مقالات زبان بدن

تاثیر زبان بدن بر ارتباطات

تاثیر زبان بدن بر ارتباطات

انسان موجودی است که ذاتا برای زندگی اجتماعی و داشتن ارتباط با همنوعان خود خلق شده است. در حقیقت انسان بدون داشتن ارتباط نمی‌تواند به کمال برسد و حتی قادر به گذران زندگی روزمره خود نیز نخواهد بود. لازم به ذکر است که ارتباطات انسان فقط از طریق کلام نیست و انسان از بدو تولد خود از طریق زبان بدن پیام‌های خود را منتقل می‌کند. اما تاثیر زبان بدن بر ارتباطات انسان فقط به دوران نوزادی محدود نیست و حتی مقوله زبان بدن امروزه به شاخه ای از علم روانشناسی مبدل شده است. زیرا می‌تواند با تاثیر بر روابط انسانی در کلیه شئون زندگی انسان تاثیرات مثبت یا منفی داشته باشد. تاثیر زبان بدن بر ارتباطات انسانی از روابط دوستانه، خانوادگی، کاری و سایر انواع ارتباطات انسانی را شامل می شود.

اهمیت آموزش زبان بدن

حقیقت غیر قابل انکار این است که ما همه روزه یش از آنکه به صورت کلامی صحبت کنیم از طریق زبان بدن و روابط غیر کلامی مفهوم مورد نظر خود را به دیگران منتقل می‌کنیم. از این رو آموزش زبان بدن و توجه به این موضوع می‌تواند برای بهبود و رشد عملکرد افراد بسیار موثر باشد. تکنیک‌های زبان بدن کمک می‌کند در ارتباطات قدرتمند تر بوده و در مذاکره با تبحر خاصی وارد عمل شویم و طبیعتا می‌تواند در نتیجه مذاکره نیز تاثیر مثبتی داشته باشد. نباید از یاد برد که یک فرد با زبان بدن مناسب علاوه بر ارتقاء مهارت‌های خود می‌تواند دیگران را هم بیشتر ارزیابی کند.

تکنیک های زبان بدن و ارتباطات موثر

اگر شما خود را به تکنیک‌های زبان بدن مجهز کرده و همچنین تشخیص زبان بدن طرف مقابل را هم به خوبی داشته باشید، می‌توانید ارتباطات موثرتر و موفق تری در کلیه زمینه‌ها در زندگی خود ایجاد کنید. بدین ترتیب بلافاصله پس از دیدن یک فرد، از طریق مشاهده چهره یا طرز قرار گیری بدن وی و حرکات و رفتارش، می‌توانید تصمیم بگیرید که چگونه با وی وارد بحث شوید. مثلا با برخی افراد از در شوخی وارد شده و جو را دوستانه می‌کنید، این در حالی است که با برخی افراد باید بشدت رسمی و حتی خشک برخورد کرد. همچنین با تسلط بر تکنیک های زبان بدن می‌توانید با حرکات و طرز قرارگیری بدن و حالت چهره خود نیز بخش مهمی از پیامتان را به طرف مقابل انتقال دهید.

این مهارت‌ها می‌تواند در برخی افراد به صورت ذاتی وجود داشته باشد. اما کاملا یادگیری آن‌ها برای سایر افراد نیز ممکن می باشد. زبان بدن در کنار لحن صدا و گفتار کلامی روی هم می‌تواند ارتباطی موفق را برای شما شکل بدهد که نباید از تقویت هیچ یک از این سه مهارت در خود غفلت کنید.

اصلاح نگرش در ارتباطات 

پیش از آموختن زبان بدن باید نگرش خود را در ارتباطات روزانه با سایر انسان‌ها اصلاح نماییم. این کار می تواند روی داشتن روابط درست برای ما تاثیر بسزایی داشته باشد.

برای این منظور باید ابتدا باید سعی کنیم حس امنیت و اطمینان را در خود بالا برده و آرامش را در خود تقویت نموده و از طرف دیگر مسائل ناراحت کننده و استرس زا را از ذهن خود حذف نماییم.

شاید سخت باشد اما برای اصلاح نگرش در ارتباطات و در نهایت بالا بردن تاثیر زبان بدن در ارتباطات لازم است که همه را دوست خود بدانیم. باید به خود القا کنیم همه دوست ما هستند مگر اینکه خلاف این موضوع ثابت شود. با این کار برای شناخت بیشتر، به افراد فرصت خواهیم داد. همچنین احترام به دیگران و القای حس اهمیت داشتن به آن‌ها نیز می‌تواند در بهبود عمل‌کردن ارتباطات ما بسیار موثر باشد.

کمک کردن به دیگران به طور طبیعی به انسان حس خوبی منتقل می‌کند. فرد کمک کننده  ( همدلی کردن ) حس رضایت بالایی از خود پیدا کرده و فرد کمک گیرنده نیز حس مثبت و سپاسگزار خواهد داشت. از این رو لازم است در مواجهه با هر فردی ابتدا به این قضیه فکر کنیم که چه کاری می‌توانیم برای وی انجام دهیم. این دید که ابتدا فکر کنیم او چه کاری می‌تواند برای ما انجام دهد یک اشتباه بزرگ است. با داشتن این دید و مشتاق بودن برای انجام کار و کمک به دیگران، کم کم خواهیم دید که دیگران نیز به ما همین حس را پیدا خواهند نمود.

زبان بدن یکی از روشهای ارتباط غیر کلامی است که به وسیله آن می توان احساسات خود را با دیگران منتقل و احساسات آنها را درک کرد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا