مقالات بازاریابی و برندینگ

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست ؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست ؟

امروزه اینفلوئنسر ها نقش پررنگ تری در مقاله‌های بازاریابی و دیجیتال مارکتینگ با افزایش روابط فضای مجازی (شبکه‌های اجتماعی) در زندگی مردم دارند. فضای مجازی انگیزه ای شده تا از اخبار جهانی آگاه شوند، علایق خود را بشناسند، افرادی که به آنها علاقه دارند را دنبال کنند و در مورد هر موضوعی که علاقه داشته باشند نظر بدهند و درباره آن به گفت وگو بپردازند.

مردم با استفاده از فضای مجازی قدرت انتخاب بیشتری پیدا کرده اند، برای اینکه شبکه های اجتماعی به دید مردم در همه زمینه ها، مخصوصاً محصولات گسترش بخشیده است.

 

اینفلوئنسر کیست؟

اینفلوئنسر کیست؟

به افراد سرشناس  و با نفوذ در شبکه های اجتماعی اینفلوئنسر ( influencer ) می‌گویند. با گسترده تر شدن شبکه های اجتماعی، مردم با دیدن عکس، فیلم و غیره  اینفلوئنسرها  نحوه زندگیشان تغییر یافته است. این افراد مشهور و مؤثر در شبکه‌های اجتماعی، با انتشار عکس ها و فیلم ها با مضمون مشکلات اجتماعی، اقتصادی، هنری، ورزشی و غیره  انتشار ویدئوهایی از زندگی روزمره، حرفه، علاقه‌مندی‌ها، سرگرمی‌ها و دغدغه‌های خود مردم را به سمت وسوی خود کشانده اند.

هر یک از مردم با سلایق خاص خود این افراد را دنبال می‌کنند که در برخی از موارد جمعیت طرفداران آنها به میلیون هم می‌رسد. این گروه از مردم بر خلاف سلبریتی ها (هنرمندان، ورزشکاران، فعالان سیاسی-اجتماعی و غیره ) بیرون از فضای مجازی کمتر محبوبیت دارند اما تأثیرگذاری آنها در فضای مجازی به مراتب بیشتر از سلبریتی‌ها است.

واژه اینفلوئنسر در لغت به معنی «تاثیرگذار» است. اما در دنیای شبکه‌های اجتماعی به کسانی گفته می‌شود که در یک یا چند شبکه اجتماعی شناخته شده باشند. اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتی‌های شبکه‌های اجتماعی هستند. در حالی که شاید خارج از آن شبکه اجتماعی زندگی کاملا عادی داشته باشند و آنچنان شناخته شده نباشند!

در میان مردم اصلاحاتی مثل «شاخ» برای توصیف اینفلوئنسر استفاده می‌شود.

اصطلاح اینستا فاموس (instafamous) هم اشاره به اشخاص تاثیرگذار در شبکه اجتماعی اینستاگرام دارد.

انواع اینفلوئنسر

جالب است بدانید؛ اینفلوئنسرها به چهار دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از :

  1. مگا اینفلوئنسرها (Mega Influencers)
  2. ماکرو اینفلوئنسرها (Macro Influencers)
  3. میکرو اینفلوئنسرها (Micro Influencers)
  4. نانو اینفلوئنسرها (Nano Influencers)
  • مگا اینفلوئنسرها :

به آن دسته از افرادی که تعداد فالوئر های آنها بیش از سقف 1 میلیون 1M باید مگا اینفلوئنسر می گویند. این دسته از سبک و اصول خاصی پیروی می‌کنند. افراد مشهور و سلبریتی و افراد سیاسی در این حوزه عمدتا فعال هستند. این افراد برای انتشار هر پست تبلیغی بین 15 تا 30 میلیون حداقل هزینه می گیرند. مگا اینفلوئنسرها از نرخ تعامل کمتری برخوردار هستند و مناسب وایرال کردن هستند. ( وایر کردن یعنی با سرعت پخش شدن در بین کاربران دیگر )

ماکرو اینفلوئنسر  :

به افرادی که می‌گویند که بین 100 هزار تا 1 میلیون دنبال کننده داشته باشند. و در بین این اعداد متغیر باشند گفته می شود. این دسته رتبه دوم را دارا هستند. این افراد مناسب برگزاری کمپین های تبلیغاتی هستند. چرا که مخاطبان آنها برای حوزه خاصی هستند و به دلیل هوشمند بودن مخاطبان آنها برای تبلیغات هدفمند مناسب هستند.

میکرو اینفلوئنسر :

به افرادی گفته می‌شود که ما بین 10 تا 100000 هزار دنبال کننده داشته باشند. افراد خبره و افرادی که در حوزه تخصصی خاصی فعالیت دارند در این دسته قرار می گیرند. این افراد برای دنبال کننده های خود اعتقاد بیشتری دارند و از مزیت خوب این دسته هزینه پایین بودن تبلیغات آنها است.

نانو اینفلوئنسرها :

به افرادی که کمتر از 10 هزار فالوور داشته باشند نانو اینفلوئنسر گفته می شود. این افراد عموما اشخاصی هستند که به صورت روزمره در فعالیت عادی و زندگی شخصی و حرفه ای خود فعال هستند.

 

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟ 

 

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

«بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها را اینفلوئنسر مارکتینگ می‌گویند.»

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از ترندهایی است که روند رو به رشدی را در سال 2017 در دنیای دیجیتال مارکتینگ پیش گرفته است.

بازاریابی دهان به دهان (Word of mouth marketing)  یکی از روش‌هایی است که تا امروز مورد پسند بازاریان بوده و نتیجه خوبی هم در برداشته است.  اینفلوئنسر مارکتینگ ابزاری است که همیشه برای کسب و کار مورد استفاده قرار گرفته است. اما امروزه با توجه به رشد شبکه های اجتماعی از این ابزار در مراحل دیگری مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت اینفلوئنسر راه ساده ای برای اجرای بازاریابی دهان به دهان با کیفیتی با سطح عالی است.

در روش بازایابی دهان به دهان افراد موثر راجع به برند یا خدمات با مخاطبان خودشان به مباحثه می‌پردازند، مخاطبین نیز به دلیل قبول داشتن اینفلوئنسرهای مورد علاقه خود حرف های ایشان را در نظر گرفته و در انتخاب هایشان گفتار اینفلوئنسرها را هم تأثیر می‌دهند.

تفاوت کار ماکرو اینفلوئنسر و میکرو اینفلوئنسر

میکرو اینفلوئنسرها افرادی کارساز در زمینه های تخصصی با فالوورهای وفادار هستند که نرخ تأثیرگذاری  (Engagement Rate) بالایی بین مخاطبان خود دارند. این میزان بالاتر از نرخ ثمربخشی سلبریتی‌ها و حتی ماکرو اینفلوئنسرها است، که در آخر کسب و کارها با میکرو اینفلوئنسرها، میزان برگشت سرمایه (ROI) بیشتر و مناسب تری به سلبریتی ها و ماکرو اینفلوئنسرها خواهند داشت.

یکی از موارد مهم در کار با اینفلوئنسرها طرح ریزی کمپین مناسب و مبتکر و مدیریت آن است. کسب و کارها باید بتوانند برای کار با اینفلوئنسرها کمپین‌های خلاقانه طراحی کنند. در این مسیر قبل از هر چیز باید اهداف خود را بررسی نموده و بشناسند و با توجه به اهداف خود اینفلوئنسرهای مناسب را تعیین نمایند. همچنین باید بکوشند تا از تعدادی اینفلوئنسر برای دستیابی به میزان بالاتری از کارائی و یا تاثیرگذاری استفاده کنند. همچنین بهتر است بدانید که می‌توان با مدیریت کمپین‌های تبلیغاتی خود میزان موفقیت اینفلوئنسر مارکتینگ را بسنجید.

اینفلوئنسر مارکتینگ و اینفلوئنسرها از ترندهای جهانی سال ۲۰۱۷ در حوزه بازاریابی دیجیتال است. با اینکه بازاریابی از طریق افراد اثربخش بحث داغ این روزهای دیجیتال مارکتینگ است، اما خیلی‌ها معتقدند این روند مانند هر موج دیگری فروکش می کند.

باید گفت که روند تبلیغات توسط اینفلوئنسرها از گذشته تاکنون وجود داشته و در هر دوره به شکل و شمایلی دگرسان ظاهر شده است، در زمان حال اینفلوئنسرهای شبکه‌های اجتماعی به خصوص در اینستاگرام سروصدای زیادی به پا کرده اند. این روند آوازه گری توسط اینفلوئنسرها به پایان نمی‌رسد بلکه در جهت مثبت شدن، تغییرات اساسی و قابل ملاحظه ای خواهد کرد. با توجه به موارد گفته شده اینفلوئنسر مارکتینگ می‌تواند به یاری شما در رسیدن به اهدافتان بشتابد.

 

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا