مقالات فروش

تاثیر رنگ ها در فروش

تاثیر رنگ ها سالهاست که اثبات و کاربردی شده است. روان‌شناسی رنگها در حوزه کسب‌ و کار از اهمیت بالایی برخوردار است. بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک نیز قدرت رنگها را می‌دانند و برای بازاریابی و فروش از آنها با تعداد دفعات زیاد و در جایگاه مناسب استفاده می‌کنند. رنگ‌ها در موفقیت کمپین‌های بازاریابی نقش بسیار مهمی دارند. رنگهای ویژه در اغلب موارد باعث افزایش احساسات خاصی در مشتریان می‌شوند.

به طوری که نه تنها باعث برقراری ارتباط مشتریان با یک برند می‌شوند بلکه باعث ایجاد انگیزه در مشتریان شده تا محصول یک شرکت را خریداری کنند. روانشناسی رنگ از قابل توجه‌ترین و بحث برانگیزترین جنبه‌های بازاریابی است. رنگ نقش مهمی در ارائه رفتار مناسب از سوی مخاطبان و متقاعد شدن به خرید آنها ایفا می‌کند. رنگ باید با محصولی که برای فروش ارائه می‌شود متناسب باشد.

برای استفاده از رنگ ها در بازار مورد نظرتان باید با تاثیرات هر کدام از رنگ ها در فروش و مشتری آگاه باشید.

تاثیر رنگ ها در فروش

رنگ سفید

رنگ سفید در کسب و کار نشان دهنده‌ ی سطح بالایی از بازدهی و بهره‌وری است و نمادی از سادگی، انصاف، روشنی، پاکیزگی و امنیت است. این رنگ در نشان تجاری شرکتهای تولید کننده محصولات لبنی و شرکتهای تولید کننده لوازم بهداشتی مشاهده می شود. این رنگ برای بیمارستانها، محصولات دارویی ، محصولات رژیمی ، کم چرب و محصولات لبنی بسیار مفید است.

رنگ سیاه

رنگ سیاه نشان قدرت و اقتدار است و می‌توان آن را تهدید آمیز و گاهی هم غیردوستانه تلقی کرد و همچنین این رنگ چند بعدی است از جمله هم سنتی، هم مدرن، هم هیجان بخش و هم آرامش بخش است. این رنگ را به عنوان مکمل و متضاد رنگ های دیگر به کار می‌برند. مشکی احساس رسمیت و احساسات دراماتیک را منتقل می‌کند. رنگ سیاه ، در بسیاری از نشان های تجاری همچون آدیداس، پوما، نایک، موتورولا و اورئال وجود داشته و نماد قدرت، تشریفات، رسمی بودن، اعتبار و سلطه جویی می باشد.

رنگ زرد

زرد، نشان دهنده قدرت است و حس جوانانه و مثبت اندیش را منتقل می‌کند. این رنگ تمرکز و خلاقیت را بالا برده و روشنفکران را جذب می‌کند. زرد رنگی نورانی و بانشاط است که برای تحریک فرآیندهای ذهنی بسیار مورد کاربرد است و در فروش، باعث هدایت و توجه مخاطب می شود. معمولاً برای جلب توجه خریدارانی به کار می رود که علاقه زیادی به بازدید از ویترین ها دارند. برخی کسب و کارهایی که از رنگ زرد در برندینگ خود استفاده می کنند Denny’s و مک دونالد . یا شرکت ایرانسل که رنگ سازمانی زرد را برای کارهای خود انتخاب کرده است.

رنگ قرمز

قرمز رنگی است که برای فعالیت‌های فیزیکی بسیار کاربرد دارد و دارای انرژی و نشان دهنده قدرت بالا است. این رنگ برای جلب توجه کاربرد زیادی دارد و به خوبی توجهات را به خود جلب می کند به همین دلیل پرکاربردترین رنگ در فرآیند بازاریابی محسوب می شود. رنگ قرمز کم به معنای عشق، اشتیاق، حساسیت و زنانگی است، رنگ قرمز تیره منتقل کننده مفهوم قدرت، جدیت در تصمیم گیری، رهبری، شجاعت و اشتیاق است. از این رنگ برای به هیجان آوردن استفاده می‌شود و همچنین برای ایجاد احساس فوریت استفاده می‌شود و ضربان قلب بیننده را بالا می برد و از تأثیر بسیار بالایی برخوردار است. قرمز رنگی است که با احساسات انسانی ( هوش هیجانی )  همراه است. بهتر است که در استفاده از رنگ قرمز زیاده‌روی نشود.

رنگ سبز

سبز رنگی گرم و احساسی خوشایند در مخاطب ایجاد می‌کند. همچنین از سبز به عنوان نماد پول و دارایی و نمادی برای آغازی نو هم نام می‌برند. رنگ سبز تیره، نماد پول، جهان مالی، بانکداری و بورس است. همچنین این رنگ در فروش حس ثروت و دارایی را به ذهن مخاطب القا می‌کند.

رنگ آبی

آبی رنگی است برای استفاده در بیشتر برنامه‌های کاربردی و به طرز شگفت آوری نشان دهنده صداقت، اعتماد و اطمینان است. رنگ آبی در فروش،  بیشتر مورد پسند مردم قرار می گیرد. معمولا ترکیب آبی با رنگهای مکمل نتیجه بهتری دارد. این رنگ برای بسته بندی و نشان تجاری شرکت های تولید کننده محصولات پاک کننده، فیلترهای تصفیه آب، مایعات تمیز کننده، نوشیدنی ها، خطوط هوایی و هواپیماها، تهویه های هوا، سفرهای دریایی و آب معدنی بسیار مناسب است.

تاثیر رنگ ها در فروش

سایر رنگها

نارنجی رنگی ماجراجویی و پر از شور و اشتیاق است. همچنین نشان دهنده خوشبینی و شاد بودن هم است و خاصیت بالایی در جلب توجه دارد. این رنگ با انرژی زیادی که دارد شادی‌آور است و این احساس را به مشتری منتقل می‌کند. رنگ نارنجی خریداران را به طور ناگهانی مجذوب می‌کند.

صورتی

صورتی رنگی میزان عصبانیت و تهاجم را کم می‌کند. صورتی رنگی سرگرم کننده و شادی‌آور است. انتخاب این رنگها در فروش تا حد زیادی بسته به بازار هدف شما متفاوت است. معمولا از این رنگ برای جلب توجه خانمها استفاده می‌شود.

بنفش

بنفش رنگی از سری رنگ های فانتزی است که معنی ثروت، کیفیت، و خلاقیت را در کسب و کار می‌رساند. این رنگ فعالیت های مغزی مرتبط با حل مشکل را فعال می‌کند. رنگ بنفش راز و احترام را به همراه دارد و بیشتر مورد پسند خانمها است.

آبی فیروزه‌ای

آبی فیروزه‌ای رنگی است که نشان از احساسات دارد و نماد توازن و تعادل است. همچنین الهام بخش خوبی برای مهارت‌ های ارتباطی است.

خاکستری

خاکستری به عنوان یک پس زمینه خوب برای سایر رنگ ها به شمار می‌رود و یک رنگ خنثی و محافظه کار است اما در عین حال به معنی قابلیت اطمینان هم به نظر می رسد.

نقره‌ای

نقره‌ای از رنگ های مدرن و پیچیده دنیای امروز است که یک حس ابهام در خود دارد و نشان دهنده رمز و راز است.

طلایی

طلایی نشان دهنده ارزش، اعتبار و جلال و شکوه است. با توجه به لوکس بودن این رنگ، خرد و زیبایی و سخاوت را می‌توان در آن دید. رنگ طلایی همچنین می تواند المان قدرت را نیز به فرآیند بازاریابی شما اضافه کند. طلایی از جمله رنگ ها در فروش است که در ترکیب با بنفش یا سبز، قدرتمند و پرانرژی و سمبل ثروت و اصل و نسب است.

قهوه‌ای

قهوه‌ای رنگی بسیار آرامش‌بخش است که آرامش را به مخاطبان هدیه می‌کند. همچنین این رنگ نشان دهنده پایداری، تجربه و راحتی است.

رنگ ها در فروش تاثیر بسیاری دارند، مثل رنگ قرمز در فروش و رنگ آبی در فروش

تاثیر رنگ لباس بر فروش (تاثیر رنگ ها در فروش)

هنگامی که ظاهر فروشنده مناسب باشد مشتری فکر می کند که فروشنده قابل اعتماد است و اگر لباس فروشنده به هر دلیلی خوشایند و مطلوب نباشد به احتمال خیلی زیاد مشتری بر روی نکات منفی که قاعدتا به فروش ختم نمی شوند تمرکز خواهد کرد . از آنجایی که حدود ۹۵ درصد از بدن شما را لباس هایتان پوشانده ، طرز لباس پوشیدنتان می تواند در کاهش یا افزایش فروش به شما کمک کند .

متناسب با شغل مورد علاقه تان لباس بپوشید؛ نه شغلی که دارید. آنقدر به این کار ادامه دهید تا بالاخره شغل مورد نظر خود را به دست بیاورید. اگر ظاهرتان خوب باشد، احساس خوبی خواهید داشت، و بهتر عمل خواهید کرد. کسانی که در محل کار لباس های شیک می پوشند اعتماد به نفس بیشتر و عملکرد بهتری داشته اند.

«برخی افراد لباس خاصی دارند که برای رویداد های ویژه آن را می پوشند، چون فکر می کنند این لباس اعتماد به نفس بیشتری به آنها می دهد. یا مثلاً دکمه سردست خاصی می زنند که فکر می کنند برایشان شانس می آورد. نظر من این است که انجام چنین کارهایی ممکن است واقعاً ثمربخش باشد و عملکرد فرد را بهبود ببخشد.»

 Frank Germain

بیشتر کسب و کارهای دنیا براساس فروش بنا نهاده شده است. نکته ی مهمی که باید بدانید این است که قضاوت مردم به یک فروشنده، نسبت به پوشش، ظاهر و لباس او است. یک لباس شیک و تمیز، یک احساس قدرت و اعتماد به نفس بالا را به فروشنده می دهد. فروشنده هایی که لباس تمیز و شیک دارند، بیشترین تأثیر را روی مردم دارند و بالعکس مردم هم دوست ندارند با یک فروشنده شلخته در ارتباط باشند.

نکات بسیار مهم برای افزایش فروش شما 

1 – افزایش اعتماد به نفس

پوشیدن لباس های شیک و زیبا، باعث افزایش اعتماد به نفس می شوند. بنابراین اگر شما هم می خواهید به یک فروشنده ی حرفه ای و موفق تبدیل شوید باید به دو نکته ی زیر که در افزایش اعتماد به نفس کاربرد دارد، توجه داشته باشید.

الف) پوشیدن لباس های که زیبا و شیک هستند احساس خوبی و فوق العاده ای به شما می دهد. همین احساس خوب هم باعث افزایش اعتماد به نفس می شود.

ب) مردم از روی ظاهر قضاوت می کنند و همین امر کافی است که وقتی شخصی بسیار خوشتیپ و منظم را می بینند، او را فردی با اعتماد به نفس بالا در نظر می گیرند. همین احساس متقابل نیز به شما منتقل می شود و خود شما هم به خودتان احترام می گذارید و اعتماد به نفس شما افزایش خواهد یافت.

2 – تأثیر اولین برخورد با خریدار

اولین برخوردی که شما با خریدار دارید مهمترین و تأثیرگذارترین برخورد شما خواهد بود. نحوه ی برخورد شما، نحوه ی سلام کردن، نحوه ی توضیح دادن و به خصوص نحوه ی پوشش شما که مردم از روی آن شما را مورد قضاوت قرار می دهند.

در عرصه ی فروش اشخاصی از شانس بالایی برخوردارند که ظاهر مناسب تری نسبت به دیگران داشته باشند. اگر در هر فروشنده و بازاریاب حضوری رعایت شود، قطعاً فروش او دو یا چند برابر افزایش خواهد داشت.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. Admiring the dedicаtіon you put into your website and detailed information you offer.
    It’s great to come across a blog every once in a while that isn’t the same unwanted rehashed material.
    Great read! I’ve bookmarked yоur site and I’m including your RSS feeds to my Googlе account.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا