتب رو به پایین هم نگاه کند، وی انسانی مطیع می‌تواند باشد. اما این نوع نگاه می‌تواند در مواردی که شخص در برابر طرف مقابل احساس راحتی نداشته باشد یا از وی خجالت کشیده یا حتی در برابر وی احساس گناه کند هم اتفاق بیفتد و در چنین حالتی نگاه رو به پایین می‌تواند نشانه حیا نیز تلقی شود.

  • حالات ابروها

یکی دیگر از بخش های اصلی در مقوله زبان بدن در مذاکره، ابروها می‌باشند که بسیار در دید طرف مقابل بوده و با حالت خود می‌توانند مفاهیم و سیگنال های متعددی را منتقل نمایند. معمولا در تماس‌های چشمی، به علت نزدیکی ابروها به چشم، آن ها نیز به شدت در معرض دید هستند و به همین علت به خوبی مفاهیم را می‌توانند منتقل کنند.

ابروهای رو به بالا معمولا نشان دهنده تعجب است که در اکثر مواقع همراه با باز شدن بیشتر چشم‌ها همراه می‌شود.هر چه بیشتر افراد متعجب شوند، ابروهایشان بیشتر بالا می‌رود. گاهی هم ابرو بالا بردن ابرو می‌تواند نشانه از از ترس یا نگرانی نیز باشد.

اما وقتی که افراد یکی از ابروهای خود را بالا می‌بردند، مفهومی طعنه آمیز را منتقل می‌کنند. بدین ترتیب که می‌تواند این شرایط برای نشان دادن عدم اعتماد و پرسش و شک و بدبینی به کار رود.

ابروها اگر رو به پایین قرار گیرند، بیانگر آزرده خاطر بودن می‌باشند. بعضا افراد برای بیان دلخوری و ناراحتی خود از دیگران و از موضوع مورد بحث ابروهای خود را پایین می‌آوردند. اگر پایین آوردن ابروها همراه با پایین آوردن سر باشد، تکنیکی برای محافظت چشم ها از دیده شدن از یک زاویه خاص به شمار می‌رود که طرف مقابل نتواند سیگنال درست را به سادگی از چشمان فرد دریافت کند که این موضوع می‌تواند برای علاقه یا مواردی چون مخفی کاری و تزویر مورد بهره برداری قرار گیرد.

  • حالات و حرکات دهان در زبان بدن چهره

یکی دیگر از نکات اصلی زبان بدن چهره، در زمینه حرکات و حالات دهان است. به عنوان مثال وقتی افراد لب‌های خود را گاز می‌گیرند، دارای اضطراب فراوان هستند. گزیدن لب پایین یعنی فرد احساس نگرانی دارد یا اینکه ترس و حس عدم امنیت وجود وی را فرا گرفته است.

لبخند زدن یکی دیگر از اصلی ترین موارد در زمینه زبان بدن چهره است. لبخند معانی مختلفی می‌تواند داشته باشد. شاید گاهی به معنای حس رضایت و آرامش و برتری باشد. در مواردی دیگر نیز لبخند می‌تواند مصنوعی بوده و با در حالت بد بینانه به معنای طعنه به طرف مقابل به کار برود. در حالتی که چروک کنار چشم در لبخند ایجاد شود، می‌توان خنده را خنده واقعی دانست. همچنین در خنده‌های واقعی و غیر مصنوعی، لپ‌ها به سمت عقب می‌روند.

محکم بستن لب ها نیز بدین معنی است که فرد به شدت از شرایط موجود ناراضی است. همچنین می‌تواند به معنای عدم اعتماد نیز به کار رود. گاهی نیز افراد جلوی دهان خود را با دست‌هایشان می‌گیرند. این حرکت نیز به معنای این است که فرد واکنش های احساسی خود را پنهان می‌کند.

لب‌ها

وقتی لب‌ها کشیده شده و گوشه آن‌ها به سمت بالا رود، می‌توان آن را به معنای شاد بودن و رضایت طرف تلفی کرد.

لب‌های آویزان گاها به معنای غمگین و افسرده بودن است و گاها نشانه خواب آلودگی است و فرد به نوعی درحال استراحت به سر می‌برد. در چنین حالتی ماهیچه لب‌ها کشیده شده نیست. اما به طور عموم لب‌های آویزان را به بی اعتنایی فرد نسبت به چیزی یا موضوعی که مطرح است می‌توان تعبیر نمود. این بدین معناست که فرد از موضوع مطرح در مذاکره احساس نا امیدی کرده و موضوع برای وی کاملا بی اهمیت و کسل کننده شده است.

لب‌های چروکیده و جمع شده هم به ویژه زمانی که با دست لمس شوند این موضوع را بیان می‌کند که فرد در مورد موضوع مورد بحث به شک و تردید افتاده و با عدم اطمینانی که دارد دچار استرس هم شده است.

گاز زدن لب یا جویدن آن نشانه استرس طرف مقابل است. اگر در حین صحبت با شما چنین رفتاری را کرد بدانید حرف های شما استرس زا بوده و بهتر است روی کلمات خود دقت داشته باشید تا به فرد فشار وارد نشود.

جلو دادن لب پایینی نشانه قهر و ناراحتی و بالا بودن عصبانیت فرد محسوب می شود. ایم زبان بدن بیشتر در بچه ها به وضوح قابل مشاهده است.

زبان بدن یکی از روشهای ارتباط غیر کلامی است که به وسیله آن می توان احساسات خود را با دیگران منتقل و احساسات آنها را درک کرد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا