مقالات مهارت های فردی

خود انگیزشی چیست؟

خود انگیزشی چیست؟

خود انگیزشی یا Self Motivation همانند بسیاری از رفتارهای انسان یک مهارت محسوب می‌گردد که عموما به صورت ذاتی در افراد یافت نمی‌شود، اما می‌توان آن را با تلاش فرا گرفت و در صورت وجود تقویت نمود.

خود انگیزشی همان طور که از نامش پیداست به معنای توانایی انگیزه دادن و برانگیختن خود در شرایط سخت و بحرانی و در واقع روشی برای حرکت رو به جلوست. خود انگیزشی یکی از المان‌های مهم هوش هیجانی است که در ادامه قصد داریم شما را با آن آشنا سازیم. با ما در ادامه مطلب ” خود انگیزشی چیست؟ ” همراه باشید.

تعریف خود انگیزشی

همان طور که پیش تر نیز ذکر گردید، خود انگیزشی به معنای انگیزه بخشی به خود برای ادامه حرکت به سمت جلو در مسیر زندگی است. اجازه بدهید با یک مثال تعریف خود انگیزشی را آغاز کنیم. اگر به یک کودک بگوئیم، اگر اسباب بازی‌های پخش شده‌اش را جمع کند، پاداشی می‌‌گیرد و اگر این کار را انجام ندهد تنبیه می‌شود،

در کودک انگیزه ای به نام مسئولیت پذیری ایجاد می‌شود تا این کار را انجام دهد. این انگیزه از درون کودک سرچشمه نگرفته است و عاملی بیرونی این انگیزه را ایجاد نموده است. اگر این عامل بیرونی وجود نداشته باشد، احتمالا کودک به سراغ اسباب بازی‌هایش نرفته و آن‌ها را جمع نمی‌کند. کودکان عموما خود انگیزشی ندارند، اما برای بالغ‌ها این موضوع کاملا متفاوت است.

 

زمانی که ما بالغ می‌شویم، به شخصی تبدیل می‌شویم که به دنبال اهدافش می‌رود و برای رسیدن به آن تلاش می‌کند. تمام انگیزه‌های ما یک جا جمع می‌شود و ما را به سوی چیزی که می‌خواهیم هدایت می کند. برای رسیدن به موفقیت باید بتوانیم هر روز و هر لحظه به خودمان انگیزه بدهیم که دقیقا مفهوم خود انگیزشی است.

کاربرد خود انگیزشی در زندگی روزمره

خود انگیزشی کاربردهای فراوانی دارد که در ادامه قصد داریم تعدادی از آنها را برای شما روشن سازیم:

  • تنظیم اهداف با استفاده از خود انگیزشی

یکی از مهم‌ترین کاربردهای خود انگیزشی، تنظیم اهداف است. افراد موفق عموما اهدافی برای خود در نظر می‌گیرند و آن اهداف را دنبال می‌کنند. خود انگیزشی به این افراد کمک می‌کند تا همیشه به دنبال هدف خود بروند و دست از رسیدن به اهدافشان نکشند.

  • برخورداری از برنامه با خود انگیزشی

افرادی که عموما انگیزه ای ندارند نمی‌توانند برای خود برنامه ای قابل قبول طراحی نموده و آن را دنبال کنند. اما بالعکس افرادی که مدام در خود انگیزه ایجاد می‌کنند، برای رسیدن به اهداف خود برنامه ریزی می‌کنند و همیشه برای دنبال کردن آن برنامه تلاش می‌کنند. در  واقع آنها با خود انگیزشی تلاش می‌کنند تا در مسیر درست به حرکت ادامه دهند.

خود انگیزشی چیست؟

  • بالا بردن ریسک پذیری با استفاده از خود انگیزشی

افراد موفق عموما یک خصیصه مشترک دارند و آن هم این است که انسان‌های ریسک پذیری هستند. این افراد در واقع به سوی ریسک جذب می‌شوند، زیرا می دانند که اگر این کار را انجام ندهند، پیشرفت نخواهند کرد. افرادی که انگیزه کافی را در خود نمی‌بینند عموما علاقه ای هم به ریسک کردن ندارند و به همین دلیل شاهد پیشرفتی نیز نخواهند بود. افرادی که انگیزه بالایی دارند، عموما اشتیاق ریسک پذیری بیشتری دارند و همین موضوع است که آنها را سریع تر به سوی هدفشان سوق می‌دهد.

  • خوش بینی با استفاده از خود انگیزشی

انسان‌هایی که خوش بین هستند، به آینده ای بهتر امید دارند و مدام به خود انگیزه می‌دهند تا شور و اشتیاق لازم را برای ادامه مسیر بدست بیاورند. افرادی که به خودشان انگیزه می‌دهند، افرادی هستند که نسبت به آینده شان خوش بین هستند در حالی که افراد بی انگیزه، بدبین و منفی هستند و این انرژی منفی برای آنها مانند یک ترمز عمل می کند.

  • مسئولیت پذیری با خود انگیزشی

تفاوت افرادی که مدام به خودشان انگیزه می‌دهند با افرادی که انگیزه ای برای ادامه ندارند، در این است که آنها مسئولیت پذیر هستند . مسئولیت موفقیت و شکست‌هایشان را می‌پذیرند. این دسته از افراد زمانی که اشتباهی مرتکب می‌شوند، با دقت به آن نگاه می‌کنند، دلیل آن را پیدا می کنند و از آن درس می‌گیرند، در حالی که انسان های بی انگیزه عموما دیگران را مسبب شکست‌هایشان می‌دانند و به همین دلیل پیشرفت نمی کنند.

 

خود انگیزشی

بالا بردن اعتماد به نفس با خود انگیزشی

شخص با انگیزه با شخص بی انگیزه تفاوت‌های بسیاری دارد که یکی از آنها این موضوع است که افرادی که به خود انگیزه می‌دهند، به خاطر دستاورد‌هایی که در زندگی داشته اند، هر چند کوچک، اعتماد به نفس بالاتری برای ادامه دادن مسیرهای سخت و روبرو شدن با چالش‌های بزرگ تر دارند. افراد بی انگیزه عموما توانایی روبرو شدن با چالش‌ها را ندارند، به همین دلیل درجا می‌زنند و پیشرفت نمی‌کنند.

روش‌های تقویت خود انگیزشی

در ادامه مقاله خود انگیزشی چیست؟  قصد داریم تا نحوه تقویت مهارت انگیزه دادن به خود را برای شما شرح دهیم:

  • همین حالا شروع کنید و به خودتان انگیزه بدهید.
  • چیزهای کوچک را ببینید و با همین موارد کوچک شروع کنید.
  • برای شروع، با یک اتفاق خیلی خیلی کوچک شروع کنید.
  • سعی کنید تمرکز داشته باشید و خود را از حواس پرتی‌های روزانه دور کنید.
  • از نزدیکانتان انگیزه بگیرید و انرژی منفی را دور کنید.
  • تا می‌توانید با خودتان مهربان باشید.
  • از افرادی هم که نمی‌شناسید بهره بگیرید.
  • سپاس گذار آنچه که دارید باشید.

چند نمونه از کاربرد خودانگزیشی در زندگی دیگران را نام ببرید؟

فرض کنید شخصی سر کار می رود اما رضایتی از کار خود و رفتن به کار ندارد و ضرفا به عنوانت امین امرار معاش تحمل می کند به این خودانگیزشی نمی گویند. در مقابل شخصی که صرفا بدون هیچ اجباری برای کار خود با رضایت کامل می رود به آن خودانگیزشی می گویند.

اپر دانش آموزشی که به زور تکالیف خود را انجام می دهد و در صورت انجام ندادن آن تنبیه می شود خود انگیزیشی گفته نمی شود. در مقابل به دانش آموزشی که از روی علاقه و صرفا با هدف یادگیری تحصیل می کند خود انگیزشی می گویند.

اگر شخصی صرفا با دعوت دوستان یا توصیه های پزشکی باشگاه ورزشی می رود به آن خود انگزیشی نمی گویند. در مقابل کسی که در هر زمان دلخواه می‌خواهد می تواند به باشگاه ورزشی برود خود انگیزیشی می گویند. به معنیر ساده انجام هر عملی که صرفا با خواسته و رضایت خود شما باشد به آن خود انگیزیشی می گویند.

خود انگیزشی و هوش هیجانی

همان طور که در ابتدای مطلب خود انگیزشی چیست؟  نیز ذکر کردیم، خود انگیزشی یکی از المان های مهم هوش هیجانی است. هوش هیجانی به معنای کنترل عواطف و احساسات در خود و دیگران در زمان بحران و شرایط سخت است. تفاوت انسان ها عموما در شرایط سخت مشخص می‌شود و آن کسی که بتواند در چنین وضعیتی روحیه خود را حفظ نموده، به خود انگیزه دهد و تصمیم‌های درست بگیرد، نسبت به بقیه موفق تر خواهد بود.

آنچه ذکر شد دقیقا مصداق هوش هیجانی بالاست که با خود انگیزشی ممکن می‌شود. خود انگیزشی یکی از مهارت های مهمی است که به صورت خاص در دوره هوش هیجانی مدرسه کسب و کار آیا تدریس می‌شود. دوره هوش هیجانی یک دوره کارگاهی معجزه آساست که مهارت های متعددی را به صورت فردی به شما آموزش می‌دهد. هدف این دوره این است که شما بتوانید این مهارت ها را در خود پرورش داده و در نهایت بتوانید بر احساسات و هیجانات خود کنترلی صد درصدی داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با دوره هوش هیجانی آیا لطفا کلیک کنید:

خود انگیزشی در سازمان

خود انگیزشی در سازمان یک نیروی مهم برای حرکت رو به جلوی نیروهای سازمانی برای رسیدن به اهداف است. ایجاد مهارت خود انگیزشی باعث ایجاد جنب و جوش و خلاقیت در بین کارمندان می شود و باعث می شود مهارت و شایستگی های خود را به اثبات برسانند. اما برای ایجاد حس خود انگیزشی در سازمان چه کاری می توان کرد؟

خود انگیزشی یک فاکتور مهم برای بقای نیروهای سازمانی محسوب می شود. مدیران سازمان آگاه هستند که اگر هیجان و انگیزه ای در کار برای کارمندان نباشد، آنها از کار دلسرد شده و نسبت به مسئولیت پذیری و انجام کار دلسرد می شوند. حتی در خیلی مواقع ممکن است از سازمان برود. این یعنی فاجعه برای سازمان.

برای ایجاد انگیزه در سازمان روش های زیر پیشنهاد شده است. اجرای هر کدام بسته به نیاز و مدل کاری مدیران بستگی دارد :

  1. یک چشم انداز با اهداف روشن داشته باشید.
  2. ارتباط خود با کارکنان و توجه به آنها را فراموش نکنید.
  3. روی تخصص و مهارت هایی که آنها دوست دارند تمرکز کنید.
  4. هر هفته یا هر ماه پیشرفت های حاصل شده از نتیجه کار را بررسی کنید و در صورت نیاز برای بهتر شدن انگیزه ایجاد کنید.
  5. روی یادگیری و ارتقای مهارت های فردی نیروهای سازمانی خود توجه داشته باشید.
  6. اگر اهدافی بزرگ است آن را به اهداف کوچک تقسیم کنید.
  7. انصاف و شرافت رهبری DQ را همواره در سازمان اجرا کنید.

هوش هیجانی به معنی توانایی هر شخص برای مدیریت احساسات، اضطراب و کنترل تنش ها در کنار امیدواری، خوش بینی و داشتن انگیزه در مسیر رسیدن به اهداف است.

 


پرسش و پاسخ :

 

  • یک تعریف ساده از خودانگیزشی چیست؟

نیروی که کمک می‌کند در انجام کاری برای ادامه دادن تلاش کنیم. در واقع یک نیروی رو جلو است که ما را مجبور می‌کند در رسیدن به هدف ادامه دهیم.

چند مثال از ویژگی افراد خود انگزیشی را نام ببرید؟

  • بیشتر و دیرتر از دیگران کار می‌کنند.
  • برای افزایش مهارت دنبال آموزش هستند.
  • قابلیت کنترل و مدیریت کار را دارند.
  • کنترل مشکلات را می‌توانند به دست بگیرند.
  • قابلیت رهبری تیم را دارند
  • فراتر از حدود شغلی کار میکنند.

 

  • چرا خودانگزیشی اهمیت دارد؟

اجازه اینکه به دیگران وابسته باشید را از شما می‌گیرد و کمک می‌کند برای رسیدن به هدف با شناسایی نقاط قوت و ضعف مستقل عمل کنید.

چگونه می توانیم هر روز به خود انگیزه بدهیم؟

  • سخنان و جملات روزانه انگیزشی
  • مشخص کردن اهداف
  • الهام گرفتن
  • کوچکترین موفقیت را جشن گرفتند.
  • کارهای بزرگ را به کوچک تبدیل کردند.
  • اولویت‌بندی کارها

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. من اصلا اعتقادی به اینکه آدم بتونه به خودش انگیزه بده ندارم. مگه اصلا ممکنه؟

    1. سلام سروناز عزیز، بله ممکنه. انسان توانایی های فوق العاده ای داره که یکی از اونها خود انگیزشی هستش. این یک توانایی نهفته در همه انسان هاست که شما فقط باید نحوه شکوفاییش رو فرا بگیری. استفاده از این خصوصیت راه و روشی داره که قابل فراگیری هستش و میتونه زندگی همه رو دگرگون کنه. ممنون از نظر شما. با بقیه ما هم همراه باش و نظراتت رو به ما انتقال بده. ما با آغوش باز استقبل می کنیم.

  2. عالی بود ، اما بی فایده برای من
    کاش میشد به صورت وویسی قرار میدادید ، اگر فروشی هم بود میخریدم
    حالا از دیگر بخش های سایتتون هم دیدن میکنم ❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا