مقالات بازاریابی و برندینگ

بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی چیست؟ 

امروزه دیگر مانند گذشته نیست که بحث فروش و بازاریابی محصولات و خدمات شرکت‌ها و کسب و کارها بخشی تلقی نگردد. با وجود بحران های مالی در سراسر دنیا و در عین حال رقابت شدید بین کسب و کارها برای بدست آوردن سهم بیشتر از بازار و حفظ سهم خود در رقابت با کسب و کارهای قدرتمند تر، اهمیت بازاریابی و تخصص داشتن در فرآیند فروش بسیار بیشتر رخ می‌نماید.

به همین جهت است مفاهیمی در علم مدیریت فروش و بازاریابی وارد شده که شاید تا چند دهه قبل اصلا کسی به آن‌ها فکر هم نمی‌کرد. یکی از این مفاهیم کاربردی بازاریابی چریکی نام دارد. معنای کلمه بازاریابی را تقریبا همه می‌دانند. معنای چریک را نیز به همین صورت می‌توان فراگیر تلقی کرد.

اما واقعیت این است که وقتی این دو واژه کنار هم می‌نشینند و عبارت بازاریابی چریکی را می‌سازند، دیگر مفهومی شناخته شده برای همگان را در اختیار نداریم و درصد بالایی از مردم حتی نمی‌دانند بازاریابی چریکی چیست؟ در ادامه این مطلب به تفصیل به شرح این مفهوم کاربردی در علم مدیریت فروش می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تعریف بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی guerrilla marketing که بازاریابی پارتیزانی نیز نامیده می‌شود که ابتدا توسط جی کنراد لوینسون مطرح شد، یک روش نامتعارف و نامنظم برای تبلیغات و بازاریابی بر اساس یک بودجه تعیین شده کم است و به این علت چریکی یا پارتیزانی نامیده می شود که آن را به جنگ چریکی یا نامنظم تشبیه می‌کنند. می‌توان گفت بازاریابی چریکی، بازاریابی نامنظم برای نیل به نتیجه حداکثری با استفاده از حداقل منابع مالی است. در حقیقت این نوع بازاریابی هم بر استراتژی‌های کوچک تاکتیکی استوار است. در بسیاری از مواقع تبلیغات بازاریابی چریکی طوری ارائه و مطرح می‌شوند که فردی که مخاطب قرار می‌گیرد اصلا متوجه آن نشود و به همین علت بازاریابی چریکی را می‌توان بازاریابی پنهان دانست. بازاریابی چریکی را در حقیقت از تکنیک های غیر متعارفی که بر ابتکار و خلاقیت و نوآوری بنا شده اند، استوار است.

بازاریابی چریکی همان طور که گفته شد با نامهای دیگری هم شناخته می‌شود، مثل بازاریابی نامتعارف، بازاریابی پنهان یا بازاریابی افراطی. اما نکته اساسی اینجاست که تمام این اسامی تاکید بر کم هزینه و یا اساسا بی هزینه بودن این گونه بازاریابی دارند. بازاریابی چریکی یا پارتیزانی را باید استراتژی‌های آسان و ارزان برای به دست آوردن سودهای کلان از تجارت‌های کوچک دانست.

باید در نظر داشت که استارت آپ‌ها معمولا زیاد پشتوانه مالی و سرمایه ای قوی ندارند و به همین جهت بسیار به خلاقیت و نوآوری در کلیه کارهایشان از جمله بازاریابی نیاز دارند. اصلا همین موضوع که اکثر استارت آپ‌ها را دانش بنیان می‌دانند به همین مساله دلالت دارد که باید از روش‌های بازاریابی نوآورانه مانند بازاریابی چریکی در این نوع کسب و کارها استفاده گردد. در غیر این صورت این کسب و کارها نمی‌توانند در مقابل رقبای قدیمی و با سابقه خود که معمولا سرمایه زیادی برای تبلیغات دارند، قامت راست کرده و پایدار بمانند.

 

بازاریابی چریکی چیست؟

بازاریابی چریکی چیست؟

اصول پایه ای بازاریابی چریکی

خطای بسیار رایج در مقوله بازاریابی این است که تصور می‌شود فرآیند بازاریابی مربوط به آینده و مشتریان بعدی ما خواهد شد. ولی در بازاریابی چریکی نیمی از زمان به مشتریان فعلی اختصاص داده می‌شود و جمع آوری اطلاعات در مورد آنها سنگ بنای فعالیت های بعدی شما خواهد بود. با فراموش کردن مشتریان گذشته و عدم جمع آوری اطلاعات دقیق و مناسب تمامی هزینه و انرژی صرف شده برای کسب آن مشتریان به هدر خواهد رفت. این است که اکثر شرکت ها و کسب و کارهای موفق یک سیستم ارتباط با مشتریان بسیار قوی دارند.

به طور کلی بازاریابی چریکی در عمل فرصتی مناسب است تا به مشتریان خود کمک کنید که در حال و آینده خود موفق باشند و به اهدافشان برسند و به عنوان مثال وقتی  آنها می‌خواهند پول بیشتری در بیاورند، وزن کم کنند، شرکت خود را بسازند، سالم تر باشند یا سیگار را برای همیشه ترک کنند، آن ها را کمک کنید. پس شما می‌توانید به آنها کمک کنید و راه مناسب برای رسیدن به اهدافشان را نشان دهید. این موضوع در نهایت باعث می‌شود اعتماد و وابستگی به برند شما پیدا کنند و در وهله بعدی خود بازاریاب بی جیره و مواجب برند و کسب و کار شما شوند و کسب و کار شما و کالا و خدماتتان را به دیگران معرفی کنند و بازاریاب دهان به دهان کسب و کار شما نیز بشوند.

مزایای بازاریابی چریکی

از همان ابتدای مطلب که عرض شد بازاریابی چریکی با خلاقیت و نوآوری، می‌خواهد هزینه تبلیغات را کم کند. پس اصلی ترین مزیت بازاریابی چریکی کم بودن یا اصلا نبودن هزینه برای کسب و کار می‌باشد. زیرا در آن تلاش بر استفاده از ترویج کننده‌هایی بر پایه نوآوری و خلاقیت و برخلاف شرایط روتین انجام شود که دارای حداکثر بازدهی ممکن باشد. می‌دانیم که بازاریابی سنتی عموما پر هزینه بوده و این هزینه به اندازه ای بالا می‌باشد که از آن به عنوان یکی از معایب این شیوه یاد می شود، تا آنجا که اغلب مدیران شرکت‌های کوچک و به ویژه استارتاپ‌ها علی رغم علاقه به بهره گیری از آن، امکان تهیه هزینه‌های آن را ندارند و در صورت تهیه آن از راههایی مانند وام هم کسب و کار خود را به خطر ورشکستگی فرو می‌برند.

بازاریابی چریکی پاسخ مناسبی به این نیاز شرکت‌های کوچکی می‌باشد که بودجه کلانی برای برنامه‌های بازاریابی خود ندارند. به همین خاطر مدیران در بازاریابی چریکی هفتاد درصد بودجه‌های خود را صرف تبلیغات و سی درصد را نیز صرف سایر ابزارهای بازاریابی می‌نمایند. استارتاپ‌ها معمولا در سراسر دنیا و در کشور خودمان بیشترین بهره را از بازاریابی چریکی یا پارتیزانی برده اند و استارتاپ‌های جدید نیز باید سعی کنند حتما بر پایه این نوع بازاریابی کار خود را پیش ببرند.

باید در نظر داشت که بازاریابی چریکی یا پارتیزانی بر اساس روان انسان‌ها و آن گونه ای که مردم می اندیشند و قضاوت می‌کنند، بنا نهاده شده است و دقیقا تمامی موارد روان و احساس افراد را لحاظ کرده است. بعلت خاصیت بازاریابی پارتیزانی و کمبود بودجه، بازاریابی پارتیزانی نیرو خود را صرف بازار هدف و مخاطبین خود می سازد تا بازاریابی انبوه و هدف قرار دادن جامعه ای بزرگ.

بازاریابی چریکی چیست؟
بازاریابی چریکی چیست؟

تاثیر تکنولوژی در بازاریابی پارتیزانی

در بازاریابی پارتیزانی به بهترین نحو باید از فناوری‌های نوین بهره برد. باید در نظر داشت یک تالار گفتگوی اینترنتی شاید زیاد به چشم نیاید ولی یکی از روش‌های بسیار خوب برای بازاریابی و معرفی محصولات و خدمات است که البته کاربران راضی کسب و کار شما خود به خود می‌توانند در این تالارها برای شما نظرات مثبت داده و کسب و کار شما را در واقع تبلیغ نمایند.

کلیه فناوری‌ها می‌توانند هزینه تبلیغات را برای کسب و کارها و استارتاپ‌های نوپا پایین بیاورند. زیرا فناوری برای ساده تر و ارزان تر و در دسترس تر کردن خدمات ارائه می‌شود و معمولا بازده را با وجود هزینه بسیار کمتر، بالاتر هم می‌برد. در حقیقت تنها راه برای استارت آپ‌ها برای گرفتن سهمی از بازار و له نشدن زیر تبلیغات وسیع و سرمایه کلان کسب و کارهای بزرگ، همین استفاده از فناوری‌های نوین و خلاقانه به ویژه فناوری‌های مبتنی بر اینترنت است. اکثر استارتاپ‌‎ها البته این موضوع را به درستی درک می‌کنند. زیرا خود کسب و کار آن‌ها نیز اساسا بر پایه فناوری‌های نوین استوار است.

حال بد نیست به خود مفهوم بازاریابی نیز بپردازیم که پایه و اساس تمامی این موارد است و کسب و کارها به آن وابسته هستند. برای مطالعه جامع پیشنهاد می کنیم مقاله اصول بازرگانی چیست؟ را مطالعه کنید.

بازاریابی چیست؟

اگر از هر کسی بپرسیم بازاریابی چیست احتمالا می‌گوید مفهوم آن را به خوبی می‌داند اما تعریف درستی برای آن نمی‌تواند ارائه نماید. بازاریابی در حقیقت هنر عوض کردن عقاید مردم یا حفظ و احترام به عقاید آنهاست اگر که تمایل به همکاری و همراهی با شما را داشته باشند. برای موفقیت در برنامه بازاریابی و به ویژه حتی بازاریابی چریکی شما باید کاری کنید که مردم نوع محصول مصرفی خود را تغییر دهند و یا نوعی از محصولات و خدمات جدید را بپذیرند که قبلا وجود نداشته است. در حقیقت کمی به تغییر عادات در مخاطبان باید فکر کنید. البته نباید به صورت مستقیم به عقاید قبلی آن‌ها حمله کنید که نتیجه معکوس خواهد داشت. چنین چیزی در یک لحظه یا یک ماه و یک سال میسر نمی‌شود و درست به همین دلیل است که بازاریابی را یک فرآیند می‌دانیم نه یک رویداد.

مدرسه آیا دوره اصول تدوین برنامه بازاریابی برگذار می نماید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا