مقالات زبان بدن

آشنایی با زبان بدن

به طور کلی کلیه حرکات بدن انسان که از طریق آن ها می توان انتقال مفهوم را انجام داد زبان بدن یا Body Language نامیده می شود. هر نوع حرکت یا حالت بدن و چهره انسان می تواند در دیدارهای روزمره معنی خاصی داشته و پیام خاصی به طرف مقابل منتقل کند. از این رو در علم روان شناسی تکنیک هایی برای زبان بدن تعریف شده که با کمک آن ها می توان به بهترین شکل مذاکرات با افراد مختلف در زمینه های مختلف کاری، خانوادگی و … را مدیریت کرده و به بهترین نتیجه ممکنه رساند. در حقیقت زبان بدن یکی از مفاهیم مهم در روان شناسی است که امروزه بیشتر در مدیریت کاربرد دارد و می تواند موفقیت کسب و کارها را موجب شود. از این رو آشنایی با زبان بدن یک امر حیاتی و ضروری است که باید همیشه مورد توجه واقع شود.

اهمیت زبان بدن 

در مذاکرات و جلسات کاری، زبان بدن از نظر تاثیر بر ارتباط کلامی مقدم است. یک مثال این موضوع را به خوبی برای شما اثبات می کند و آن این موضوع است که وقتی فردی را در یک مهمانی یا در خیابان و محیط کار می ‌بینید، ارتباط غیر کلامی در قالب زبان بدن، پیش از ارتباط کلامی آغاز می ‌شود. در این هنگام به شیوه‌ حرکت کردن طرف مقابل، حالت چهره ‌اش هنگام نگاه کردن به شما و میل یا بی‌ میلی او به دست دادن با خودتان توجه می‌ کنید و تلاش می کنید با کمک ارتباط چشمی، حدس بزنید که فضای احساسی حاکم بر گفتگو چگونه خواهد بود. این پیام های پر مفهوم بدون کوچک ترین ارتباط کلامی رد و بدل می شود. پس می توانید با کمک این موارد، پیش از ارتباط کلامی کلی از مسیر شروع ارتباط را طی کنید.

زبان بدن و چهره شناسی روش ارتباط غیر کلامی است که در روابط اجتماعی اهمیت بسیاری دارد. بخش عمده ی آنچه به طرف مقابل انتقال می دهید از طریق رفتار شماست.

اهمیت زبان بدن در دوران کودکی

نوزادی که به دنیا می آید تا مدت ها توانایی برقراری ارتباط کلامی با افراد دور و اطراف خود را ندارد. از این رو برای هر یک از نیازها و انتقال پیام هایش نیاز به زبان بدن دارد. برخی ابزارهای ارتباطی مورد استفاده نوزادان لمس کردن، بوییدن، لبخند زدن، پیگیری نگاه دیگران، گره کردن مشت و گرفتن دست اطرافیان می باشد. تقدم یادگیری زبان بدن بر یادگیری رابطه کلامی باعث می‌ شود که این نوع ارتباط، همواره جایگاه و نقش مهمی در درک و تفسیر پیام ‌ها توسط ذهن ما داشته باشد. در حقیقت ارتباط غیر کلامی یا زبان بدن از بدو تولد اولین روش ارتباطی ما انسان ها می باشد.

نقش زبان بدن در مذاکرات

زبان بدن در مذاکره کاری و فروش نقش بسیاری پررنگی دارد. حالات بدنی ما اعم از محل قرار گرفتن دستها و پاهایمان، ژست ها، تماس چشمی، لبخند زدن، پلک زدن، گزیدن لبها، تماس دستها با صورت، نگاه کردن به سمت پایین یا بالا یا اطراف، تکان دادن سر و گارد باز و بسته مفاهیمی را از ما به دیگران منتقل می نماید.

از طرف دیگر، طرف مقابل هم با زبان بدن و علائم غیر کلامی خود، خواسته یا ناخواسته، پیامهایی را برای ما ارسال می‌ کند. در بسیاری موارد وقتی زبان بدن و کلام با هم تناقض دارند، زبان بدن قابل اعتماد تر می باشد و افراد بیشتر به مفاهیم انتقال یافته از طریق زبان بدن اعتماد می کنند.

هر مذاکره کننده باید به زبان بدن آشنایی داشته باشد و تواند با زبان بدن خود، مشتری را قانع و یا زبان بدن مشترب را متوجه شود

گرایش‌های مختلف در آموزش زبان بدن 

مانند کلیه رشته های علمی، زبان بدن هم به سه گرایش تقسیم بندی می شود که این سه گرایش اصلی عبارتند از : رمزگذاری و ارسال پیامهای غیرکلامی، رمزگشایی پیام های غیرکلامی و مدیریت پیامهای غیرکلامی. فردی که قصد دارد یک مذاکره کننده حرفه ای و یک فروشنده ماهر باشد باید سعی کند در هر سه مورد فوق مهارت کافی به دست آورد.

ترفندهای زبان بدن در واقع تکنیک های ارتباط غیر کلامی هستند که با استفاده از آنها می توان به بیان بهتر منظور خود پرداخت و منظور دیگران را بهتر درک کرد.

اشتباهات مرسوم در آموزش زبان بدن 

در آموزش زبان بدن و انتقال مفهوم به صورت غیر کلامی اشتباهات مرسومی وجود دارد. متاسفانه توصیه‌ ها و راهکارهای متعددی در آموزش زبان بدن به عنوان تکنیک های زبان بدن در مذاکره به دلیل ساده و جذاب بودن، حتی با وجود نادرست بودن، مورد توجه و تاکید جدی قرار گرفته‌ اند که اصلا نتیجه بخش نیست.

از طرفی دیگر برخی تکنیک های ارزشمند که می ‌توانند برای یادگیری زبان بدن و تحلیل زبان بدن و استفاده از زبان بدن در مذاکره مفید باشند، به دلیل پیچیده بودن، از دوره های آموزشی زبان بدن حذف شده ‌اند که موجب می شود بسیاری از داوطلبان متاسفانه آموزش مناسب و صحیحی دریافت نکنند.

دوره زبان بدن دکتر یحیی علوی، علاوه بر اشاره به نشانه های زبان بدن، راههای تشخیص نسبی دروغ، پیروزی در مذاکرات و چهره‌شناسی را به شما بصورت کاملا کاربردی آموزش می دهد. شرکت در این دوره به فروشندگان حرفه ای، مدیران میانی و عالی رتبه سازمانها بسیار توصیه می شود.

آشنایی با اشتباهات رایج در مورد زبان بدن 

یکی از تصورات غلطی که در مورد زبان بدن وجود دارد این است که کسی که به درستی علم زبان بدن را می ‌داند و می ‌شناسد می ‌تواند انسان دروغگو را به سادگی از انسان راستگو تشخیص دهد و فریب حرف های دروغ را نخورد.

این در حالی است که پژوهش های علمی متعددی در این زمینه انجام شده و در نهایت متوجه شدند که فقط حدود 50 درصد تخمین های زده شده و حدس ها در زمینه درست یا غلط بودن حرف ها بر اساس زبان بدن درست از آب درآمد. این یعنی همان 50 درصد شانس درست یا غلظ بودن در حالت عادی و بدون استفاده از این تکنیکها. پس نمی تواند در زمینه تشخیص دروغ یا راست بودن حرف ها به زبان بدن اعتماد کرد.

زبان بدن یکی از راه های تشخیص انسان دروغگو می باشد. با استفاده درست از آن می توان با زبان بدن دروغگو آشنا شد و ازآن طریق فهمید که چه زمانی شخص دروغ می گوید.

یادگیری اصول اولیه زبان بدن 

آشنایی با زبان بدن نکات و کلیدهای زیادی دارد که باید دقت شود برخی از موارد مهم عبارتند از: نحوه نشستن و ایستادن، زاویه قرار گیری بدن، نحوه دست دادن، لبخند زدن، تماس چشمی و … که در ادامه به آنها اشاره می کنیم و هر یک را به تفصیل توضیح می دهیم.

زبان بدن یکی از روشهای ارتباط غیر کلامی است که به وسیله آن می توان احساسات خود را با دیگران منتقل و احساسات آنها را درک کرد.

نحوه دست دادن در زبان بدن 

یکی از مباحث اصلی که در ملاقات ها به ویژه ملاقات های کاری دارای اهمیت ویژه ای است دست دادن است. اهمیت این موضوع در میان آقایان بیشتر نیز هست. دست دادن ضعیف حس بدی به طرف مقابل منتقل می کند. دست دادن آداب خاصی دارد که  به برخی از آن ها می پردازیم.

لازم است که در هنگام دست دادن فقط شما دستتان را جلو نیاورید و طرف مقابلتان نیز همین کار را انجام دهد. مساله مهم همواره میزان فشار در هنگام دست دادن است. لازم است طوری فشار دهید که انگار دسته یک ماهیتابه سنگین را گرفته اید. اینگونه استاندارد ترین میزان فشار در هنگام دست دادن را وارد خواهید کرد. اما اگر کسی دستش را شل و در حقیقت مانند ماهی مرده سمت شما آورد لازم نیست دستش را به سختی فشار دهید.

ارتباط چشمی در هنگام دست دادن هم مهم است که نشان دهنده احترام شما به طرف مقابل است. اگر در هنگام دست دادن به طرفتان نگاه نکنید نشان می دهد برای وی ارزشی قائل نیستید یا اینکه چیزی را از وی مخفی می کنید. مردم عادت دارند اگر با کسی چشم در چشم شدند، چشم از آن فرد برداشته و به جای دیگری نگاه کنند. سعی کنید هرگز این کار را نکنید. تماس چشمی را حفظ کنید و لبخند بزنید. لبخند زدن در این هنگام نیز می تواند حس مثبتی به طرف مقابل منتقل کند. در واقع با لبحند زدن به طرف نشان می دهید که چیزی در چشمان او می بینید که حس خوشحالی به شما القا می کند.

آشنایی با زبان بدن یک امر حیاطی است زیرا زبان بدن در تمام ارتباطات ما دخیل است و نقش مهمی در زندگی روزمره ما چه در زندگی شخصی و چه در فعالیت های کاری دارد.

نحوه درست حرکات دست در زبان بدن 

از مهم ترین موارد در آشنایی با زبان بدن، یادگیری زبان بدن دست‌ها و حرکات دست است. تکان دادن دست در حال صحبت (حتی با تلفن) راه طبیعی بروز احساسات و زبان بدن شما است. بعضی‌ ها گویی با دستانشان صحبت می ‌کنند و به نظر می ‌رسد که رهبری ارکستر را بر عهده دارند. همچنین حرکت دست که همراه استفاده از یک شی‌ باشد، شرایط فکری مشتری را برای شما روشن می‌ کند. بعنوان مثال وقتی وی مداوما صدای نوک خودکار خود را در می آورد، نشان می دهد که وی یا احساس راحتی نمی کند یا اینکه بشدت غرق در فکر است.

نحوه درست ایستادن

مهم است بدانید که حالت بدن در دید طرف مقابل به شما تاثیر می گذارد. بهتر است تا جای ممکن در هنگام مذاکره راحت به نظر بیایید و نشان دهید بدنتان راحت است. پس هرگز باد به سینه نیدازید. لازم است تا جای ممکن قفسه سینه صاف باشد. برای اینکه به صورت مناسب بایسیتد بهتر است پاها به اندازه عرض لگن باز شده و قد خود را  تا حد ممکن بالا بکشید تا حس بلند بودن از شما به طرف مقابل منتقل شود. لازم نیست گردنتان را سفت نگه داردی. بهتر است سر خود را با زاویه نگه دارید تا برای نگاه به چشمان طرف مقابل که احتمالا قدی کوتاه تر از شما داشته باشد مجبور نشوید مرتبا به بالا و پایین نگاه کنید.

نحوه درست نشستن در زبان بدن 

رعایت زبان بدن نشستن یکی از ویژگی های یک مذاکره کننده خوب است. بهتر است در هنگام مذاکره تا حد ممکن صاف بنشینید، اما به گونه ای که خشک به نظر نیایید. این حالت نشستن حس بلند بودن را به شما می دهد که در دید طرف مقابل هم تاثیر دارد. باز هم تاکید می کنیم در حالتی که پشت خود را صاف نگه می دارید، تا حد ممکن سعی کنید راحت به نظر بیایید.

زاویه بدن

در هنگام صحبت با فرد مقابل حالت بدن خود را طوری نشان دهید که به روی آن فرد باز باشد و به وی حس پذیرا بودن را منتقل کنید. به بیان دیگر، موقعیت بدن‌ شما ترجیحا در معرض وی قرار گرفته باشد. به عنوان مثال قفسه سینه‌ تان را با دستان خود نپوشانید و هرگز قوز نکنید. با رعایت کامل این نکات اعتماد و راحتی خود را به فرد مقابل نشان می ‌دهید.

زاویه قرارگیری بدن هم در هنگام صحبت با طرف مقابل بسیار مهم است. اگر زاویه بدن‌ شما دور از فرد مقابل باشد، حاکی از ترس، عدم ‌امنیت و بد گمانی است. تکیه دادن به دیوار نیز حس بی اعتنا بودن به طرف مقابل را می رساند. در حقیقت تکیه به دیوار یا هر جسم دیگری حس نا امنی را هم منتقل می کند.

زبان بدن یکی از راه های تشخیص انسان دروغگو می باشد. با استفاده درست از آن می توان با زبان بدن دروغگو آشنا شد و ازآن طریق فهمید که چه زمانی شخص دروغ می گوید.

تماس چشمی

از موارد مهمی که در القای حس و موارد دیگر به طرف مقابل بسیار مهم است تماس چشمی و نگاه به صورت طرف مقابل است. در واقع تماس چشمی قوی ‌ترین مهارت زبان بدن است و آن را مهارت توجه می‌ نامند. زیرا به مشتری نشان می ‌دهد که شما علاقه ‌مند و پذیرای سخنان او هستید. تماس چشمی به شما این امکان را می ‌دهد که هم احساسات و هم سخنان مشتری را بشنوید. تماس چشمی با تمرکز ملایم بر چهره‌ مشتری برقرار می ‌شود.

خیلی مهم است که یدانید نحوه نگاه شما به طرف مقابلتان به وی پیام منتقل می کند و این قضیه می تواند دید مثبت یا منفی از شما در ذهن وی ایجاد کند. از مزایای تماس چشمی مناسب این است که طرف مقابل شما را بی آلایش در نظر می گیرد و خود شما هم اعتماد بنفس بیشتری خواهید داشت. بسیار مهم است که در هنگام تماس چشمی متقابل با طرفتان، به وی لبخند بزنید تا وی حس بی تفاوتی را از شما دریافت نکند.

حالت چهره در زبان بدن 

نگاه کردن به چهره افراد می تواند به سرعت حالت روحی آن ها را به شما انتقال دهد. از این رو باید سعی کنید در مورد خودتان نیز این دقت را داشته باشید. هرگز اجازه ندهید که فشارهای روز در ابروان شما چین ایجاد کند یا چهره شما خسته، کم انرژی یا نگران به نظر بیاید. برای مشتری مهم نیست که روز شما سخت و حتی مانند جهنم بوده است. از نظر آن‌ ها این اولین ارتباط شما در روز با آن ها بوده است. پس قبل از اینکه شروع به صحبت کنید مطمئن شوید که حالت چهره‌ شما حالت مثبتی دارد. چهره‌ آرام و خوشایند در بیشتر اوقات ایده‌آل است و در مذاکره نتیجه بخش است. ولی وقتی مشتری ‌ها ناراحت هستند شما لازم است که چهره‌ خود را با شرایط فکری و روحی آن ‌ها مطابقت دهید.

آشنایی با زبان بدن یک امر حیاطی است زیرا زبان بدن در تمام ارتباطات ما دخیل است و نقش مهمی در زندگی روزمره ما چه در زندگی شخصی و چه در فعالیت های کاری دارد.

لبخند زدن در زبان بدن 

هر انسانی وقتی به چیزی که دوست دارد نگاه می کند ناخودآگاه لبخند می زند. از این رو لبخند داشتن در هنگام گفتگو و مذاکره با طرف مقابل، نشان می دهد که شما برای فرد مقابلتان ارزش زیادی قائل هستید. اینکه طرف حس کند شما از دیدن وی احساس شادی می کنید، باعث می شود وی نسبت به شما حس بسیار مثبتی پیدا کند. در مذاکرات فروش نیز این موضوع می تواند در بالا بردن احتمال موفقیت مذاکره بسیار دارای تاثیر باشد.

حرکات قرینه در زبان بدن 

یکی دیگر از مواردی که در مبحث زبان بدن بسیار کاربردی است تکنیک انجام کارهای طرف مقابل به صورت قرینه کردن است. در حقیقت با این کار شما خود را قرینه و آینه طرق مقابلتان می کنید. این کار در طرف مقابل احساس راحتی بیشتری در برابر شما ایجاد می کند. به عبارت دیگر وی احساس خواهد کرد که  شما بشدت شبیه وی هستید و رفتارهای مشابه باعث می شود به شما علاقه پیدا کند. همین که وی جذب شما شود یعنی شانس موفقیت فرآیند فروش برای شما بسیار بالا می رود. به عنوان مثال اگر طرف مقابل دست به سینه می نشیند شما نیز می توانید به همین سبک در برابر وی بنشینید. نکته مهم در این زمینه این است که باید بشدت مراقب باشید که قصد و نیت شما لو نرود.

در ادامه قصد داریم شما را با رمزگشایی زبان بدن نیز آشنا کنیم:

رمزگشایی نشانه های زبان بدن

انسان ها به صورت ناخودآگاه و طبیعی با رفتاری که از طریق اعضای بدن خود انجام می دهند به انتقال مفاهیم و احساسات خود به دیگران می پردازند. جالب است بدانید طبق تحقیقات صوبرت گرفته به طور متوسط یک انسان بالغ در محاورات روزانه خود 30 درصد از پیامها و مفاهیمش را از طریق زبان بدن به دیگران انتقال می دهد. اصلی ترین موارد در زبان بدن شامل حالت قرار گیری بدن، طرز ایستادن یا نشستن، حالت صورت، حرکت دست ها و حرکت چشم ها می باشد. در حقیقت با دانستن تاکتیک های زبان بدن، شما می توانید مفاهیم خود را به بهترین نحو به دیگران منتقل کرده و حس های آن ها را نیز به خوبی از روی زبان بدنشان متوجه شوید و در اتخاذ رفتار و گفتار در برابر آن ها، شرایط درک شده را در نظر بگیرید. با دانستن تاکتیک های زبان بدن می توانید در کلیه مراودات روزمره به ویژه مذاکرات کاری و به طور ویژه فرآیند فروش کالاو یا خدمات، بالاترین ضریب موفقیت را داشته باشید. حال به اصلی ترین تاکتیک های زبان بدن که برای شما عزیزان می تواند کاربردی باشد اشاره می کنیم.

معنی دست به سینه در زبان بدن

از نظر علم روان شناسی و تاکتیک های زبان بدن، مفهوم وضعیت دست به سینه بودن ، یا وضعیت تدافعی فرد است و یا عدم موافق با نظرات و صحبت های طرف مقابل. از این رو اگر شما با طرف مقابلتان مخالف بودید می توانید اینگونه ژست بگیرید. اگر هم طرف مقابل شما این گونه حالتی به خود گرفت متوجه پیام بدن وی باشید.

ترفندهای زبان بدن در واقع تکنیک های ارتباط غیر کلامی هستند که با استفاده از آنها می توان به بیان بهتر منظور خود پرداخت و منظور دیگران را بهتر درک کرد.

معنی سر رو به پایین در زبان بدن

در این وضعیت فرد یا دچار خجالت و حیا شده است مانند زمانی که از وی تعریف می شود، یا اینکه در حال پنهان کردن موضوعی است. گاهی نیز وقتی فردی با صحبت های طرف مقابل موافق نیست سر خودر را پایین می اندازد و از وی فاصله می گیرد.

کشیدن دست به ریش یا چانه در زبان بدن

در حقیقت کشیدن دست به ریش یا چانه به معنی فرو رفتن شدید فرد در فکر است. وقتی که افراد بسیار بسیار متمرکز می شوند تا تضمیمی اتخاذ کنند به طور معمول این حالت به صورت غیر ارادی برایشان پیش می آید.

وضعیت دست روی گونه در زبان بدن

بر اساس مفاهیم مبحث زبان بدن، وضعیت دست روی گونه یعنی فرد مشغول فکر کردن است و در حال تمکز روی موضوعی می باشد و فکرش به شدت مشغول است. معمولا این حالت که به معنای تمرکز عمیق است، همراه با خم شدگی ابروها خود را نمایان می کند.

قرار دادن نوک انگشتان دو دست روی همدیگر در زبان بدن

قرار گرفتن نوک انگشتان فرد روی همدیگر نشان دهنده قدرت کنترل فرد است که مدیران برای اثبات قدرت خود معمولا از آن استفاده می کنند تا نشان دهنده همه چیر تحت کنترل آن هاست.

با انگشتان روی میز زدن در زبان بدن

اگر در مذاکره با طرف مقابلتان دیدید با انگشتان دست خود روی میز ضربه می زند بدانید خسته شده است یا انتظار موضوعی را می شکد و دیگر کلافه شده است.

ناخن جویدن در زبان بدن

این حالت از نظر روان شناسی نشان دهنده استرس و حس نا امنی است و بسیاری از انسان ها به صورت ناخودآگاه ناخن می جوند.

آشنایی با زبان بدن یک امر حیاطی است زیرا زبان بدن در تمام ارتباطات ما دخیل است و نقش مهمی در زندگی روزمره ما چه در زندگی شخصی و چه در فعالیت های کاری دارد.

کشیدن لاله گوش ها در زبان بدن

کشیدن لاله‌ گوش ها بدین معناست که فرد تلاش می‌ کند تصمیمی بگیرد، ولی هنوز درباره‌ موضوعی بلاتکلیف است و نتوانسته به جمع بندی نهایی برسد.

کج کردن بیش از حد سر در زبان بدن

حالتی که در آن سر بیش از حد کج شده باشد هم معانی خاص خود را دارد. این حالت ممکن است نشان دهنده‌ همدردی با طرف مقابل باشد یا وقتی با لبخند همراه است نشان‌ دهنده‌ چاپلوسی باشد. با این ‌حال، با توجه به وضعیت چشم‌ ها، ابرو یا دهان، وقتی سر فرد بیش از اندازه کج شده باشد ممکن است به معنی سردرگمی یا به چالش کشیدن فرد هم باشد.

حالت نشستن روی صندلی و قرار دادن دستان پشت سر در زبان بدن

در این حالت فرد دستانش را پشت سرش می‌برد و آرنج‌ هایی که به بیرون اشاره می ‌کنند برای ترساندن فرد مقابل یا نشان دادن یک حالت راحت و ریلکس استفاده می ‌شود تا فرد مقابل به اشتباه قبل از آن‌ که حمله صورت گیرد، احساس راحتی کند. در علم روانشناسی و زبان بدن به این حالت حالت حمله گویند. این حالت بدنی نشسته دقیقا معادل زمانی است که فرد دستانش به کمرش می ‌زند.

از شما دعوت می کنیم برای آشنایی با زبان بدن سایر مقالات زبان بدن ما را در سایت مطالعه فرمایید.

به ما بگو چطور هستیم ؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای
نمایش بیشتر

مدرسه کسب و کار آیا

مدرسه کسب و کار آیا، یک موسسه آموزش مهارت‌های فردی و توسعه کسب و کار است که ماموریت آن آموزش روش‌های ایده‌پردازی، راه اندازی و ارتقای کسب و کار، مهارت‌های مذاکره و فروشندگی حرفه ای و به صورت کلی ارتقا و رشد افراد، مدیران و سازمان ها می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا