مقالات بازاریابی و برندینگ

بازسازی برند چیست؟

بازسازی برند چیست؟ برندسازی یک فرآیند بسیار پیچیده است که کسب و کارهای موفق همگی آن را به خوبی انجام می دهند. کارآفرینی که امروزه قصد ایجاد یک کسب و کار یا استارت آپ را داشته باشد ولی به مقوله برندسازی توجه کافی نداشته باشد نمی تواند توقع رسیدن به موفقیت را داشته باشد. از این رو باید مقوله برندسازی را یک ضرورت غیر قابل انکار در زمینه کسب و کار دانست.

اما مشکل اینجاست که اگر مقوله برندسازی کاملا طبق برنامه و درست هم پیش برود گاهی نتیجه کاملا آن طوری نمی شود که صاحبان و مدیران کسب و کار مورد نظر انتظار آن را داشته اند. بعضی اوقات اتفاقات غیر منتظره ای می تواند ذهنیت مخاطبان را نسبت به برند تغییر دهد. گاهی نتیجه مثبت است ولی اصلا به اندازه ای که مدیران کسب و کار توقع دارند مثبت نیست.

گاهی هم روند کار کاملا به درجا زدن می رسد و یک تغییر هویت برای برند در ذهن مخاطبان ضروری به نظر می رسد. اینجاست که بازسازی برند یا ریبرندینگ یک ضرورت غیر قابل چشم پوشی می شود و حتما باید انجام شود. البته بعضی مدیران کسب و کار به علت صرفه جویی در هزینه ها و همچنین عدم جدی گرفتن مقوله بازسازی برند به شکل ناشیانه ای آن را نادید گرفته و یا به عقب می اندازند.

بازسازی برند چیست؟

برای این عزیزان ابتدا باید به خوبی تبیین نماییم که ریبرندینگ یا بازسازی برند چیست؟ سپس به مواردی که در آن ها بازسازی برند اجتناب ناپذیر است و نباید فراموش شود اشاره خواهیم نمود تا عزیزانی که با همچین شرایطی روبرو هستند حتما برای برند خود ریبرندینگ را انجام دهد. با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا به این پرسش های اساسی در مقوله ریبرندینگ پاسخ دهیم.

بعضی مدیران کسب و کار به علت عدم جدی گرفتن مقوله بازسازی برند به شکل ناشیانه ای به عقب می اندازند. ابتدا باید تبیین نماییم که بازسازی برند چیست؟

تعریف بازسازی برند

در حقیقت بازسازی برند یا ریبرندینگ را تغییری در ظاهر برند می توان تعریف کرد که موجب تغییر ذهنیت و حس و دید مخاطبان نسبت به برند می شود. این تغییر معمولا برای ایجاد یک تمایز ویژه نسبت به رقبای موجود در بازار برای برندها انجام می شود و در صورتی اتفاقی می افتد که این تمایز به حد کافی با ظاهر قبلی برند در ذهن مخاطبان شکل نگرفته باشد.

در بسیاری مواقع برندهای موفق هم حتی برای رسیدن به اهداف والا تر و گسترش کسب و کار خود به ریبرندینگ یا بازسازی برند دست می زنند. یعنی لزوما نباید برندهایی که در برندسازی خود به بن بست خورده اند دست به بازسازی برند بزنند. بلکه برندهایی که جاه طلبی های بزرگی در سر دارند و قصد گسترش کسب و کار خود را دارند و می خواهند از وضع موجود خود که بسیار خوب است، به مراتب شرایط بهتری را تجربه کنند نیز به بازسازی برند دست می زنند.

این تغییر می تواند در لوگو، رنگ، بسته بندی ها، دکوراسیون دفاتر و فروشگاه ها، شکل تبلیغات، وب سایت و نحوه بازاریابی برند نمایان شود و در حقیقت شکل و شمایل جدیدی به برند بدهد. برندسازی همان طور که پیش تر ذکر شد یک پروسه پیچیده است و نباید آن را سهل انگاشت. بلکه پروسه ای است که پس از شروع باید مدیریت شود، بنابراین بعد از تعیین استراتژی های لازم و ورود به بازار همواره باید تحقیقات مجدد در مورد وضعیت آن صورت گیرد و بشدت به خصوص از نظر مسئولیت پذیری مورد پایش قرار گیرد تا بتوان جایگاه آن را محکم نمود.

به منظور بازسازی نام تجاری ابتدا باید بر اساس تحقیقات به این نتیجه رسید که چه زمانی برای انجام این کار مناسب است تا اولا هزینه های زیاد به کسب و کار به صورت بیهوده تحمیل نشود و همچنین برای انجام این کار دیر هم نشود و برند مدت زیادی بیهوده درجا نزند و یا به افت نیفتد. سپس اهداف خود برای برندتان را با توجه به وضعیت کنونی و اینکه در آینده چگونه خواهید بود مشخص کنید. بر اساس این اهداف، فهرستی از نیازهای خود را فراهم نموده و در نهایت به یک متخصص در زمینه بازسازی مجدد نام تجاری مراجعه کنید تا فرآیند ریبرندینگ را با موفقیت انجام دهید. اهمیت مهندسی فروش در این مرحله بیشتر از هر چیز اهمیت دارد.

شرایطی که در آن ها بازسازی برند یا ریبرندینگ ضروری می باشد

همان طور که پیش تر ذکر کردیم برخی مواقع برندسازی موجود یا به بن بست خورده و در جا می زند یا اینکه رشد بیشتری مد نظر است که با شرایط موجود امکان پذیر نیست و نیاز به یک تغییراتی در برند وجود دارد. این مواقع است که باید حتما به بازسازی برند پرداخت.

فاکتورهای بسیاری وجود دارند که با توجه به آن ها باید برندسازی مجدد را انجام داد. بنابراین فقط زمانی که سازمان با رکود مالی مواجهه می شود ملزم به انجام این کار نخواهد بود بلکه مدیران همواره باید در مورد برند و وضعیت آن در بازار تحقیقات گسترده انجام دهند تا در صورت لزوم نسبت به بازسازی نام تجاری یا برند خود اقدام کنند.

در واقع قبل از ایجاد بحران باید به دنبال راهکارهای جدید بود و قدم بعدی در روند کسب و کار را پیش بینی کرد. در حقیقت باید علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهند تا کسب و کار با بحران جدی مواجه نشود. در این بخش قصد داریم که چند مورد از شرایطی که در آن ها ریبرندینگ یا بازسازی برند حتما صورت گیرد و یک ضرورت غیر قابل چشم پوشی محسوب می گردد را ذکر نماییم.

هدف گذاری برای جذب مخاطبان جدید

گاهی برندها موفق هستند و مشتریان و مخاطبان خود را دارند. اما مثلا می خواهند تولیدات جدیدی ارائه دهند و وارد بازارهای جدیدی شوند و به این جهت مخاطبان جدیدی را نیز باید هدف قرار دهند. مثلا یک برند که مواد شستشوی لباس را تولید می کرده اگر شامپو بچه هم تولید کند، باید مخاطبان جدیدی را نیز هدف بگیرد.

از این رو برندسازی را باید حول محور جامعه هدف جدید نیز دنبال کند و برای جذب این گونه افراد نیز برنامه ریزی اساسی نماید. از این رو در چنین شرایطی ریبرندینگ یا بازسازی برند یک ضرورت است که باید مطابق و منطبق بر نیازها و خواسته های جامعه هدف مخاطبان جدید نیز باشد.

بعضی مدیران کسب و کار به علت عدم جدی گرفتن مقوله بازسازی برند به شکل ناشیانه ای به عقب می اندازند. ابتدا باید تبیین نماییم که بازسازی برند چیست؟

البته ممکن است که کلا محصولات یک شرکت عوض شود و از یک زمینه کاری به زمینه کاری دیگری وارد شود. در چنین شرایطی باید نیازهای جامعه هدف قبلی به طور کلی کنار گذاشته شده و فقط به خواسته ها و نیازهای جامعه هدف خریداران بالقوه محصولات جدید شرکت توجه گردد. در این صورت ریبرندینگ به صورت یک تغییر خیلی اساسی باید اعمال شود تا برند برای مخاطبان جدید جذابیت کافی را پیدا کند.

برند به مخاطبان مورد نظر دست پیدا نکرده

وقتی که برند از ابتدا برای جذب یک سری افراد و یک دسته از افراد که جامعه هدف مخاطبان بالقوه هستند برنامه ریزی کرده و به اهداف خود یعنی جذب این دسته افراد دست پیدا نکند حتما باید در برندسازی تجدید نظر شود. زیرا این نوع برندسازی قطعا شکست خورده و ادامه آن تلف کردن وقت  و انرژی و سرمایه کسب و کار می باشد.  به همین جهت باید در پیامی که به مخاطبان فرستاده می شود تجدید نظر اساسی شود تا بتواند برای مخاطبان هدف جذابیت کافی را پیدا کند.

عدم دستیابی به اعتبار کافی میان مخاطبان

وقتی برند توسط تیم فروش خود معرفی محصولات را به درستی انجام ندهد و خدمات پس از فروش مناسبی نداشته باشد به طور معمول با نارضایتی مشتریان روبرو می شود. در چنین شرایطی اعتبار مناسبی میان مشتریان و مخاطبان خود دارا نمی باشد. اما اگر مسئولان شرکت با فکر درست کیفیت محصولات را بالا ببرند و خدمات پس از فروش را نیز ارتقا دهند به راحتی نمی توانند تصویر قبلی برند را در ذهن مخاطبان عوض کنند.

از این رو لازم است که حتما تصویر ظاهری برند را نیز به همراه شعار برند دچار تغییر کنند تا کلا حس یک برند جدید و با کیفیت را در ذهن مخاطبان ایجاد کنند. پیام های تبلیغاتی برند نیز در چنین شرایطی باید به کلی عوض شود و حس آن شرایط نامناسب قبلی برند را به مخاطبان منتقل نکند. به همین جهت باید روی ویژگی بسیار خوب جدیدی که برند در خود ایجاد کرده حتما در فرآیند بازسازی برند در چنین شرایطی بسیار تاکید شود.

عدم به یاد ماندنی بودن برند

بسیاری برندها هستند سال هاست شرایط مناسبی در فروش محصولات خود ندارند و اصلا هم برندشان به خوبی شناخته شده نیست. به همین جهت این برندها یا درجا می زنند یا افت می کنند. چنین برندهایی نباید هرگز در انجام بازسازی برند تردید کنند. تا زمانی که یک برند به خوبی در میان مخاطبان به ویژه جامعه هدف خریداران بالقوه شناخته نشود نمی توان هرگز توقع موفقیت تجاری آن برند را داشت.

دوره برندینگ یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین دوره ها برای برند ها می باشد.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ممنون از مطلب خوب و مفید شما
    لطفا بفرماید چگونه می توانیم برند یک شرکتی که اعلام برشکستگی کرده را مجدد rebranding کنیم ؟ بهترین حالتی که می توانم بازسازی برند را انجام دهیم چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا