مقالات مهارت های فردیمقالات هوش هیجانی

تفاوت EQ با IQ

کمتر کسی است که در مورد IQ یا همان ضریب هوشی چیزی نشنیده باشد. اما بسیاری هستند که با EQ یا هوش هیجانی کمترین آشنایی ندارند. انسان موجودی بسیار پیچیده بوده و دارای توانایی ها، ادراک و انواع هوش مختلف است که هر یک در زندگی وی تاثیر خاص خود را دارند. پس باید با آن ها و میزان تاثیر هر یک در موفقیت زندگی انسان ها به خوبی آشنا شد. سال های متمادی، ضریب هوشی را مهم ترین توانایی و هوش انسان می دانسته اند و افراد با ضریب هوشی بالا را افرادی موفق تر در زندگی می شمرده اند.

اما آخرین تحقیقات روان شناسان نشان داده که هوش هیجانی به شکل قابل ملاحظه ای بیش از ضریب هوشی در موفقیت اجتماعی افراد موثر است. ضریب هوشی البته در هر انسانی قابل افزایش نیست و به صورت ذاتی و غیر اکتسابی می باشد. اما هوش هیجانی خوشبختانه یک مهارت اکتسابی است که با روش ها و آموزش ها و انجام تست هوش هیجانی رایگان انلاین می توان آن را به طور قابل ملاحظه ای شناخته و در هر شخصی بالا برد. در این مطلب قصد داریم ابتدا به تفاوت EQ احساسی با IQ عقلانی پرداخته و به تاثیر هر کدام در زندگی اشاره نماییم. با ما همراه باشید.

تعریف IQ یا ضریب هوشی

در حقیقت در تعریف IQ باید ذکر کرد که آن را به نام ضریب هوشی می شناسیم و در واقع برای نشان دادن میزان ضریب هوشی محاسباتی یک فرد می باشد و برای تحصیل افراد معمولا ملاک قرار می گیرد. آزمون های استانداردی وجود دارد که بر اساس آن ها نمره ای به میزان ضریب هوشی افراد تعلق می گیرد و این نمره ملاک مقایسه افراد از نظر ضریب هوشی نیز قرار می گیرد. به طور معمول افرادی که نمره بالاتری در آزمون استاندارد ضریب هوشی کسب می کنند، توانایی های تحصیلی بالاتری دارند.

IQ معیاری برای سنجش هوش انسان هاست، در صورتی که EQ به معنای توانایی افراد در زمینه کنترل، بیان و ابراز احساسات و هیجانات است. تفاوت EQ با IQ
تفاوت EQ با IQ

تعریف EQ یا هوش هیجانی

اما در تعریف EQ باید گفت که معنای آن هوش هیجانی بوده و برای نشان دادن توانایی افراد در زمینه ادراک، ارزیابی، کنترل و بیان و ابراز احساسات و هیجانات به کار می رود. این توانایی در زمینه  آکادمیک و تحصیلی نبوده و بیشتر در زمینه کاری و کسب و کار کاربردی است. در حقیقت افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند، دارای مهارت خودآگاهی بالایی بوده و از احساسات و حالات خود و دیگران آگاهی مناسبی داشته و برخوردها و رفتارهای خود را بر این اساس تنظیم می نمایند.

از این رو در روابط اجتماعی، هوش هیجانی که لازمه موفقیت در کسب و کار و محیط های کاری است، بشدت به کمک افراد می آید. افراد دارای هوش هیجانی بالا به علت داشتن این قابلیت، به طور معمول بشدت مسئولیت پذیر بوده و با همدلی می توانند در کار تیمی مثمر ثمرتر بوده و موفقیت کار تیمی را بسیار محتمل تر نمایند.

خصوصیات افراد دارای EQ بالا

حس همدلی از ویژگی های بارز این افراد است که به آنان کمک می کند، منافع گروهی را بر منافع شخصی ترجیح داده و به همین علت در کارهای تیمی به سرعت جذب می شوند و هر کسی ترجیح می دهد تجربه همکاری با آنان را داشته باشد. هوش هیجانی، مهارت هایی چون خویشتن داری، خود آگاهی، انگیزش و همدلی را در افراد بالا می برد که دقیقا برای موفقیت در کسب و کار بسیار لازم و ضروری به حساب می آید، که یک به یک توضیح داده خواهند شد.

افرادی که دارای این قابلیت هستند قطعا می توانند به عنوان موسسان و مدیران کسب و کار به موفقیت های شایانی دست یابند. اکثر مدیران استارت آپ های موفق و کسب و کارهای بزرگ سراسر دنیا افرادی با چنین خصوصیاتی هستند که توانسته اند بر اساس آن ها پله های موفقیت را طی کنند.

خویشتن داری در هوش هیجانی

افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی هستند در برابر رفتار دیگران و شرایط پیش آمده می توانند واکنش های کنترل شده داشته باشند که در اثر توانایی کنترل احساسات خود و خویشتن داری است. این افراد به جای اینکه در درگیری و چالش با دیگران باشند، سعی می کنند که با پذیرش مسئولیت کارهای خود از خود انعطاف مناسبی نشان دهند. عکس العمل چنین افرادی در شرایط چالش برانگیز، خویشتن داری بوده و آن ها از خود انعطاف زیادی نشان می دهند.

خود آگاهی در هوش هیجانی

یکی دیگر از روش های شناخت و آگاهی از احساسات خود، پایه و اساس کنترل احساسات است که به افراد توان می دهد، رفتاری مناسب در اجتماع ارائه داده و بتوانند به ویژه در زمینه های شغلی به موفقیت برسند. فردی که بتواند بر احساسات خود کنترل داشته باشد، می تواند اعتماد به نفس بالاتری به دست آورده و عملکرد بهتری نیز در کارها داشته باشد و در موارد لازم بتواند بدون ترس، در هنگام تصمیم گیری های مهم مشورت و پیشنهادات کارآمدی را ارائه دهد که برای کسب و کار بسیار لازم می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و افزایش مهارت فردی صفحه دوره هوش هیجانی مدرسه کسب و کار آیا را مطالعه کنید.

همدلی در هوش هیجانی

حس همدلی در یک سازمان، کسب و کار و یا یک گروه کاری می تواند بسیار بسیار حیاتی باشد. در حقیقت کسی که حس همدلی بالایی در وجود خود دارد احساسات دیگران را به خوبی درک کرده و با داشتن درک و شناخت خوب از شرایط آنان رفتار خود با آن ها را تنظیم می کند. بسیار مهم است که انسان ها با درک شرایط طرف مقابل خود، خود را جای وی قرار دهند و طوری با وی رفتار کنند که باعث رنجش وی نشده و تا حد ممکن برای شرایط وی نیز راه حلی پیدا کنند. در واقع افرادی که حس همدلی دارند می توانند به خوبی با دیگران به صحبت پرداخته و به مسائل آنان توجه جدی نمایند و سعی در این داشته باشند که برای مشکلات آنان راه حل مناسبی را بیابند.

IQ معیاری برای سنجش هوش انسان هاست، در صورتی که EQ به معنای توانایی افراد در زمینه کنترل، بیان و ابراز احساسات و هیجانات است. تفاوت EQ با IQ
تفاوت EQ با IQ

انگیزش در هوش هیجانی

 افرادی که دارای هوش هیجانی هستند به طور معمول دائما برای رسیدن به اهداف خود دارای انگیزه هستند و به قول معروف هیچ مانعی جلودار آنان نمی باشد. در حقیقت اگر به زندگی مدیران کسب و کارها و موسسان استارت آپ ها نگاهی بیندازیم می بینیم که این افراد دارای انگیزه فراوانی در زندگی هستند. از طرف دیگر اکثر افراد بی انگیزه معمولا در زندگی به هیچ موفقیت خاص و قابل توجهی نمی رسند.

دلایل اهمیت بیشتر هوش هیجانی نسبت به ضریب هوشی

پژوهش های محققین و روانشناسان نشان داده که حدود 10 تا نهایتا 25 درصد کارایی و عملکرد اشخاص مختلف به ضریب هوشی آنان بستگی دارد. این در حالی است که همین تحقیقات نشان داده که بیش از 75 درصد میزان کارایی افراد به هوش هیجانی وابسته است. احساساتی مانند اضطراب، استرس و عدم کنترل روی رفتارهای فردی، مدیریت و کنترل خود در یک جمع در شرایط مختلف اجتماعی و شغلی به هوش هیجانی وابسته است.

به همین علت اکثر مدیران موفق دارای هوش هیجانی بالاتری هستند. شرکت های بزرگ و معتبر برای جذب پرسنل خود معمولا سعی می کنند افرادی را برگزینند که هوش هیجانی بالاتری داشته باشند. همچنین چون هوش هیجانی به صورت اکتسابی قابل ارتقاء است اکثر این کسب و کارهای بزرگ سعی می کنند دوره های آموزشی برای بالا بردن هوش هیجانی کارکنان خود به طور مستمر برگزار کنند.

برای کسب و کارها داشتن افرادی با هوش هیجانی بالاتر بسیار کاربردی است. زیرا افرادی که هوش هیجانی بالاتری دارند مسئولیت پذیری بالایی دارند و روحیه کار تیمی را دارا هستند، توانایی زیادی در برقراری ارتباط با سایرین دارند، توانایی مدیریت احساسات بالایی دارند، دارای اعتماد به نفس بیشتری هستند، صداقت و راستگویی و پذیرش مسئولیت کارها از ویژگی های آنان است، در محیط های کسب و کار دارای عملکرد بهتری هستند و همچنین به علت داشتن توانایی زیاد در شناخت عواطف دیگران رفتارهای بسیار مناسبی دارند و به همین علت بیشتر به دل دیگران می نشینند.

حس کنجکاوی بالا عامل مهم در پیشرفت

همچنین این افراد دارای حس کنجکاوی مناسبی هم هستند. یک فرد کنجکاو معمولا به دنبال پیشرفت است و احتمال بسیار زیادی وجود دارد که یک اتفاق بزرگ برای او در زندگی رخ دهد. به طور معمول مخترعین و موسسان کسب و کارها و استارت آپ ها دارای این ویژگی هستند. وقتی شما فردی کنجکاو باشید به شدت مشتاق خواهید بود که به اهدافی دست پیدا کنید و در حقیقت به همین علت فردی هدفمند خواهید شد و زندگی شما از حالت باری به هر جهت در می آید.

وقتی این چنین مشتاق رسیدن به موفقیت باشید، به دنبال این می روید که بهترین ورژن از خود را ارایه دهید و همین موضوع باعث پیشرفت شما در همه عرصه ها و زمینه ها می شود و گیرنده های ذهن شما به سمت چیز هایی حساس می شوند که مشتاق آن ها هستید و می خواهید در آن زمینه ها رشد کنید و یاد بگیرید. این ذهنیت یادگیری به دیگر جنبه های زندگیتان نیز اثر خواهد گذاشت و نقش گسترده هوش عاطفی بالا را با تمام وجود لمس خواهید کرد. در حقیقت افرادی که دارای هوش عاطفی بالا هستند، معمولا از کنجکاوترین انسان ها به شمار می روند که نتیجه آن رسیدن به موفقیت است.

مزیت EQ بالا نسبت به IQ

در کتاب هوش هیجانی ، نویسنده و روانشناس دانیل گلمن آورده شده است که به جز EQ و IQ چند عامل دیگر در افزایش مهارت فردی نقش دارد. ولی با توجه به تحقیقات گسترده‌ای که انجام شده است مشخص شده افرادی که EQ بالایی دارند از موقعیت بهتری نسبت به افرادی که IQ بالایی دارند برخوردار هستند. تفاوت این دو بر روی احساس و منطق استوار است. وجود هر دو برای تکمیل بودن مهارت فردی لازم است. 72 درصد کارفرمایانی تمایل دارند افرادی که EQ بالایی دارند به عنوان کارمند برای خود انتخاب کنند. چرا که معتقد هستند این افراد می‌توانند به راحتی روی IQ خود نیز تمرین و آموزش دیده تا به یک وزن متعادل برسند.

اما اگر کسی که از IQ بالایی برخوردار باشد اما EQ پایینی داشته باشند در روابط اجتماعی و احساسی ضعف خواهند داشت که باید در صورتی که IQ بالایی دارند روی یادگیری مهارت های EQ متمرکز شوند. یادگیری هوش هیجانی در رسیدن به موفقیت بالا نقش اساسی و بزرگی دارد.

 

DQ در مقابل EQ

طبق بررسی هاروارد بیزینس ریویو، DQ فراتر از EQ است. این نشان می‌دهد که یک رهبر نه تنها با کارکنان همدلی دارد، بلکه میل شدیدی دارد که مراقب آنها باشد، که در صورتی که کارکنان به درستی ارزش و احترام داشته باشند، باعث ایجاد حس مثبت در سازمان نیز می‌شود.  شرکت مسترکارت  به شرکت کنندگان در یک اجلاس اخیر گفت: “اگر بتوانید هر روز ضریب نجابت DQ خود را سر کار بیاورید، شرکت را برای مردم بسیار سرگرم کننده خواهید کرد – و مردم از بودن در آنجا و انجام کار درست لذت خواهند برد.” این برای من خیلی منطقی است

 

هوش هیجانی به معنی توانایی هر شخص برای مدیریت احساسات، اضطراب و کنترل تنش ها در کنار امیدواری، خوش بینی و داشتن انگیزه در مسیر رسیدن به اهداف است.

 


پرسش و پاسخ :

IQ و EQ چیست؟

توانایی حل مسائل پیچیده از روی منطق  را IQ و توانایی استفاده از  احساس را EQ می گویند.

آیا EQ بهتر است یا IQ ؟

ضریب هوشی افراد IQ برای سنجش توانایی تحصیلی و علمی افراد مورد استفاده قرار می گیرد. اما احساسات عاطفی و هیجانی EQ مربوط به محیط کار و شرایط اجتماعی و فردی وابسته است. لذا هر دو در کنار هم کامل هستند.

آیا کسی می تواند هم ضریب هوشی بالا و ضریب احساسی بالایی داشته باشد؟

مطالعات نشان داده است که افرادی که دارای ضریب هوشی بالایی هستند از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند. برای سنجش مهارت خود در کنترل احساسات میزان تست هوش هیجانی رایگان انلاین بار آن را انجام دهید.

eq بالا چه تفاوتی با eq پایین دارد؟

هر چقدر EQ پایین باشد نشان دهنده عدم مهارت در کنترل احساسات و گرفتار شدن در تله های زندگی بخصوص وابستگی به دیگران است. اما هر چقدر ضریب هوشی هیجانی بالا باشد به همان مقدار فرد می‌تواند با مهارت بالا مشکلات مختلف خود را برطرف و کنترل کند. این تعریف درستی از تفاوت EQ با IQ است.

چه کسانی IQ بالایی دارند؟

نوابغ جهانی که در تمام مهارت‌های تست هوش  198 ، Evangelos Katsioulis ، MD ، MSc ، MA ، PhD  دارای بالاترین نمره هستند از IQ بالایی برخوردار هستند.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. احساس میکنم مقاله کوتاه بود. لطف می کنید مقاله های کامل تر درباره هوش هیجانی بزارین؟

    1. سلام پارمیس عزیز. حتما. چرا که نه. قطعا این کار رو خواهیم کرد. ممنون از اینکه با چنین دقتی مقاله ها رو می خونی و اینکه انقدر نسبت به این موضوع مشتاق هستی.

  2. همین اطلاعات با نوشتار ساده و روان بسیار مفید و قابل تامل بود ”
    پروردگار خیر کثیر به شما و خوبانتان عنایت فرماید 👌

    بسیار سپاسگزار می شوم ساعات اموزش این دوره و هزینه را بفرمائید 🙏🏻

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا